Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93716
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Effect of marketing strategy on organizational efficacy via managerial accounting
Other Titles Вплив маркетингової стратегії на організаційну ефективність через управлінський облік
Authors Huynh, Q.L.
ORCID
Keywords посередництво управлінського обліку
стратегія місця
стратегія ціни
стратегія продукту
стратегія просування
В'єтнам
mediation of managerial accounting
place strategy
price strategy
product strategy
promotion strategy
Vietnam
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93716
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Huynh, Q. L. (2023). Effect of marketing strategy on organizational efficacy via managerial accounting. Marketing and Management of Innovations, 14(4), 84–98. https://doi.org/10.21272/mmi.2023.4-06
Abstract Компанії використовують маркетингові стратегії з метою досягнення найбільш ефективної роботи своєї організації. Однак цей взаємозв'язок стає можливим завдяки впливу управлінського обліку. Метою статті є вивчення впливу маркетингової стратегії на організаційну ефективність, враховуючи посередню роль управлінського обліку. Для проведення дослідження було використано дані від 352 публічних підприємств, які були представлені керівниками відділів маркетингу та управлінського обліку. Методичним інструментарієм проведеного дослідження з вивчення зв'язків та посередницького впливу управлінського обліку в ланцюгу "маркетингова стратегія - організаційна ефективність" став аналітичний метод AMOS. Об’єктом дослідження обрані компанії В'єтнаму. Вибір В'єтнаму для проведення дослідження обумовлений його стрімким економічним розвитком. Ця країна є однією з найбільш швидкозростаючих в Південно-Східній Азі. Відповідно, підприємства, які діють тут, повинні використовувати найефективніші методи управління, щоб змагатися з конкурентами з розвинених країн. У статті представлено результати емпіричного аналізу, який засвідчив, що елементи маркетингової стратегії мають статистичний вплив на організаційну ефективність. Дослідження емпірично підтверджує та теоретично доводить, що управлінський облік виявляється посередником у відносинах між маркетинговою стратегією та організаційною ефективністю. Ця робота надає важливі висновки для керівників у контексті прийняття науково обґрунтованих рішень з планування маркетингових стратегій у сфері бізнесу. Зазначено, що ці стратегії повинні гармонійно взаємодіяти з параметрами управлінського обліку, що імплементуються в організаційній структурі. Це сприяє досягненню максимальної організаційної ефективності. Враховуючи особливості бізнес-середовища В'єтнаму, отримані висновки будуть корисні для підприємств цього регіону, які прагнуть оптимізувати свої маркетингові стратегії та підвищити свою конкурентоспроможність на міжнародному ринку. Проведене дослідження розширює актуальні знання в галузі маркетингу та управлінського обліку, підкреслюючи значущість взаємодії між маркетинговою стратегією та організаційною ефективністю.
A marketing strategy has been used by enterprises to achieve the best possible organizational efficacy. In the current research, contingency theory, the theory of resource dependency and experiential learning theory are applied to establish the research model. Marketing strategy has been regarded as one of the determinants of managerial accounting; whereas the adopting of managerial accounting in business can lead to improved organizational efficacy. Therefore, the linkage between marketing strategy and organizational efficacy can be mediated by managerial accounting. The objective of the present research article is to explore the influence of marketing strategy on organizational efficacy, considering the mediating effect of managerial accounting in the research model, which has been previously ignored. The research data were collected from 352 publicly listed enterprises on the main Vietnamese Stock Exchanges, represented by executives involved in marketing and managerial accounting. Vietnam was selected as a study case for research, because it is one of the most rapidly developing countries in Southeast Asia; accordingly, enterprises operating there as a developing economy are supposed to exploy as many sound managerial practices as possible to be able to struggle squarely with the competitors in developed nations. The AMOS analytical technique was applied to test the causal linkages, whereas the mediating procedures were employed to investigate the mediation of managerial accounting in the casual relation from marketing strategy to organizational efficacy. The empirical findings indicate that the elements of product, price, promotion and place of marketing strategy impose statistical influences on organizational efficacy and also on the adoption of managerial accounting in business. Importantly, managerial accounting is found to be a mediator in the relationship between marketing strategy and organizational efficacy. This work has implications for how executives make better decisions about planning marketing strategies in business, which should match the managerial accounting applied in business. Consequently, they could achieve the best possible organizational efficacy. The current research contributes to the existing study of marketing and managerial accounting by supporting a link between marketing strategy and organizational efficacy, which is mediated by managerial accounting in Vietnam.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Ireland Ireland
5
United States United States
60
Unknown Country Unknown Country
1
Vietnam Vietnam
16

Downloads

United States United States
60

Files

File Size Format Downloads
Huynh_mmi_4_2023.pdf 797,85 kB Adobe PDF 60

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.