Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/88628
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Нарис історії автомобільного руху початку ХХ ст. в м. Суми
Other Titles The outline of the history of automobile traffic in the early twentieth century in Sumy
Authors Кудінов, Д.В.
ORCID
Keywords автомобіль
правила дорожнього руху
автопробіг
Сумський автомобільний клуб
Іван Ліщинський
Едуард Кайданський
motor car
traffic rules
motor rally
Sumy Automobile Club
Ivan Leshchinsky
Eduard Kaidansky
Type Article
Date of Issue 2022
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/88628
Publisher Сумський державний університет
License In Copyright
Citation Кудінов Д.В. Нарис історії автомобільного руху початку ХХ ст. в м. Суми / / Сумський історико-архівний журнал. №XXXVІІI. 2022. С.34-47. DOI: doi.org/10.21272/ shaj.2022.i38.p.34
Abstract Мета публікації – розкрити сутність автомобільного руху в Сумах виявити основні його тенденції й установити роль окремих персон в розвитку місцевого автомобілізму – обумовлена відсутністю наукових досліджень з даної теми, а також необхідністю доповнити загальну картину розвитку автомобілізму в Російській імперії. Розглянуті окремі сторони автомобільного руху в Сумах (поняття «автомобільний рух» ужито в значенні соціального явища): автоторгівля, авторемонт, запровадження місцевих правил дорожнього руху, дорожньо-транспортні пригоди, формування страти шоферів і автовласників, їхня участь у гонках і пробігах. Зокрема, розглянуті комерційна діяльність власника першого в Сумах автосалону Кайданського та його конкурента Погуляйченко, функціонування автомайстерні Геренштейна-Янковського. Указані основні правила дорожнього руху, ухвалені Сумською міською думою в 1908 р. На основі повідомлень місцевої преси проаналізовані типові порушення дорожнього руху за участі автомобілів: зіткнення с гужовим транспортом, перевищення швидкості, водіння в нетверезому стані, наїзди авто на споруди та пішоходів. Особливу увагу приділено громадській організації автомобілістів – Сумському автомобільному клубу, утвореному 1912 року. Проаналізовані головні положення його статуту, права та обов’язки його учасників. Указані імена деяких його членів. Оцінена активність організації та її місце в загальноросійському автомобільному русі. Підкреслена роль сумських пасіонаріїв автомобілізму – підприємців Івана Лещинського й Едуарда Кайданського. Зокрема, згадана їхня участь в гонках и пробігах. При цьому найбільше висвітлений пробіг Москва– Берлін–Париж за участі команди Кайданського на авто марки «Мітчел». Також названі марки авто гаражу Лещинського й машини в автопарку цукрозаводчика Павла Харитоненка. Проаналізований процес появи відомчих автомобілів при Сумській повітовій земській управі. Обумовлена необхідність їхнього використання в господарських справах органу місцевого самоврядування. Уточнені обов’язки земства у використанні транспорту перед військовим відомством. Виявлені імена деяких шоферів, які працювали за наймам у приватних осіб та в земстві.
The purpose of the publication is to reveal the essence of automobile movement in Sumy as a social cause, to describe its main tendencies and indicate the role of individuals in the development of local motorism. The topicality of the research is preconditioned by the lack of scientific investigation on this topic, as well as the need to supplement the general picture of the development of motorism in the Russian Empire. Various aspects of automobile traffic in Sumy have been considered (the concept of “automobile movement” is indicated in the meaning of a social phenomenon): auto trade, auto repair, the introduction of local traffic rules, automobile accidents, the formation of a stratum of drivers and car owners, their participation in races and rallies. In particular, the businesses of the owner of the first car dealership in Sumy Kaidansky and his competitor Poguliaichenko are mentioned as well as the existence of the Gerenshtein-Yankovsky auto repair shop. The main traffic rules adopted by the Sumy City Duma in 1908 are specified. On the basis of reports of the local press, typical traffic violations with the participation of cars are analyzed: crashes with horse-drawn vehicles, speeding, drunk driving, cutting in buildings and pedestrians. Special attention is paid to the public organization of motorists – Sumy Automobile Club established in 1912. In particular, the main provisions of the club’s statute, the rights and obligations of its participants have been analyzed. The names of some of its members have been specified. The activity of the organization and its place in the all-Russian automobile traffic have been assessed. The role of Sumy passionaries of motorism – entrepreneurs Ivan Leshchinsky and Eduard Kaidansky is emphasized. In particular, their participation in races and runs is mentioned. At the same time, the Moscow – Berlin – Paris rally where the Kaidansky team took part on a Mitchell car is covered more widely. Also, the brands of cars of Leshchinsky’s garage are named and the preferences for the cars of the sugar producer Pavel Kharitonenko are revealed. The appearance of departmental cars at the Sumy district administration is analyzed, the need for their use in the economic needs of the local government is determined. The duties of the zemstvo in the use of transport to the military department are clarified. The names of some of the chauffeurs who worked for private individuals and in the zemstvo are identified.
Appears in Collections: Сумський історико-архівний журнал

Views

Germany Germany
1
Ireland Ireland
19328
Singapore Singapore
1
Slovenia Slovenia
1
Ukraine Ukraine
11830
United Kingdom United Kingdom
2166
United States United States
662
Unknown Country Unknown Country
4332

Downloads

Poland Poland
1
Taiwan Taiwan
1
Ukraine Ukraine
11829
United States United States
4332
Unknown Country Unknown Country
1

Files

File Size Format Downloads
Kudinov_shaj_38_2022.pdf 586,66 kB Adobe PDF 16164

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.