Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90892
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Зелений маркетинг – перспективна концепція ринкового позиціювання як реакція на виклики сьогодення
Other Titles Green marketing – a prospective market positioning concept as a response to today's challenges
Authors Гаврилець, О.В.
Дочинець, Н.М.
Кампо, Г.М.
ORCID
Keywords зелений маркетинг
напрямки екологізації підприємств
грінвошінг
еко-брендинг
екологічна свідомість
еко-тренди
green marketing
directions of environmentalization of enterprises
greenwashing
eco-branding
environmental consciousness
eco-trends
Type Article
Date of Issue 2022
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90892
Publisher Сумський державний університет
License In Copyright
Citation Гаврилець, О., Дочинець, Н., & Кампо, Г. (2022). ЗЕЛЕНИЙ МАРКЕТИНГ – ПЕРСПЕКТИВНА КОНЦЕПЦІЯ РИНКОВОГО ПОЗИЦІЮВАННЯ ЯК РЕАКЦІЯ НА ВИКЛИКИ СЬОГОДЕННЯ. Механiзм регулювання економiки, (3-4(97-98), 118-123. https://doi.org/10.32782/mer.2022.97-98.19
Abstract У статті визначено зміст поняття «зелений маркетинг», окреслено актуальність впровадження концепції зеленого мар-кетингу в систему господарської діяльності підприємства в сучасних умовах, з орієнтацією на отримання вигоди в трива-лій перспективі. Запропоновано заходи з екологізації господарської діяльності підприємства через запровадження сучасних інноваційних технологій спрямованих на відтворення та захист довкілля. Представлено підходи до стимулювання екологіч-ного попиту через формування еко-свідомості споживача, визначено суспільний та екологічний ефекти такої діяльності. Визначено раціональне рекреаційне природокористування як важливий інструмент зеленого маркетингу, реалізація якого є необхідним напрямком господарювання в умовах всезростаючого попиту та необмеженості потреб. Відповідно до запропо-нованих напрямків екологічного маркетингу визначено конкретні заходи, інструменти та підходи, реалізація яких в комплексі маркетингу підприємства сприяє як оптимізації ринкового позиціювання підприємства, так і збереженню та відтворенню навколишнього середовища відповідно до сучасних викликів та реалій господарювання.
The article defines the content of the concept of green marketing, outlines the relevance of the implementation of the concept of green marketing in the system of economic activity of the enterprise in modern conditions, with an orientation to obtaining benefits in the long term. The main directions of implementation of the concept of green marketing have been formed in accordance with the goals, objectives and capabilities of a separate market entity. Measures for greening the economic activity of the enterprise through the introduction of modern innovative technologies aimed at reproduction and protection of the environment are proposed. The need to ensure such a cycle of production of ecological goods is outlined, starting from the extraction of the necessary resources to the processes of disposal of the finished product, which do not lead to adverse changes in the natural environment. The possibility of not only avoiding eco-destructive impact on the environment, but also the possibility of obtaining economic and social effects is emphasized. Approaches to stimulating ecological demand through the formation of eco-consciousness of the consumer are presented, and the social and ecological effects of such activities are determined. Eco-branding, social advertising, corporate culture of the firm and other means are proposed as fundamental in influencing the consumer's eco-consciousness. Rational recreational nature use is defined as an important direction of green marketing, the implementation of which is a necessary direction of management in the conditions of ever-growing demand and unlimited needs. Enterprises of various forms and spheres of activity are offered to join the rational recreational use of nature through the installation of sewage treatment plants, the introduction of zero-waste technologies, the landscaping of adjacent territories, etc. In accordance with the proposed directions of eco-marketing, specific measures, tools and approaches are defined, the implementation of which in the framework of enterprise marketing contributes both to the optimization of the enterprise's market positioning, and to the preservation and reproduction of the environment in accordance with modern challenges and realities of business.
Appears in Collections: Механізм регулювання економіки (Mechanism of Economic Regulation)

Views

Indonesia Indonesia
2
Ireland Ireland
1
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
484
United Kingdom United Kingdom
45
United States United States
1722
Unknown Country Unknown Country
86

Downloads

Canada Canada
1
China China
42
France France
1105
Germany Germany
1107
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
488
Poland Poland
1107
Slovakia Slovakia
1
Switzerland Switzerland
1
Ukraine Ukraine
1116
United States United States
1722
Uzbekistan Uzbekistan
1

Files

File Size Format Downloads
Havrylets_mer_3_4_2022.pdf 336,5 kB Adobe PDF 6692

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.