Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/91477
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Формування вартісних показників інноваційних підприємств з урахуванням впливу пандемії Covid-19
Other Titles Formation of value indicators of innovative enterprises taking into account the impact of the COVID-19 pandemic
Authors Akulenko, Vitalii Lukianovych  
Zakharkin, Oleksii Oleksandrovych  
Дарченко, К.А.
Василенко, А.В.
ORCID http://orcid.org/0000-0002-8203-2780
http://orcid.org/0000-0001-9317-252X
Keywords інноваційні підприємства
инновационные предприятия
innovative enterprises
вартісно-орієнтоване управління
стоимостно-ориентированное управление
value-oriented management
Covid-19
рейтинг інноваційних підприємств
рейтинг инновационных предприятий
rating of innovative enterprises
фінансові ресурси
финансовые ресурсы
financial resources
Type Article
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/91477
Publisher Дніпровський державний аграрно-економічний університет
License Copyright not evaluated
Citation Акуленко В. Л., Захаркін О. О., Дарченко К. А., Василенко А. В. Формування вартісних показників інноваційних підприємств з урахуванням впливу пандемії COVID-19 // Ефективна економіка. 2021. № 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9724. DOI: 10.32702/2307-2105-2021.12.80.
Abstract Метою статті є дослідження вартісних показників інноваційних підприємств, що формуються в умовах нестабільного ринкового середовища та впливу пандемії Covid-19. Узагальнено статистичні дані щодо інноваційної діяльності українських підприємств за останні 20 років та визначено, що частка інноваційно активних підприємств залишається на досить низькому рівні, що призводить до зменшення обсягів інноваційної продукції. За допомогою інструментів Google Analytics та програмного забезпечення VosViewer було проведено бібліометричний аналіз для визначення основних трендів розвитку теорії вартісно-орієнтованого управління у взаємозв’язку з принципами інноваційного підприємництва. Проаналізовано вартісні показники найбільших інноваційних компаній світу за рейтингом, який щорічно проводиться кількома світовими інформаційно-рейтинговими агентствами. Визначено основні фактори, що визначають успіх цих компаній в умовах пандемії Covid-19. На основі даних отриманих за результатами біржових торгів розраховано показники ринкової прибутковості та ризику провідних інноваційних компаній (Apple, Microsoft, Pfizer, Facebook, Moderna, Sony, Tesla) та визначено динаміку їх змін під час Covid-19.
Целью статьи является исследование стоимостных показателей инновационных предприятий, которые формируются в условиях нестабильной рыночной среды и влияния пандемии Covid-19. Обобщены статистические данные по инновационной деятельности украинских предприятий за последние 20 лет и определено, что доля инновационно активных предприятий остается на достаточно низком уровне, что приводит к уменьшению объемов инновационной продукции. С помощью инструментов Google Analytics и программного обеспечения VosViewer был проведён библиометрический анализ для определения основных трендов развития теории стоимостно-ориентированного управления во взаимосвязи с принципами инновационного предпринимательства. Проанализированы стоимостные показатели крупнейших инновационных компаний мира по рейтингу, ежегодно проводимому несколькими мировыми информационно-рейтинговыми агентствами. Определены основные факторы, определяющие успех этих компаний в условиях пандемии Covid-19. На основе данных, полученных по результатам биржевых торгов, рассчитаны показатели рыночной доходности и риска ведущих инновационных компаний (Apple, Microsoft, Pfizer, Facebook, Moderna, Sony, Tesla) и определена динамика их изменений во время Covid-19.
The purpose of the article is to study the value indicators of innovative enterprises that are formed in the conditions of an unstable market environment and the impact of the Covid-19 pandemic. Statistical data on the innovative activity of Ukrainian enterprises over the past 20 years are summarized and it is determined that the share of innovatively active enterprises remains at a rather low level, which leads to a decrease in the volume of innovative products. With the help of Google Analytics tools and VosViewer software, a bibliometric analysis was conducted to determine the main trends in the development of the theory of value-oriented management in relation to the principles of innovative entrepreneurship. The value indicators of the world's largest innovative companies were analyzed according to the rating, which is annually conducted by several global information and rating agencies. The main factors determining the success of these companies in the conditions of the Covid-19 pandemic have been identified. Market profitability and risk indicators of leading innovative companies (Apple, Microsoft, Pfizer, Facebook, Moderna, Sony, Tesla) were calculated on the basis of data obtained as a result of stock market trading, and the dynamics of their changes during Covid-19 were determined.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ БіЕМ)

Views

France France
1
Germany Germany
41
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
148
United Kingdom United Kingdom
292
United States United States
512
Unknown Country Unknown Country
1

Downloads

France France
1
Germany Germany
1
Poland Poland
43
Ukraine Ukraine
512
United States United States
511

Files

File Size Format Downloads
Akulenko_financial_resources.pdf 1,07 MB Adobe PDF 1068

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.