Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/95066
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Підготовка здобувачів освіти за спеціальністю 061 Журналістика у ЗВО України: між універсалізмом і спеціалізацією
Other Titles Training of Applicants for Education in the Specialty 061 Journalism in Higher Education Institutions of Ukraine: Between Universalism and Specialization
Authors Маркова, В.
ORCID
Keywords журналістська освіта
освітня програма (ОП)
освітня пропозиція
універсалізм
спеціалізація
journalism education
educational program (EP)
educational offer
universalism
specialization
Type Article
Date of Issue 2024
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/95066
Publisher Сумський державний університет
License In Copyright
Citation Маркова В. Підготовка здобувачів освіти за спеціальністю 061 Журналістика у ЗВО України: між універсалізмом і спеціалізацією // Образ. 2024. Вип. 1 (44). С. 178-187. DOI: https://doi.org/10.21272/Obraz.2024.1(44)-178-187
Abstract Вступ. У професійному й в академічному середовищі лунає думка щодо кризового стану журналістської освіти та необхідності її реформування. Під час обговорення подальшого розвитку журналістської освіти порушується й питання універсалізму та спеціалізації. Актуальність і мета дослідження. Актуальність дослідження зумовлена необхідністю покращення якості журналістської освіти в ЗВО України на засадах здорової конкуренції освітніх програм (ОП), які містять елементи унікальності, одним із яких може бути спеціалізація. Мета дослідження – з’ясувати реальний стан співвідношення між універсалізмом і спеціалізацією у підходах до підготовки здобувачів вищої освіти на першому (бакалаврському) та другому (магістерському) рівнях вищої освіти у ЗВО України за спеціальністю 061 Журналістика. Методологія. Проведено типологічний та статистичний аналіз даних з ЄДЕБО за 2023 р., а також аналіз вибіркових ОП щодо репрезентації їх унікальності, співвідношення універсальних та спеціалізованих освітніх компонентів. Для інтерпретації результатів застосовано методи аналізу, синтезу, порівняння та узагальнення. Результати. Аналіз освітніх пропозицій за рівнями освіти та кількісне співвідношення їх за окремими напрямами діяльності (журналістика, реклама та зв’язки з громадськістю, видавнича справа і редагування та інші) виявив парадоксальну ситуацію: при незначній кількості галузевої спеціалізації більшість освітніх пропозицій на бакалаврському рівні й значна кількість на магістерському рівні (36%) запропоновані саме галузевими ЗВО. Змістовний аналіз ОП, які мали назву «Журналістика» й були запропоновані галузевими ЗВО, показав відсутність галузевої спеціалізації у переважної більшості освітніх пропозицій. Аналіз назв ОП показав, що здебільшого на рівні назв вони не демонструють унікальності. Висновки. Переважною тенденцією в підготовці фахівців за спеціальністю 061 Журналістика є універсалізм, що було виявлено як на рівні назв ОП, так і на рівні їх змісту. Така ситуація не є здоровою, адже конкурувати на ринку освітніх послуг повинні саме ОП, що можливе за умови їх унікальності – як на рівні назв, так і на рівні запропонованого змісту.
Introduction. Both in the professional and academic environment, there is an opinion about the crisis state of journalism education and the need for its reform. In the course of the discussion of the further development of journalism education, the issue of universalism and specialization is also raised.Relevance and purpose of the study. The relevance of the study is determined by the need to improve the quality of journalism education in Ukrainian universities on the basis of healthy competition of educational programs (EPs) that contain elements of uniqueness, one of which can be specialization. The purpose of the study is to find out the real state of the relationship between universalism and specialization in the approaches to the training of higher education seekers at the first (bachelor) and second (master) levels of higher education in the universities of Ukraine in the specialty 061 Journalism. Methodology. Typological and statistical analysis of data from the Single State Electronic Database on Education (SSEDE) for 2023 and its visualization in diagrams, as well as analysis of selected EPs regarding the representation of their uniqueness, the ratio of universal and specialized educational components. The methods of analysis, synthesis, comparison and generalization are used to interpret the research results. The results. The analysis of educational offers by level of education and their quantitative ratio by individual areas of activity (journalism, advertising and public relations, publishing and editing, etc.) revealed a paradoxical situation: with a small number of branch specializations, the majority of educational offers at the bachelor’s level and a significant number at the master’s level (36%) is offered by branch universities. A substantive analysis of EPs, which were called “Journalism” and were offered by branch-based universities, showed the absence of branch specialization in the vast majority of educational offers. The analysis of EP names showed that, for the most part, they do not show uniqueness at the level of names. Conclusions. The predominant trend in the training of specialists in the specialty 061 Journalism is universalism, which was revealed both at the level of titles of EPs and at the level of their content. This situation i snot healthy, because it is EPs that must compete on the market of educational services, which is possible under the condition of their uniqueness, both at the level of titles and at the level of the proposed content.
Appears in Collections: Образ

Views

United States United States
11
Unknown Country Unknown Country
1

Downloads

United States United States
12
Unknown Country Unknown Country
1

Files

File Size Format Downloads
Markova_Obraz_1_2024.pdf 372,54 kB Adobe PDF 13

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.