Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93753
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Innovating HRM Recruitment: A Comprehensive Review of AI Deployment
Other Titles Інноваційні інструменти в управління людськими ресурсами: перспективи використання штучного інтелекту
Authors Tsiskaridze, R.
Reinhold, K.
Jarvis, M.
ORCID
Keywords працівники
найм
HR
рекрутинг
технології
інструменти
employees
hiring
recruiting
technology
tools
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93753
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Tsiskaridze, R., Reinhold, K., & Jarvis, M. (2023). Innovating HRM Recruitment: A Comprehensive Review of AI Deployment. Marketing and Management of Innovations, 14(4), 239–254. https://doi.org/10.21272/mmi.2023.4-18
Abstract Інтеграція цифровізації призвела до поширення штучного інтелекту (ШІ) в управлінні людськими ресурсами (HRM), зокрема використання програм на основі штучного інтелекту під час пошуку та найму нових працівників. Ці технології на основі ШІ набули популярності завдяки їхній здатності сприяти синергетичному співробітництву між людьми та комп'ютерним інтелектом для ефективного досягнення поставлених цілей. У цій статті розглядаються дослідження проведені у сфері управління людськими ресурсами на основі ШІ. Вибірку дослідження було сформовано з наукометричних баз даних Web of Science та Scopus і включає 46 наукових статей, опублікованих в період з 2019 по 2023 рік. Результати дослідження було розділено на п'ять категорій: (а) управління людськими ресурсами на основі ШІ, (б) етика ШІ в управлінні людськими ресурсами, (в) переваги інструментів відбору на основі ШІ, (г) ризики використання інструментів відбору на основі ШІ та (д) використання ШІ в наймі у розрізі різних країн. Стаття надає загальний огляд управління людськими ресурсами на основі ШІ, його двозначності та складності. Одним із найскладніших викликів для управління людськими ресурсами є збереження співпраці, коли люди працюють поруч з місцем роботи. Організаціям потрібно сприймати як потенційний ризик, так і можливості, які можуть виникнути в результаті використання інструментів найму на основі ШІ. Авторами наголошено, що більшість пов'язаних досліджень проведено в країнах Африки та Азії, що свідчить про відсутність емпіричних досліджень в Європі. Однією з основних причин може бути припущено проблеми законодавства, зокрема правил захисту загальних даних (GDPR), які ускладнюють процес прийняття на роботу з використанням інструментів ШІ. Незважаючи на деякі переваги ШІ в наймі, такі як оптимізація завдань управління людськими ресурсами, це породжує багато етичних і правових питань, які повинні бути вирішені щоб не залишати враження несправедливості серед потенційних працівників. Авторами наголошено, що менеджерам з питань персоналу не слід відчувати загрозу заміни їх функцій інструментами на основі ШІ. Ця стаття розглядає ключові тенденції в науковій літературі, основні фактори та перешкоди, пов'язані із впровадженням інструментів найму з використанням ШІ. Авторами зроблено висновок, що серед наукової спільноти зростає інтерес до вивчення проблематики використання ШІ в процесі управління людськими ресурсами.
Recently, the integration of digitalization has led to the prevalence of artificial intelligence (AI) in human resource management (HRM), such as the utilization of artificial intelligence (AI)-based applications during the recruitment process. These AI-driven technologies have risen to prominence due to their ability to facilitate synergistic collaboration between humans and computer intelligence to effectively achieve desired goals. This paper reviews the research conducted on AI-based HRM and its consequences for recruiting outcomes. The systematic literature review is based on a search within the Web of Science and Scopus databases, which resulted in 46 peer-reviewed journal articles published from 2019 to 2023. The findings of the study were divided into five categories: (a) AI-based HRM, (b) ethics of AI in HRM, (c) benefits of AIenabled selection tools, (d) risks of AI-enabled selection tools, and (d) usage of AI in recruitment in different country contexts. This paper provides a general overview of AI-based HRM management and its duality and complexity. One of the toughest challenges for HRM is to maintain a collaborative spirit when human workers are with AI-enabled robots’ side by side. Organizations are required to perceive both the potential risk and the opportunities that AI recruiting tools may generate. From the perspective of article outcomes, the majority of related studies have been performed in African and Asian countries, which suggests that there is a lack of empirical studies in the European region. One of the major causes may be assumed to be legislation issues, precisely general data protection rules (GDPRs), which hinder the process of adopting technology-based recruiting tools. During AI decision making, fairness should be at the centre of the procedure. Despite some preferences for AI recruitment, such as streamlining HR tasks, this raises many ethical and legal issues that should be solved—at least balanced—not to leave feelings of unfairness among potential employees. AI-based technology solutions require significant time and effort to peacefully exist in the job market. HR managers should not have the feeling of danger of being replaced by AI recruiting tools. To combine best of both worlds, the collaboration of human resources and artificial intelligence is very prominent; however, surveillance of AI technologies should never be lost. This article sheds light on key trends in the literature and the main drivers and obstacles associated with the adoption of AI-enabled recruiting tools. There is growing academic interest in AI utilization in the HRM process, which has been discussed in the current paper. Additionally, future study recommendations are proposed.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Belgium Belgium
2567
China China
1
France France
1
Georgia Georgia
569
Germany Germany
1
India India
1
Ireland Ireland
7
Netherlands Netherlands
35
Ukraine Ukraine
2
United States United States
1840
Unknown Country Unknown Country
108

Downloads

China China
1
Denmark Denmark
1
Estonia Estonia
1
Finland Finland
1
Georgia Georgia
25
Germany Germany
100
Ghana Ghana
1
Poland Poland
1
Romania Romania
31
United Kingdom United Kingdom
1841
United States United States
2566

Files

File Size Format Downloads
Tsiskaridze_mmi_4_2023.pdf 1,11 MB Adobe PDF 4569

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.