Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/92755
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Стилістична організація лексико-синтаксичного простору поетичних творів Анатолія Перерви
Other Titles Stylistic organization of the lexical and syntactic space of the poetic works by Anatoliy Pererva
Authors Тєлєжкіна, О.
ORCID
Keywords віршова мова
поетична оповідь
поетичний текст
стилістичний потенціал
виражально-зображальний засіб
стилістичний засіб
poetic language
poetic narrative
poetic text
stylistic potential
figurative and expressive means
stylistic means
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/92755
Publisher Сумський державний університет
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Тєлєжкіна, О. (2023). СТИЛІСТИЧНА ОРГАНІЗАЦІЯ ЛЕКСИКО-СИНТАКСИЧНОГО ПРОСТОРУ ПОЕТИЧНИХ ТВОРІВ АНАТОЛІЯ ПЕРЕРВИ. Філологічні трактати, 15(1), 155–164.
Abstract Авторка пропонованого матеріалу акцентує, що мовно-стилістична організація художнього тексту вже тривалий час викликає інтерес у мовознавців. Однак дотепер є прогалини у висвітленні особливостей функціювання засобів увиразнення поетичної оповіді, і тому актуальним є вивчення мовних одиниць, що засвідчують стилістичний потенціал у поетичному обширі Анатолія Перерви, оскільки мовосвіт цього митця не був об’єктом окремого наукового аналізу. Мета розвідки – схарактеризувати особливості репрезентації стилістичних засобів лексичної і синтаксичної природи в поетичних творах Анатолія Перерви на матеріалі збірки «Небесна ясність». Реалізація визначеної мети передбачає аналіз лексико-граматичних засобів організації поетичної оповіді митця, розгляд синтаксичних прийомів увиразнення його віршової мови та з’ясування стилістичного потенціалу виявлених художньо-виражальних засобів у формуванні мовної тканини поетичного тексту. Отож об’єкт дослідження – мова поетичної збірки Анатолія Перерви «Небесна ясність», а предмет вивчення – мовно-художні виражально- зображальні засоби організації мовної тканини віршового твору, що мають лексичне і синтаксичне походження. Дослідниця зауважує, що органічним складником поетичного мовопростору митця є стилістичні засоби, що мають лексико-граматичну і синтаксичну природу, зокрема ті, що ґрунтуються на повторюванні компонентів (поліптотон, анномінація, просаподосис, антанакласис, гомеотелевт, анафора, епіфора), на протиставленні (антитеза, оксиморон) й накопиченні (градація). Науковиця висновковує, що названі зображально-виражальні засоби мають потужний стилістичний потенціал і сприяють відтворенню основних мотивів розглядуваної збірки (швидкоплинність життя, роздуми про завершення земного шляху, любов до матері і віра в Бога).
The author of the proposed material emphasizes that the linguistic and stylistic organization of the artistic text has been of interest to linguists for a long time. However, the peculiarities of a poetic narrative expressive means functioning have not been deeply investigated so far. Therefore, the study of language units that testify to the stylistic potential in the poetic scope of Anatoliy Pererva is relevant since the writer’s linguistic world was not an object of a separate scientific analysis. The purpose of the investigation is to characterize the peculiarities of the representation of stylistic means of lexical and syntactic nature in the poetic works by Anatoliy Pererva based on the material of his collection “Nebesna yasnist”. The realization of the defined goal involves the analysis of lexical and grammatical means of organizing the writer’s poetic narrative, the consideration of syntactic methods of his poetic language expressiveness, and the clarification of the stylistic potential of the revealed artistic and expressive means in the formation of the linguistic fabric of the poetic text. Therefore, the object of research is the language of Anatoliy Pererva's poetic collection “Nebesna yasnist”. The subject of the study is linguistic and artistic expressive and pictorial means of organizing the language fabric of a poetic work, which have a lexical and syntactic origin. The researcher states that stylistic component of a lexical and grammatical and syntactic nature are an organic part of the writer's poetic language space. And in particular, those based on the repetition of components (polyptoton, adnomination, prosapodosis, antanaclasis, homeoteleuton, anaphora, epiphora,), opposition (antithesis, oxymoron), and accumulation (gradation). The scientist concludes that the mentioned figurative and expressive means have a powerful stylistic potential and contribute to the reproduction of the main motives of the considered collection (the rapidity of life, thoughts about the end of the earthly journey, love for mother and faith in God).
Appears in Collections: Філологічні трактати

Views

Canada Canada
1
Singapore Singapore
4303
Ukraine Ukraine
15982
United Kingdom United Kingdom
24
United States United States
69932
Unknown Country Unknown Country
131

Downloads

Ukraine Ukraine
15979
United States United States
8606

Files

File Size Format Downloads
Tieliezhkina_Ftrk_1_2023.pdf 365,47 kB Adobe PDF 24585

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.