Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/88309
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Teleworking Experience of Education Professionals vs. Management Staff: Challenges Following Job Innovation
Other Titles Досвід дистанційної роботи фахівців освіти та менеджменту: завдання щодо впровадження інновацій
Authors Raisiene, A.G.
Rapuano, V.
Raisys, S.J.
Lucinskaite-Sadovskiene, R.
ORCID
Keywords професори
викладачі
вища освіта
школа
управлінський персонал
робота вдома
продуктивність
professors
teachers
higher education
school
managerial staff
working from home
job performance
Type Article
Date of Issue 2022
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/88309
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Raisiene, A. G., Rapuano, V., Raisys, S. J., & Lucinskaite-Sadovskiene, R. (2022). Teleworking Experience of Education Professionals vs. Management Staff: Challenges Following Job Innovation. Marketing and Management of Innovations, 2, 171-183. https://doi.org/10.21272/mmi.2022.2-16
Abstract Стаття присвячена проблемам організації освітнього процесу під час пандемії коронавірус. Пандемія 2019 року спровокувала кардинальні трансформації освітнього сектору. Так, викладачі та студенти масово перейшли на роботу/навчання з дому. Авторами зазначено, що до пандемії інформаційні технології та педагогічні інновації поступово проникали в освітній сектор, але пандемія надала лавиноподібний характер цьому процесу. Метою статті є аналіз впливу переходу на дистанційну роботу/освіту на працівників освітньої сфери. Інформаційною базою дослідження стали результати опитування 41614 працівників освіти у Литовській Республіці. За результатами опитування в дослідженні проаналізовано досвід дистанційної роботи викладачів закладів вищої та коледжів, середніх шкіл та професійно-технічних навчальних закладів, а також управлінського персоналу освітніх закладів різних рівнів. У статті авторами систематизовано проблеми дистанційної роботи в різних навчальних закладах. Крім того, у статті проведено компаративний аналіз досвіду роботи працівників освіти та менеджменту під час пандемії. Результати дослідження засвідчили, що під час віддаленої роботи менеджмент відчував менше шоку та втоми, ніж професори та викладачі. Викладачі закладів вищої освіти виявилися найкраще підготовленими до інноваційної роботи, але також найгірше серед усіх навчальних закладів оцінили виконання управлінської роботи своїх керівників. При цьому вчителі загальноосвітніх шкіл найбільш негативно оцінили дистанційну роботу, а найкраще – вміння своїх керівників керувати колективом у надзвичайних умовах. Результати дослідження можуть бути корисними керівникам у сфері освіти, а також для дослідників, які досліджують специфіку організації робочого процесу під час пандемії, продуктивності роботи вчителів загальноосвітніх шкіл, їх мотивації та лідерських компетенцій.
The article deals with the problem of teleworking. Due to the constraints of the pandemic, the education sector has undergone a dramatic change, with teachers and students en masse moved to work from home. In the past, digital solutions have gradually penetrated the education sector, but the pandemic has turned the process into social innovation in the broad sense and performance innovation in the narrow sense. The latter aspect is addressed in this article. The paper aims to reveal the effect of the transition to teleworking on employees in the education sector. Based on the survey results, the study reports experiences of higher education and college professors, secondary schools and vocational schools' teachers and managerial staff in terms of personal well-being, management quality, and performance. The paper is novel in terms of the scope of the study: it analyses the teleworking issue in different educational institutions. In addition, the study compares the experiences of education staff and managers. There is a lack of such research in the scientific literature in the education sector. The research confirms that telecommuting managers experienced less shock and fatigue than professors and teachers. In addition, university professors proved to be the best prepared to work in innovative ways, but they also rated the performance of their managers' management work the worst among all educational institutions. Meanwhile, while teachers in secondary schools rated telework the most negatively, they rated the ability of their leaders to lead the team in extraordinary conditions the best. The research results can be useful for education leaders and policymakers as well as for researchers dealing with the topics of teleworking, teachers' job performance, employee fatigue, and leadership competencies.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Canada Canada
1
China China
2132783
Ecuador Ecuador
1
Finland Finland
1
Germany Germany
23945
Greece Greece
1
Hungary Hungary
1
India India
1
Iran Iran
1
Ireland Ireland
2491
Kuwait Kuwait
1
Lithuania Lithuania
12041
Nigeria Nigeria
1
Philippines Philippines
63
Romania Romania
411
Taiwan Taiwan
1
Thailand Thailand
1
Turkey Turkey
413
Ukraine Ukraine
205404
United Kingdom United Kingdom
102702
United States United States
4265566
Unknown Country Unknown Country
1169093

Downloads

Australia Australia
1
China China
1169095
Côte d’Ivoire Côte d’Ivoire
1
Dominican Republic Dominican Republic
28
Ecuador Ecuador
1
Finland Finland
1
Greece Greece
1
India India
26
Indonesia Indonesia
8512
Ireland Ireland
1
Latvia Latvia
1
Lithuania Lithuania
134
Pakistan Pakistan
1
Romania Romania
412
Spain Spain
1
Sweden Sweden
1
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
616207
United States United States
4265567
Unknown Country Unknown Country
1

Files

File Size Format Downloads
Raisiene_mmi_2_2022.pdf 346,76 kB Adobe PDF 6059993

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.