Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90568
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Personnel Marketing in the System of Airline Anti-Crisis Management
Other Titles Маркетинг персоналу в системі антикризового управління авіакомпанією
Authors Polous, O.
Heiets, I.
Mykhalchenko, I.
Krapko, O.
ORCID
Keywords маркетинг персоналу
маркетингові технології
антикризове управління
авіакомпанія
корпоративна культура
інтелектуальний капітал
розвиток
personnel marketing
marketing technologies
anti-crisis management
airline
corporate culture
intellectual capital
development
Type Article
Date of Issue 2022
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90568
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Polous, O, Heiets, I., Mykhalchenko, I., & Krapko, O. (2022). Personnel Marketing in the System of Airline Anti-Crisis Management. Marketing and Management of Innovations, 4, 20-29. https://doi.org/10.21272/mmi.2022.4-03
Abstract Пандемія COVID-19, а потім і військова агресія на території України негативно вплинули на розвиток підприємств всіх секторів економіки держави, особливо авіаційний транспорт, що був змушений призупинити свою діяльність. Сфера авіаційних послуг традиційно характеризується мінливими потребами клієнтів, що обумовлює високий ступінь ймовірності незадоволення спектром та якістю авіаційних послуг, які надаються як вітчизняними, так і міжнародними авіакомпаніями. Динаміка сучасного життя та бізнес-середовища, зміна співвідношення робочого та вільного часу підвищують попит населення на зручні та сучасні авіаційні послуги. Перед авіакомпаніями постають все вищі вимоги щодо досягнення конкурентних переваг. Основною метою даного дослідження є виявлення місця маркетингу персоналу в системі антикризового менеджменту авіакомпанії. У рамках даної статті проведено дослідження структурних елементів комплексу маркетингу підприємства сфери надання послуг; визначено структурне співвідношення категорій персоналу у світовій цивільній авіації; проаналізовано вплив пандемії COVID-19 на рівень зайнятості у світовій авіації; визначено динаміку зміни витрати на персонал у світовій авіації під впливом пандемії COVID-19; проаналізовано динаміку змін операційного доходу та витрат на соціальні заходи авіакомпанії «Міжнародні авіалінії України» під впливом ряду кризових явищ у світовій та державній економіці. Методичним інструментарієм проведеного дослідження стали наступні методи: загальнонаукові методи аналізу та синтезу, логічного та ситуаційного аналізу та часткові методи, притаманні економічним наукам (суб’єктно-об’єктний підхід, економічний та статистичний аналіз, групування, порівняння та класифікація). За результатами проведеного дослідження, авторами запропоновано алгоритм процесу виведення авіакомпанії з кризи, який враховує передумови, що вплинули на зниження економічних показників діяльності підприємств авіаційного сектору та орієнтується на важливість впровадження маркетингу персоналу до системи антикризового менеджменту. Авторами рекомендовано застосовувати запропоновану модель маркетингу персоналу в процесах антикризового управління авіакомпанією задля включення корпоративної культури до системи антикризового управління авіакомпанією як важливого інструменту, що сприятиме розвитку інтелектуального капіталу компанії та генерації нових ідей. Результати та рекомендації дослідження мають практичну цінність для українських авіакомпаній щодо інтеграції маркетингу персоналу в систему антикризового менеджменту.
The COVID-19 pandemic, and then the military aggression on the territory of Ukraine, had an extremely negative impact on the development of enterprises in all sectors of the state economy, personally affecting the air transport, which was forced to suspend its activities. The field of aviation services is traditionally characterized by the changing needs of customers, which causes a high degree of probability of dissatisfaction with the range and quality of aviation services provided by both domestic and international airlines. The dynamics of modern life and the business environment, the change in the ratio of work and free time increase the demand of the population for convenient and modern aviation services, putting increasingly high demands on the airlines that provide them to achieve competitive advantages. The main purpose of this study is to identify the place of personnel marketing in the airline's anti-crisis management system. Within the framework of this article, a study of the structural elements of the marketing complex of the enterprise in the field of service provision was carried out; the structural ratio of personnel categories in world civil aviation is determined; the impact of the COVID-19 pandemic on the level of employment in world aviation is analysed; the dynamics of changes in personnel costs in global aviation under the influence of the COVID-19 pandemic are determined; the dynamics of changes in operating income and expenses for social needs of the airline "Ukraine International Airlines" under the influence of a number of crisis phenomena in the world and state economy are analysed. The methodological methods of the conducted research were the following methods: general scientific methods of analysis and synthesis, logical and situational analysis and partial methods specific to economic sciences (subject-object approach, economic and statistical analysis, grouping, comparison and classification). According to the results of the research, the authors proposed an algorithm for the process of bringing the airline out of the crisis, which takes into account the prerequisites that affected the decline in the economic performance of aviation sector enterprises and focuses on the importance of introducing personnel marketing to the anti-crisis management system. The authors recommend applying the proposed model of using personnel marketing in the processes of anti-crisis management of an airline in order to include corporate culture in the system of anti-crisis management of an airline as an important tool that will contribute to the development of the intellectual capital of the company and the generation of new ideas. The results and recommendations of the study have practical value for Ukrainian airlines regarding the integration of personnel marketing into the anti-crisis management system.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
5584
Brazil Brazil
23
Czechia Czechia
1
Germany Germany
1
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
Kenya Kenya
1
Nigeria Nigeria
1
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
869
United Kingdom United Kingdom
309
United States United States
5582
Vietnam Vietnam
1

Downloads

Australia Australia
4
Brazil Brazil
1
China China
112
Ireland Ireland
1
Japan Japan
1
Pakistan Pakistan
1
Ukraine Ukraine
1628
United Arab Emirates United Arab Emirates
4264
United States United States
12375
Unknown Country Unknown Country
1

Files

File Size Format Downloads
Polous_mmi_4_2022.pdf 432,75 kB Adobe PDF 18388

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.