Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/95174
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Когнітивна модель комерціалізації інновацій в умовах Індустрії 4.0: захист інтелектуального капіталу, маркетинг та комунікації
Authors Saher, Liudmyla Yuriivna  
Reshetniak, Yaroslav Viacheslavovych  
Nekhoroshkova, Yuliia Mykolaivna
Samoilikova, Anastasiia Viktorivna  
Shcherbachenko, Viktoriia Oleksiivna  
Niesheva, Anastasiia Dmytrivna  
Kotenko, Stanislav Ihorovych  
Letunovska, Nataliia Yevhenivna  
Khomenko, Liliia Mykolaivna  
Храмова, К.
Колесник, Д.
Sliusarenko, Anna Diana Dmytrivna
ORCID http://orcid.org/0000-0002-5628-5477
http://orcid.org/0000-0003-0806-0801
http://orcid.org/0000-0001-8639-5282
http://orcid.org/0000-0002-4570-3389
http://orcid.org/0000-0003-0399-201X
http://orcid.org/0000-0001-8684-0163
http://orcid.org/0000-0001-8207-9178
http://orcid.org/0000-0001-5690-1105
Keywords освіта
education
інтелектуальний капітал
intellectual capital
діджіталізація
digitization
Type Technical Report
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/95174
Publisher Сумський державний університет
License Copyright not evaluated
Citation Когнітивна модель комерціалізації інновацій в умовах Індустрії 4.0: захист інтелектуального капіталу, маркетинг та комунікації : звіт про НДР (проміжний) / кер. Л. Сагер. Суми: Сумський державний університет, 2023. 15 с. № 0122U000780
Abstract Виконавцями проєкту проаналізовано основні аспекти оцінки та інтенсифікації ланцюга комерціалізації інновацій з фокусом на взаємодії "освіта – інтелектуальний капітал – діджиталізація". Сформовано базу оціночних показників, що ґрунтується на розробленій моделі визначення взаємозв’язків між індикаторами, які характеризують рівень освіти, її інноватизацію, ступінь цифровізації та комплексними показниками легкості ведення бізнесу. Визначено каталізатори інтенсифікації комерціалізації і виявлено позитивний вплив коопетиції бізнесу та науки на обсяг прибутку від інновацій. Застосовано FCM-карти для формалізації зв’язків між факторами, що активізують взаємодію стейкхолдерів. Також сформовано шляхи подолання ризиків у процесі комерціалізації інновацій, включаючи встановлення причинно-наслідкового зв’язку між співпрацею бізнесу та науки та доходами від інтелектуальної власності. Висвітлено методичний підхід до вибору стратегії управління інтелектуальним капіталом інноваційних підприємств та розроблено моделі для визначення розривів і критичних точок у співпраці бізнесу та освіти для трансферу інновацій. Розроблено трьохполюсну барицентричну економіко-математичну модель (центроїд трикутника) для оцінювання оптимального співвідношення трьох базових компонент процесу комерціалізації інновацій – комунікації, маркетингу та інтелектуального капіталу.
The project executors analyzed the main aspects of the evaluation effectiveness of the commercialization chain with a focus on the interaction "education - intellectual capital - digitalization". A base of evaluation indicators has been formed based on the developed model for determining the relationships between indicators that characterize the level of education, its innovation, the degree of digitalization, and complex indicators of the ease of doing business. Catalysts for the intensification of commercialization were determined, and the positive influence of business and science cooperation on the profit from innovations was revealed. FCM maps were applied to formalize the relationships between factors that activate stakeholder interaction. Ways to overcome risks in innovation commercialization have also been formed, including establishing a cause-and-effect relationship between business and science cooperation and income from intellectual property. A systematic approach to choosing a strategy for managing the intellectual capital of innovative enterprises is highlighted, and models are developed to identify gaps and critical points in the cooperation of business and education for the transfer of innovations. A three-pole barycentric economic-mathematical model (centroid of a triangle) was developed to evaluate the optimal ratio of three essential components of the commercialization of innovations - communication, marketing, and intellectual capital.
Appears in Collections: Звіти з наукових досліджень

Views

Czechia Czechia
1
France France
1
Unknown Country Unknown Country
8

Downloads

Files

File Size Format Downloads
Saher_zvit_2023.pdf 495,36 kB Adobe PDF 0

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.