Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90344
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Організаційно-правові аспекти надання адміністративних послуг на фондовому ринку України
Other Titles Organizational and legal aspects of the provision of administrative services on the Ukrainian stock market
Authors Shevchenko, Oleksandr Volodymyrovych
ORCID
Keywords адміністративна послуга
фондовий ринок
адміністративна процедура
легалізація доходів
електронні кошти
гроші
фінансові послуги
фінансові відносини
фінансовий інструмент
безготівкові розрахунки
органи державної влади
правове регулювання
органи виконавчої влади
неплатоспроможність
administrative service
stock market
administrative procedure
legalization of income
electronic funds
money
financial services
financial relations
financial instrument
non-cash payments
state authorities
legal regulation
executive authorities
insolvency
Type PhD Thesis
Date of Issue 2022
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90344
Publisher Сумський державний університет
License Copyright not evaluated
Citation Шевченко, О. В. Організаційно-правові аспекти надання адміністративних послуг на фондовому ринку України : дис. ... д-ра філософії : 081. Суми, 2022. 227 с.
Abstract Дисертаційну роботу присвячено дослідженню організаційно-правових аспектів надання адміністративних послуг на фондовому ринку України, визначено теоретико-методологічні засади дослідження адміністративних послуг на фондовому ринку, досліджено суб’єкти відносин щодо адміністративних послуг на фондовому ринку країни та окреслено перспективи розвитку сфери надання адміністративних послуг на фондовому ринку України. У роботі встановлено мету, завдання, методи дослідження, наукову новизну одержаних результатів, практичне значення отриманих результатів. Установлено, що розвиток сприйняття категорії «ринок» пройшов значний шлях, унаслідок якого було сформовано його сприйняття в територіально-просторовому, соціально-економічному, системному, інституційному, відтворювальному та інфраструктурному розумінні. Застосовуючи інтегративний підхід, загалом нами було визначено категорію «ринок» як середовище, у якому люди мають відносини із приводу купівлі продажу товарів і послуг, а також капіталу за взаємоузгодженою ціною на основі попиту і пропозиції. Обґрунтовано, що на сьогодні ринок цінних паперів – це один із головних елементів фінансового ринку будь-якої держави. Він являє собою певне середовище, у межах якого функціонують його учасники, між котрими виникають різні правовідносини, пов’язані з емісією (видачею), обігом, виконанням зобов’язань, викупом та обліком цінних паперів (зокрема і деривативних цінних паперів). Велика кількість видів цінних паперів дає можливість для виникнення досить широкого спектра відносин із різними економічними та правовими наслідками. Водночас такі відносини можуть виникати як між безпосередньо власником цінного папера, так і між особами, які сприяють виникненню, розвитку і припиненню цих відносин. Аналізуючи положення чинного законодавства, зокрема і положення Закону України «Про адміністративні послуги», установлено, що законодавець, визначаючи адміністративні послуги, частково використав інтегративний підхід і зробив акцент на тому, що адміністративна послуга це, насамперед, результат діяльності, що об’єктивується в забезпеченні реалізації прав і законних інтересів осіб, які звернулися за такою послугою до уповноважених осіб. Доведено, що відносини адміністративних послуг на ринку цінних паперів – це відносини, урегульовані нормами адміністративного права, у яких відображено діяльність суб’єктів владних повноважень з особливим правовим статусом на ринку цінних паперів, яка має своїм результатом ефект, що об’єктивується в задоволенні прав та інтересів осіб, що до них звернулися і які є учасниками відносин, пов’язаних з обігом цінних паперів. Установлено, що визначальними ознаками відносин адміністративних послуг на фондовому ринку є те, що: а) це один із видів публічних адміністративних відносин у формі взаємодії зацікавлених суб’єктів з уповноваженими органами; б) ця діяльність передбачена чинним законодавством, а саме діяльність суб’єктів на фондовому ринку; в) основним суб’єктом цієї діяльності є суб’єкти, у компетенцію яких входять владні повноваження, пов’язані з функціонуванням фондового ринку; г) результатом отримання адміністративних послуг є задоволення інтересів суб’єктів звернення. Обґрунтовано, що суб’єктами, які надають адміністративні послуги на фондовому ринку України, є Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку і Національний банк України. НКЦПФР є основним уповноваженим органом держави у сфері регулювання функціонування фондового ринку. Установлено, що Національний банк України у сфері функціонування фондового ринку має подвійну правову природу: з одного боку, він може самостійно здійснювати операції з цінними паперами і, відповідно, бути головним надавачем адміністративних послуг на фондовому ринку стосовно своїх операцій, з іншого – Національний банк України здійснює регулювання банківської діяльності як власне банківських установ, основною формою яких є акціонерні товариства, так і унормування їхніх операцій із цінними паперами. Аналізуючи суб’єктів отримання адміністративних послуг на фондовому ринку, нами доведено, що на сьогодні на фондовому ринку можна виділити дві основні групи суб’єктів отримання адміністративних послуг, а саме: а) індивідуальних суб’єктів, до яких можна віднести фізичних осіб з одним із таких статусів: громадяни, іноземці, особи без громадянства; б) колективні суб’єкти – юридичні особи різних організаційно-правових форм, колективні суб’єкти без статусу юридичних осіб (громадські об’єднання та організації). Установлено, що гармонізація вітчизняного законодавства у сфері функціонування фондового ринку має такі вектори діяльності: 1) запровадження регуляторних вимог, передбачених положеннями Угоди про асоціацію між Україною та ЄС з приводу вимог капіталу, ліцензійних вимог, вимог до розкриття інформації, ліквідності; 2) підвищення рівня міжнародного співробітництва щодо сфери регулювання та нагляду за банківськими та небанківськими фінансовими установами; 3) забезпечення приєднання України до Багатостороннього меморандуму про взаєморозуміння щодо консультування та співробітництва й обміну інформацією IOSCO; 4) підвищення вимог і удосконалення порядку ліцензування небанківських фінансових установ на підставі європейських стандартів, зокрема і щодо перевірки прозорості структури власності професійних учасників фондового ринку та ділової репутації службових осіб та акціонерів з істотною участю. Запропоновано напрямки вдосконалення організаційно-правового регулювання сфери надання адміністративних послуг на фондовому ринку, зокрема: 1) обґрунтовано доповнення змісту пункту 2 Порядку надання адміністративних послуг НКЦПФР, затвердженого рішенням НКЦПФР від 17.11.2021 № 1124, положенням щодо