Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93994
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Competency Assessment Based on Fuzzy Logic and Artificial Intelligence Mechanism: A Study of Competency Assessment Document for the Algerian SEROR Company
Authors Sahnouni, M.
Benghebrid, R.
ORCID
Keywords компетентність
competence
оцінка компетентності
competency assessment
FisPro
нечітка логіка
fuzzy logic
механізм штучного інтелекту
artificial intelligence mechanism
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93994
Publisher Academic Research and Publishing UG
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Sahnouni, M., & Benghebrid, R. (2023). Competency Assessment Based on Fuzzy Logic and Artificial Intelligence Mechanism: A Study of Competency Assessment Document for the Algerian SEROR Company. Business Ethics and Leadership, 7(4), 159-170. https://doi.org/10.61093/bel.7(4).159-170.2023.
Abstract Вирішення питання про те, як автоматизація кількісної оцінки компетенцій через документ оцінки компетенцій привела до виведення процесу оцінювання з описової сторони та спроби запропонувати нову модель, узгоджену з сучасними вимогами управління. Оцінка компетенції вважається одним із найважливіших показників для управління компетенціями в організаціях, оскільки вона дає цінну інформацію про сильні та слабкі сторони людських ресурсів, що є важливим для стратегічного планування. Організації активно шукають економічно ефективну та точну систему, яка прагне мінімізувати вплив суб’єктивних упереджень у процесі оцінювання. Крім того, існує потреба в рішенні, яке полегшить швидку оцінку великої робочої сили, зрештою зменшуючи загальні витрати. Для задоволення цих вимог у поточному дослідженні використовується механізм нечіткої логіки та штучного інтелекту для розробки сучасної та точної моделі оцінки. Дослідження, у якому аналізувалися дані оцінки компетенцій від алжирської компанії SEROR, продемонструвало можливість створення складної кількісної моделі оцінки компетенцій за допомогою нечіткої логіки та механізму штучного інтелекту. Результати свідчать про те, що заклад має потенціал для застосування передового та перспективного підходу, підвищення об’єктивності, особливо у роботі зі складними системами. Розробка кількісної моделі оцінки компетенції вимагає комплексної бази даних, яка включає відповідні фактори в процесі оцінювання, охоплюючи деталі про посаду, навички, знання та досвід кожного працівника. У дослідженні підкреслюється, що створення кількісної моделі за допомогою нечіткої логіки та механізму штучного інтелекту є дуже досяжним, причому прикладне дослідження вказує на 85% успіху моделі.
Addressing the issue of how automating the quantitative assessment of competencies through a competency assessment document came to remove the assessment process from the descriptive side and an attempt to propose a new model aligned with modern management requirements. Competency assessment is considered one of the most important indicators for managing competencies in organizations, as it offers valuable insights into the strengths and weaknesses of human resources, which is essential for strategic planning. Organizations are actively seeking a cost-effective and accurate system, aiming to minimize the impact of subjective biases in the evaluation process. Additionally, there is a need for a solution that facilitates swift assessment of a large workforce, ultimately reducing overall costs. To meet these requirements, the current study employs Fuzzy Logic and Artificial Intelligence mechanism to develop a contemporary and precise evaluation model. The study, which analyzed competency assessment data from the Algerian SEROR Company, showcased the possibility of creating a sophisticated quantitative model for competency evaluation using Fuzzy Logic and Artificial Intelligence Mechanism. The results imply that the institution has the potential to embrace a cutting-edge and forward-thinking approach, enhancing objectivity, particularly in dealing with complex systems. Developing a quantitative competency evaluation model requires a comprehensive database that includes relevant factors in the evaluation process, encompassing details about each employee’s position, skills, knowledge and experience. The research emphasizes that creating a quantitative model through Fuzzy Logic and Artificial Intelligence Mechanism is highly achievable, with the applied study indicating an 85% success rate for the model.
Appears in Collections: Business Ethics and Leadership (BEL)

Views

Algeria Algeria
1
Australia Australia
1
China China
17
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
6
United States United States
33

Downloads

China China
1
Malaysia Malaysia
1
United States United States
59

Files

File Size Format Downloads
Sahnoun_bel_4_2023.pdf 940,31 kB Adobe PDF 61

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.