Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90632
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Establishing Customer Behavior Through E-Commerce Websites in Newly Emerging Market
Other Titles Визначення споживчої поведінки клієнтів через сайти електронної комерції на нових ринках, що розвиваються
Authors Vo, T.H.G.
Cho, J.
Le, K.H.
Luong, D.B.
ORCID
Keywords споживча поведінка
e-комерція
онлайн шопінг
магазин
customer behavior
e-commerce
online shopping
shopee
Type Article
Date of Issue 2022
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90632
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Vo, T. H. G., Cho, J., Le, K. H., & Luong, D. B. (2022). Establishing Customer Behavior Through E-Commerce Websites in Newly Emerging Market. Marketing and Management of Innovations, 4, 85-93. https://doi.org/10.21272/mmi.2022.4-09
Abstract Електронна комерція сприяє розвитку підприємств роздрібної торгівлі, особливо під час спалаху Covid-19. Автори відмітили, що постачальниками та клієнти вважають більш зручним здійснення онлайн-покупок. У 2021 році інтернет-економіка В'єтнаму стала однією з найбільш стрімко зростаючих серед країн Південно-Східної Азії. Однак, науковці та управлінці стверджують наявність суперечливості в оцінках факторів, які впливають на купівельну поведінку клієнтів в онлайн-середовищі. Таким чином, метою даного дослідження є визначення факторів, які мають найбільший вплив на поведінкові наміри споживачів при виборі сайту електронної комерції. Підґрунтям дослідження стали результати онлайн-опитування 312 респондентів щодо здійснення ними онлайнпокупок через сайти електронної комерції. Онлайн-опитувальник побудовано за принципом 5-бальної шкали Лайкерта. Аналіз отриманих даних було здійснено за допомогою статистичного інструментарію програмного забезпечення SPSS. Результати дослідження засвідчили, що позитивний вплив на наміри клієнта робити покупки мають такі фактори, як уявна корисність, безпека транзакцій, уявна легкість користування, довіра та суб’єктивні норми. Авторами встановлено, що безпека транзакції має найбільший вплив на намір клієнта здійснити покупку в онлайн-середовищі. При цьому передбачуваний ризик є значною перешкодою здійснення онлайн-покупок через сайти електронної комерції. На основі отриманих результатів дослідження автори сформували практичні висновки та зробили концептуальний внесок у наявні дослідження моделі впровадження технологій та теорії запланованої поведінки щодо онлайн-покупок на сайтах електронної комерції. Враховуючи отримані результати, авторами підтверджено та наголошено на важливості намірів клієнта здійснити покупку в онлайнсередовищі. Отримані результати мають практичне значення для постачальників послуг електронної комерції при формуванні конкретних стратегій збільшення кількості клієнтів. До того, менеджери можуть зосередити свою увагу та ресурси на найбільш значущих факторах, які впливають на поведінкові наміри клієнтів.
E-commerce is creating growth opportunities for e-retailers, especially during the Covid-19 outbreak. It increases the perceptions of both providers and customers toward their shopping convenience. In 2021, Vietnam became one of the fastest-growing countries among Southeast Asia's Internet economies. However, both scholars and management practitioners have argued the inconsistent assessments of the factors affecting customer purchase behavior in online settings. Thus, this study aims to identify the critical factors influencing customer behavioral intention toward e-commerce websites that were adopted from well-established models and relevant literature. The online survey was the data collection method. All items were measured through a 5-point Likert scale. This study proposed and analyzed a conceptual framework using existing survey data from 312 samples in the context of online buying via e-commerce websites. Data were analyzed by using the statistical tool SPSS. The results indicated that factors including perceived usefulness, transaction security, perceived ease of use, trust, and subjective norm positively influence customer shopping intention. The results revealed the most prominent impact of the transaction security on customer purchase intention. Besides, perceived risk is a significant barrier in online shopping through e-commerce websites. The researchers have brought practical insights and made conceptual contributions by extending existing research on the technology acceptance model (TAM) and theory of planned behavior (TPB) regarding online shopping on the e-commerce website. The paper helps to validate and strengthen the importance of customer purchase intention in an e-shopping environment. The findings would help e-commerce providers be able to formulate specific strategies to increase customer usage significantly. Moreover, managers can focus their attention and resources on the greatest significant factors regarding their effects on behavioral intention.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
1
China China
1
Germany Germany
4799
New Zealand New Zealand
1
Pakistan Pakistan
560
Philippines Philippines
29
South Africa South Africa
112
Ukraine Ukraine
76527
United Kingdom United Kingdom
15957
United States United States
311614
Vietnam Vietnam
564

Downloads

Canada Canada
1
Chile Chile
1
China China
9318
Germany Germany
15953
India India
213062
Indonesia Indonesia
1
Nigeria Nigeria
1
South Africa South Africa
1
Sweden Sweden
1
Taiwan Taiwan
1
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
76524
United Arab Emirates United Arab Emirates
213062
United Kingdom United Kingdom
6
United States United States
311618
Vietnam Vietnam
9319

Files

File Size Format Downloads
Vo_mmi_4_2022.pdf 473,02 kB Adobe PDF 848870

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.