Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90655
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Antecedents and Role of Trust in Chatbot Use Intentions: An Indian Perspective
Other Titles Використання чат-ботів у цифровому суспільстві: роль довіри
Authors Dawar, S.
Panwar, S.
Dhaka, S.
Kudal, P.
ORCID
Keywords користувацький досвід
очікувана результативність
очікуване зусилля
довіра
наміри клієнта
user experience
performance expectancy
effort expectancy
trust
customer intention
Type Article
Date of Issue 2022
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90655
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Dawar, S. Panwar, S., Dhaka, S. & Kudal, P. (2022). Antecedents and Role of Trust in Chatbot Use Intentions: An Indian Perspective. Marketing and Management of Innovations, 4, 198-206. https://doi.org/10.21272/mmi.2022.4-18
Abstract Цифрофізація спровокувала лавиноподібні змінм у всіх секторах економіки. Наразі впровадження терхнологічних рішень у бізнес-діяльність є необхідною умовою забезпечення конкурентоспроможності. Крім того пандемія коронавірусу інтенсифікувала пошиорення цифрових технологій у бізнес секторі. Зокрема, використання інтерактивних програмних платформ (чат-ботів) дозволяє полегшити комунікаційні процеси компані, а також мінімізувавти витрати на комунікацію зі споживачами. Тому організації використовують штучний інтелект, щоб бути більш ефективним і економічно вигідним. Чат-боти – це програмне забезпечення зі штучним інтелектом, яке дозволяє організаціям давати своєчасні відповіді на запити клієнтів в Інтернеті. Основною метою проведеного дослідження є визначення впливу досвіду, очікуваної результативності, витрачених зусиль та довіри споживачів на їх наміри використовувати веб-застосунки (чатботи) для покупки товарів та послуг. Підґрунтям для перевірки висунитих в роботі гіпотез стали результати анкетування 354 респондентів з Індії. Структу анкети розроблено на основі наявних наукових напрацювань, присвячених питанням сприйняття інноваційних технологій та поведінки споживачів. Аналіз отриманих даних здійснено за допомогою програмного забезпечення AMOS 21. Емпіричні результати дослідження засвідчили позитивний вплив користувацького досвіду, очікуваного рівня довіри та очікуваних зусиль на наміри клієнтів використовувати чат-боти, що, своєю чергою, впливає на їх фактичне використання. Дослідження емпірично підтверджує та теоретично доводить взаємозв'язок між різними змінними, які впливають на наміри клієнтів використовувати чат-боти. Наведено основні обмеження інтерпретації отриманих результатів дослідження та подальші напрямки їх усунення. Отримані результати мають теоретичний внесок у заповнення прогалин наукових напрацювань, присвячених дослідженню факторів, які впливають на наміри клієнтів використовувати сучасні інноваційні веб-застосунки компанії, переважно, в Індії.
The digital age has changed the way businesses are run today. Technology is not just a priviledge but also a necessity. The recent pandemic has given important lessons to business to be proactive and advanced in technology. Customers occupy the centrestage in any business and giving them solutions promptly for their queries can leave a positive impression and lead to long term customer enagagment. For this, a trained team of employees are required who can give their services incessantly. However, the rising employee retention costs have impacted the profit margins of organisations and more human intervention becomes a hurdle in standardization of processes. Therefore, organisations are roping in artificial intelligence to be more efficient and cost effective. Chatbots are artificial intelligence softwares that have enabled organisations to give answers to customer queries online. The study intends to examine the significant factors in determining customers' intentions to use chatbots. This paper aims to understand the role of user experience, performance expectancy, effort expectancy, and trust in customer chatbot use intentions from the Indian point of view. A structured questionnaire was utilized to gather data for testing the proposed model, which was conceptualized based on extant literature on technology acceptance and consumer behavior. A survey response of 354 respondents was taken. In order to test the constructs, the collected data was analyzed through AMOS 21. The research findings depicted the positive impact of user experience, trust performance expectancy, and effort expectancy on customer intention to use chatbots, which influences actual usage. This paper empirically demonstrates the relationship among various variables affecting customer intentions to use chatbots. Since the paper uses data collected from a sample not randomly selected, it may regulate the generalization of the results. This study intends to add to the current research gap in the existing literature about customer intention to use chatbots, mainly in the Indian context. The research examined how positive user experience, performance, effort expectancy, and trust affect customer intentions to take support from chatbots.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
1
Brazil Brazil
1
China China
1
Germany Germany
528
India India
20223
Iran Iran
1758
Ireland Ireland
1
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
1
Pakistan Pakistan
1
Poland Poland
1
Portugal Portugal
1
Singapore Singapore
1
South Korea South Korea
6934
Taiwan Taiwan
1
Tanzania Tanzania
1
Turkey Turkey
1760
Ukraine Ukraine
144038
United Kingdom United Kingdom
72902
United States United States
1280702
Unknown Country Unknown Country
1

Downloads

Brazil Brazil
1
China China
1528860
Croatia Croatia
1280702
Finland Finland
1
Germany Germany
265
Ghana Ghana
1
India India
72897
Indonesia Indonesia
1032545
Italy Italy
1
Jordan Jordan
1
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
39921
Pakistan Pakistan
1
Poland Poland
1
Portugal Portugal
1766
Singapore Singapore
547
South Korea South Korea
1
Taiwan Taiwan
72900
Tunisia Tunisia
72899
Ukraine Ukraine
288075
United Arab Emirates United Arab Emirates
1
United Kingdom United Kingdom
1763
United States United States
1528860
Unknown Country Unknown Country
1
Vietnam Vietnam
1280703

Files

File Size Format Downloads
Dawar_mmi_4_2022.pdf 364,1 kB Adobe PDF 7202714

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.