Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/95311
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Теоретичні аспекти використання інтернет-ресурсів для навчання іноземної мови
Other Titles Theoretical aspects of using internet resources for teaching a foreign language
Authors Brovkina, Oksana Volodymyrivna  
Ракітіна, О.В.
ORCID http://orcid.org/0000-0003-0778-6387
Keywords інтернет-ресурси
internet resources
віртуальні платформи
virtual platforms
онлайн-курси
online courses
Type Article
Date of Issue 2024
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/95311
Publisher Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка
License In Copyright
Citation Бровкіна О. В., Ракітіна О. В. Теоретичні аспекти використання інтернет-ресурсів для навчання іноземної мови // Актуальні питання гуманітарних наук. 2024. Вип. 73, Т. 1. C. 296-301. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/73-1-45
Abstract У сучасному світі доступ до інформації та комунікація стали значно досяжнішими завдяки Інтернету. Це відкриває нові можливості для навчання іноземних мов, адже Інтернет-ресурси можуть стати цінним доповненням до традиційних методів навчання. Стаття присвячена дослідженню теоретичних засад використання інтернет-ресурсів для вивчення іноземної мови. Робота описує, як розвивалися методи навчання мов протягом останніх десятиліть під впливом цифрових технологій. Автори зазначають перехід від традиційних методів, таких як підручники та класні заняття, до більш інтерактивних та онлайн-орієнтованих. Крім цього, автори систематизують та аналізують актуальні підходи до використання сучасних засобів зв’язку та інформації з метою поліпшення ефективності вивчення іноземних мов. Стаття розглядає роль віртуальних платформ, мовних додатків, відкритих онлайн-курсів та спільнот в Інтернеті у формуванні мовних навичок учнів, студентів та здобувачів освіти. Важливий аспект дослідження становить аналіз впливу Інтернет-ресурсів на мотивацію здобувачів освіти та розвиток їхньої мовної компетентності. Автори висувають рекомендації щодо оптимального використання Інтернет-ресурсів у навчальному процесі, зокрема, акцентуючи увагу на інтерактивності та індивідуалізації підходів. У статті ретельно розглядається парадигма сучасної освіти, де Інтернет визначає нові стандарти і можливості в галузі вивчення іноземних мов. Автори зосереджуються на ключових аспектах використання Інтернет-ресурсів, таких як широкий доступ до різноманітних джерел мовної інформації, що стимулює інтерактивність та самодисципліну студентів. Висловлюються припущення щодо впливу Інтернет-ресурсів на мотивацію студентів, розвиток їхньої самостійності та вміння саморегулювання, що є важливими чинниками успішного вивчення іноземних мов. Зосереджуючись на ролі віртуальних платформ, мовних додатків та відкритих курсів, стаття висвітлює їхню сутність у формуванні мовних навичок різних категорій учнів.
In today’s world, access to information and communication have become much more achievable thanks to the Internet. This opens up new opportunities for learning foreign languages, as online resources can be a valuable addition to traditional teaching methods. The article is devoted to the study of the theoretical foundations of using Internet resources for learning a foreign language. The paper describes how language teaching methods have evolved over the past decades under the influence of digital technologies. The authors note the shift from traditional methods, such as textbooks and classroom instruction, to more interactive and online-oriented ones. In addition, the authors systematize and analyze current approaches to the usage of modern communication and information tools to improve the effectiveness of foreign language learning. The article examines the role of virtual platforms, language applications, open online courses and online communities in the development of language skills of pupils, students and learners. An important aspect of the study is the analysis of the impact of Internet resources on the motivation of students and the development of their language competence. The authors put forward recommendations for the optimal usage of іnternet resources in the educational process, in particular, focusing on interactivity and individualisation of approaches. The article thoroughly examines the paradigm of modern education, where the Internet defines new standards and opportunities in the field of foreign language learning. The authors focus on the key aspects of using Internet resources, such as wide access to various sources of language information, which stimulates interactivity and self-discipline of students. The article suggests the impact of Internet resources on students’ motivation, development of their independence and self-regulation skills, which are important factors for successful foreign language learning. Focusing on the role of virtual platforms, language applications and open courses, the article highlights their essence in the development of language skills of different categories of learners.
Appears in Collections: Наукові видання (ІФСК)

Views

Ukraine Ukraine
13
United States United States
8

Downloads

Ukraine Ukraine
13
United States United States
9

Files

File Size Format Downloads
Brovkina_foreign_language.pdf 414,59 kB Adobe PDF 22

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.