принципів надання адміністративних послуг Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку; 2) доведено необхідність чіткої класифікації адміністративних послуг на фондовому ринку України за критерієм способу задоволення інтересів осіб (дозвільні, реєстраційні та інформаційні адміністративні послуги); 3) запропоновано доповнити Порядок надання адміністративних послуг НКЦПФР, затверджений рішенням НКЦПФР від 17.11.2021 № 1124, положеннями: – щодо якості надання адміністративних послуг Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку; – щодо критеріїв для визначення якості надання адміністративних послуг Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку; – щодо показників якості надання адміністративних послуг Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку; – щодо моніторингу якості надання адміністративних послуг Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку; 4) доведено, що у сфері надання адміністративних послуг НКЦПФР має працювати за аналогічними принципами формування вартості таких послуг, заснованих на формульному підході. Прозорість визначення розміру адміністративних платежів дозволить забезпечити реалізацію принципів законності та верховенства права, які є основоположними як для сфери функціонування адміністративних послуг, так і для всієї юриспруденції загалом. Для розв’язання проблематики визначення статусу адміністративної послуги НКЦПФР та врегулювання питання щодо обґрунтування розміру цієї послуги запропоновано таке: затвердити Методику визначення розміру адміністративної послуги, що надає Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку; посилити громадський контроль у сфері надання адміністративних послуг на фондовому ринку та законодавчо визначити державну політику щодо реалізації прав юридичних та фізичних осіб, об’єднань громадян на здійснення ними громадського контролю за діяльністю державних органів, органів місцевого самоврядування, службових і посадових осіб в Україні. Наукова новизна одержаних результатів полягає в тому, що дисертація є однією з перших спроб удосконалення та оптимізації організаційно-правових аспектів надання адміністративних послуг на фондовому ринку України. Унаслідок дослідження сформульовано й обґрунтовано низку нових положень, які мають важливе теоретичне та практичне значення для подальшого сталого розвитку України як правової держави. Дисертаційне дослідження має теоретичне та практичне значення, більшість сформульованих теоретичних положень, висновків і пропозицій використано в різних сферах діяльності, зокрема: – у науково-дослідній сфері – як основа для подальшого розроблення організаційно-правових аспектів надання адміністративних послуг на фондовому ринку України (акт впровадження Сумського державного університету); – навчальному процесі – під час підготовки та проведення лекцій, семінарських і практичних занять зі студентами з дисциплін «Адміністративне право», «Фінансове право» (акт впровадження Сумського державного університету); – практичній діяльності – під час захисту та представництва прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб в адміністративних судах, органах державної влади та органах місцевого самоврядування (довідка про впровадження Сумської адвокатської компанії «Лекс») та під час надання консультацій у межах законодавства щодо надання адміністративних послуг на фондовому ринку України; взаємодії та здійснення обміну інформацією з органами державної влади, органами місцевого самоврядування, банківськими установами України; під час здійснення розгляду звернень громадян і юридичних осіб (довідка про впровадження Сумського відділення № 51 АТ «ТАСКОМБАНК»).
The dissertation is devoted to the study of the organizational and legal aspects of the provision of administrative services on the Ukrainian stock market, the theoretical and methodological principles of the study of administrative services on the stock market are determined, the subjects of relations regarding administrative services on the background market of the country are investigated, and the prospects for the development of the field of administrative services on the stock market are outlined market of Ukraine. The purpose, tasks, research methods, scientific novelty and practical significance of the obtained results are established in the work. It is established that the development of the perception of the category “market” has gone a long way, as a result of which its perception was formed in the territorial-spatial, socio-economic, systemic, institutional, reproductive and infrastructural sense. Applying an integrative approach, in the most generalized form we have defined the category “market” as an environment in which people enter into mutual relations regarding the purchase and sale of goods and services, as well as capital at a mutually agreed price based on supply and demand. It is substantiated that today the securities market is one of the main elements of the financial market of any state. It represents a certain environment within which its participants function, between which various kinds of legal relations arise related to the emission (issuance), circulation, fulfilment of obligations, redemption and accounting of securities (including derivative securities). A large number of types of securities provides an opportunity for the emergence of a fairly wide range of relationships with various economic and legal consequences. At the same time, such relations can arise both between the direct owner of the security and between persons who contribute to the emergence, development and termination of these relations. Analysing the provisions of the current legislation, including the provisions of the Law of Ukraine “On Administrative Services”, it was established that the legislator, when defining administrative services, partially used an integrative approach and emphasized that an administrative service is, first of all, the result of activities that is aimed at ensuring the realization of the rights and legitimate interests of persons who have applied for such a service to authorized persons. It has been proven that the relations of administrative services in the securities market are relations regulated by the norms of administrative law, which reflect the activity of subjects of authority with a special legal status in the securities market, which results in an effect that is objective in the satisfaction of the law and the interests of the persons who addressed them and who are participants in relations related to the circulation of securities. It was established that the defining features of administrative services relations on the stock market are that: a) it is one of the types of public administrative relations in the form of interaction between interested subjects and authorized bodies; b) this activity is provided for by the current legislation, namely the activity of entities on the stock market; c) the