Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/88992
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Дослідження ринку освітніх послуг
Other Titles Educational services market research
Authors Нехорошкова, Ю.М.
ORCID
Keywords маркетинг освітніх послуг
ринок праці
баланс попиту і пропозиції
суб’єкти ринку освітніх послуг
marketing of educational services
the labor market
the balance of supply and demand
subjects of the market of educational services
Type Article
Date of Issue 2022
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/88992
Publisher Сумський державний університет
License In Copyright
Citation Нехорошкова Ю. М. Дослідження ринку освітніх послуг // Вісник Сумського державного університету. Серія Економіка. 2022. № 2. С. 129−134. DOI:10.21272/1817-9215.2022.2-15
Abstract Проблема зв'язку між обсягом підготовки фахівців та їх зайнятістю у сфері господарської діяльності на сучасному етапі розвитку економіки набуває неабиякої необхідності досліджень. Система освіти має коригувати свою діяльність відповідно до потреб ринку праці, а він, в свою чергу, має своєчасно надавати інформацію для освіти. Даний зв’язок є фундаментальним та допоможе забезпечити ідеальне функціонування досліджуваних ринків. Проте, нажаль, на сьогоднішній день зв’язок між ринком праці та ринком освітніх послуг функціонує лише умовно. Основними суб’єктами ринку освітніх послуг є: абітурієнти, батьки, школи, роботодавці, кадрові агентства, державні установи, інші ВНЗ. Кожен із цих суб’єктів реалізує певні економічні інтереси. І лише завдяки функціонуванню системи "виграш-виграш" стає можливим дотримання балансу. Досліджені взаємозв’язки між основними суб’єктами ринку освітніх послуг вказують на недосконалість функціонування системи на сьогоднішній день. Порівнявши кількість поданих заяв на бакалаврат за напрямками з обсягом їх державних замовлень, стало зрозуміло про існуючий дисбаланс на ринку. Пріоритетні для держави технічні спеціальності користуються мінімальним попитом серед абітурієнтів, які, натомість, обирають "модні" спеціальності. В свою чергу ВНЗ орієнтується на попит абітурієнтів, а це призводить до збільшення рівня безробіття та перенасичення ринку праці фахівцями соціальних наук та сфери послуг. Ще однією проблемою в дотриманні балансу між освітою та ринком праці є пасивність роботодавців. Вони не надають своєчасно інформацію про існуючи проблеми та не залучаються до прогнозування необхідних фахівців на ринку праці. Якщо б, наприклад, роботодавець залучав до вирішення існуючих проблем студентів, то всі б залишалися все рівно "в виграші". Адже студенти мали б можливість розв’язувати практичні задачі, а підприємство отримували нові інноваційні рішення від студентів. Виправивши цей недолік, функціонування ринку освітніх послуг значно б покращилося.
The problem of the connection between the amount of training of specialists and their employment in the field of economic activity at the current stage of economic development is becoming quite necessary for research. The education system must adjust its activities according to the needs of the labor market, and it, in turn, must provide information for education in a timely manner. This connection is fundamental and will help to ensure the perfect functioning of the markets under study. However, unfortunately, today the connection between the labor market and the market of educational services functions only conditionally. The main subjects of the educational services market are: applicants, parents, schools, employers, recruitment agencies, state institutions, other universities. Each of these subjects realizes certain economic interests. And only thanks to the functioning of the "win-win" system, maintaining the balance becomes possible. The researched interrelationships between the main subjects of the market of educational services indicate the imperfect functioning of the system today. By comparing the number of submitted applications for bachelor's degrees by field with the volume of their government orders, it became clear about the existing imbalance in the market. State-priority technical specialties are in minimal demand among applicants, who, instead, choose "fashionable" specialties. In turn, the university focuses on the demand of applicants, and this leads to an increase in the level of unemployment and oversaturation of the labor market with specialists in social sciences and the service sector. Another problem in maintaining the balance between education and the labor market is the passivity of employers. They do not provide timely information about existing problems and are not involved in forecasting the necessary specialists on the labor market. If, for example, the employer would involve students in solving existing problems, then everyone would be equally "winners". After all, students would have the opportunity to solve practical problems, and the company would receive new innovative solutions from students. By correcting this shortcoming, the functioning of the educational services market would improve significantly.
Appears in Collections: Вісник Сумського державного університету. Економіка

Views

France France
1064
Ireland Ireland
2129
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
5577421
United Kingdom United Kingdom
2448749
United States United States
676724
Unknown Country Unknown Country
1

Downloads

China China
1
France France
1
Ukraine Ukraine
5577422
United States United States
2448748

Files

File Size Format Downloads
Nekhoroshkova_marketing_educational_services.pdf 313,55 kB Adobe PDF 8026172

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.