Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/91517
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title A Country’s Economic Growth and Rankings of Higher Education Institutions: Is There a Relationship?
Authors Dreval, Olha Yuriivna
Martynenko, Viktoriia Vitaliivna
Opanasiuk, Yuliia Anatoliivna  
Pavlenko, Olena Oleksiivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0002-9236-8587
http://orcid.org/0000-0001-5228-2378
Keywords університет
университет
university
рейтинг ВНЗ
рейтинг ВУЗ
university rating
ВВП
GDP
цілі сталого розвитку
цели устойчивого развития
sustainable development goals
економічне зростання
экономический рост
economic growth
Type Article
Date of Issue 2022
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/91517
Publisher TEM Journa
License Creative Commons Attribution - NonCommercial - NoDerivatives 4.0 International
Citation Dreval, O., Martynets, V., Opanasiuk, Y., & Pavlenko, O. (2022). A Country’s Economic Growth and Rankings of Higher Education Institutions: Is There a Relationship? TEM Journal, 11(4), 1814-1823. doi:10.18421/TEM114-49
Abstract У статті досліджено складові ланцюжка впливу рейтингу ВНЗ на економічне зростання країни. На основі бібліометричного аналізу встановлено зв’язок між ключовими словами університет, рейтинги та економіка. На основі кореляційно-регресійного аналізу було доведено зв’язок між компонентами взаємодії в ланцюжку: Загальний загальний рейтинговий бал університетів країни – кількість FTE студентів, зарахованих до рейтингових ВНЗ країни – кількість рейтингованих університетів країни – ВВП країни. Підтвердженням отриманих розрахунків є проведене анкетування студентів ВНЗ. Результати анкетного опитування свідчать про наявність впливу рейтингу ВНЗ на кількість студентів, що навчаються в навчальних закладах досліджуваної країни. Таким чином, у статті на основі кореляційно-регресійного аналізу та соціологічних досліджень доведено гіпотезу про наявність впливу рейтингу ВНЗ на економічне зростання країни.
The components of the chain of influence of the HEI ranking on the economic growth of the country are studied in the article. The relation between the keywords university, rankings and economic was found based on the bibliometric analysis. Based on correlation and regression analysis, there has been proved the relation between the components of interaction in the chain: Total overall ranking score of universities in the country – number of FTE students enrolled in country’s rated HEIs – number of country’s rated Universities – GDP of the country. The confirmation of the obtained calculations is a questionnaire survey carried out among the students of the HEIs. The results of the questionnaire survey indicate the existence of the influence of the HEI ranking on the number of students enrolled in educational institutions of the studied country. Thus, based on correlation and regression analysis and sociological research, the article proves the hypothesis about the existence of the influence of the HEI ranking on the economic growth of the country.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ БіЕМ)

Views

Germany Germany
1
Nigeria Nigeria
1
Ukraine Ukraine
70
United Arab Emirates United Arab Emirates
1
United Kingdom United Kingdom
39
United States United States
255

Downloads

Germany Germany
1
Ukraine Ukraine
137
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
368

Files

File Size Format Downloads
Dreval_economic_growth.pdf 570,56 kB Adobe PDF 507

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.