main subjects of this activity are subjects whose competence includes the powers related to the functioning of the stock market; d) the result of receiving administrative services is the satisfaction of the interests of the subjects of the appeal. It is substantiated that the entities that provide administrative services on the stock market of Ukraine are the National Securities and Stock Market Commission (NSSMC) and the National Bank of Ukraine. NSSMC is the main authorized body of the state in the sphere of regulating the functioning of the stock market. It was established that the National Bank of Ukraine has a dual legal nature in the field of stock market functioning: on the one hand, it can independently carry out transactions with securities and, accordingly, act as the main provider of administrative services on the stock market in relation to its operations, on the other hand, the National Bank of Ukraine regulates the banking activities of both the banking institutions themselves, the main form of which are joint-stock companies, as well as the regulation of their transactions with securities. Analysing subjects receiving administrative services on the stock market, we have proven that two main groups of subjects receiving administrative services can be distinguished on the stock market today, namely: a) individual subjects, which include natural persons with one of the following statuses – citizens, foreigners, stateless persons; b) collective entities – legal entities of various organizational and legal forms, collective entities without the status of legal entities (public associations and organizations). It has been established that the harmonization of domestic legislation in the sphere of the functioning of the stock market has the following vectors of activity: 1) introduction of regulatory requirements provided for by the provisions of the Association Agreement between Ukraine and the EU regarding capital requirements, licensing requirements, information disclosure requirements, liquidity; 2) increasing the level of international cooperation in the field of regulation and supervision of banking and non-banking financial institutions; 3) securing Ukraine’s accession to the IOSCO Multilateral Memorandum of Understanding on cooperation, information exchange and consultation; 4) raising the requirements and improving the procedure for licensing non-banking financial institutions on the basis of European standards, including the verification of the transparency of the ownership structure of professional stock market participants and the business reputation of officials and shareholders with significant participation. Directions for improving the organizational and legal regulation of the provision of administrative services on the stock market are proposed, in particular: 1) the addition of the content of paragraph 2 of the Procedure for the Provision of Administrative Services of the NSSMC, approved by the Decision of the NSSMC No. 1124 dated 17.11.2021, is justified; 2) the need for a clear classification of administrative services on the stock market of Ukraine according to the criterion of the method of meeting the interests of individuals (licensing, registration and informational administrative services) has been proven; 3) it is proposed to supplement the Procedure for the provision of administrative services of the NSSMC approved by the Decision of the NSSMC No. 1124 dated 17.11.2021 with the following provisions: – regarding the quality of the provision of administrative services by the NSSMC; – regarding the criteria for determining the quality of the provision of administrative services by the NSSMC; – regarding quality indicators of the provision of administrative services by the NSSMC; – regarding the monitoring of the quality of the provision of administrative services by the NSSMC; 4) it has been proven that in the field of providing administrative services, the NSSMC should work according to similar principles of the formation of the cost of such services, based on a formulaic approach. The transparency of determining the size of administrative payments will ensure the implementation of the principles of legality and the rule of law, which are fundamental both to the sphere of functioning of administrative services and to the entire jurisprudence in general. In order to solve the problem of determining the status of the administrative service of the NSSMC and to settle the issue of justifying the size of such service, it is proposed to: approve the Methodology for determining the size of the administrative service provided by the NSSMC; strengthen the public control in the field of providing administrative services on the stock market and legislatively define state policy regarding the exercise of the rights of legal entities and individuals, associations of citizens to exercise public control over the activities of state bodies, local self-government bodies, civil servants and officials in Ukraine. The scientific novelty of the obtained results lies in the fact that the dissertation is one of the first attempts to improve and optimize the organizational and legal aspects of the provision of administrative services on the stock market of Ukraine. As a result of the study, a number of new provisions were formulated and substantiated, which have important theoretical and practical significance for the further sustainable development of Ukraine as a legal state. The dissertation research has theoretical and practical significance, most of the formulated theoretical propositions, conclusions and proposals are used in various spheres of activity, in particular, in: – scientific and research sphere – as a basis for further development of organizational and legal aspects of the provision of administrative services on the stock market of Ukraine (implementation act of Sumy State University); – the educational process – during the preparation and conducting of lectures, seminars and practical classes with students on the disciplines “Administrative Law”, “Financial Law” (implementation act of Sumy State University); – practical activity – during the protection and representation of the rights, freedoms and interests of natural persons, the rights and interests of legal entities in administrative courts, state authorities and local self-government bodies (implementation certificate of the Sumy Law Firm “Lex”) and during the provision of consultations within the framework of the legislation on the provision of administrative services on the Ukrainian stock market; while interacting and exchanging information with state authorities, local self-government bodies, banking institutions of Ukraine; when considering appeals from citizens and legal entities (implementation certificate of the Sumy bank branch No. 51 of “TASKOMBANK” JSC).
Appears in Collections: Дисертації

Views

France France
104901
Germany Germany
1123427
Ireland Ireland
30
Japan Japan
1
Norway Norway
1
Poland Poland
574859301
Russia Russia
1
Ukraine Ukraine
365595423
United Kingdom United Kingdom
156331544
United States United States
1672878281
Unknown Country Unknown Country
4352

Downloads

Belgium Belgium
1
Bulgaria Bulgaria
1
Canada Canada
1672878280
France France
-1524070033
Germany Germany
574859297
Hungary Hungary
1
Ireland Ireland
32
Japan Japan
365595425
Latvia Latvia
1
Lithuania Lithuania
1
Norway Norway
1123413
Russia Russia
51699613
Switzerland Switzerland
156331548
Ukraine Ukraine
-1524070019
United Kingdom United Kingdom
156331543
United States United States
-1524070018
Unknown Country Unknown Country
275398

Files

File Size Format Downloads
dis_EP_Shevchenko.pdf 2,87 MB Adobe PDF -1593115516
protocol_perevirky_Shevchenko.pdf 55,27 kB Adobe PDF -1593115516
Рецензія Старинського М.В..pdf.p7s 3,33 MB Unknown -1593115516
Рецензія Старинського М.В._Validation_Report.pdf 55,88 kB Adobe PDF -1593115516
Рецензія Руденко Л.Д..pdf.p7s 2,73 MB Unknown -1593115516
Рецензія Руденко Л.Д._Validation_Report.pdf 55,87 kB Adobe PDF -1593115516
ВІДГУК Соболь_.pdf.p7s 4,72 MB Unknown -1593115516
ВІДГУК Соболь__Validation_Report.pdf 56,29 kB Adobe PDF -1593115516
Маркова_відгук.pdf.p7s 8,8 MB Unknown -1593115516
Маркова_відгук_Validation_Report.pdf 55,72 kB Adobe PDF -1593115516

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.