Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86533
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title The Impact of Innovation Strategies on Business Performance: Practices in High Technology Companies in Turkey
Other Titles Інноваційні стратегії розвитку високотехнологічних компаній Туречиини
Authors Koyluoglu, S.
Dogan, M.
ORCID
Keywords інновація
інноваційні стратегії
ефективність бізнес-діяльності
високі технології
innovation
innovation strategies
business performance
high technology
Type Article
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86533
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Koyluoglu, S., & Dogan. M. (2021). The Impact of Innovation Strategies on Business Performance: Practices in High Technology Companies in Turkey. Marketing and Management of Innovations, 4, 168-183. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.4-13
Abstract Впровадження інновацій спрямовано на досягнення конкурентних переваг шляхом покращення критеріїв ефективності, що сприяє формуванню міцних зв’язків між інноваціями та продуктивністю. Метою статті є визначення впливу інноваційних стратегій на ефективність діяльності високотехнологічних підприємств. У роботі, запропоновано класифікаційні ознаки та виділено шість типів інноваційних стратегій: 1) проактивна стратегія, 2) ризикоорієнтована стратегія, 3) оборонна стратегія, 4) стратегія на майбутнє, 5) стратегія наступу та 6) аналітична стратегія. Оцінювання ефективності ведення бізнес-діяльності здійснено за пятьма напрямами: якість продукції, продуктивність праці, взаємодію зі споживачами, результати фінансової діяльності та ефективність процесів, за шкалою Морган та Стронг (1998), Ченді та Теліс (1998), а також Ескічі (2020). Підґрунтям дослідження стали результати опитування 346 менеджерів високотехнологічних компаній Туреччини. Аналіз результатів опитування було здійснено за допомогою програмного забезпечення JAMOVI та SPSS 26.0. Емпіричне дослідження проведено з використанням інструментарію експлораторного та конфірматорного факторних аналізів, коефіцієнта кореляції Пірсона та регресійного аналізу. За результатами дослідження встановлено, що інноваційні стратегії сприяють підвищенню ефективності діяльності високотехнологічних підприємств. Зокрема, стратегія на майбутнє сприяє покращенню якості продукції, продуктивності праці, взаємодії зі споживачами, фінансовій результативності та ефективності процесів. Однак, результати дослідження засвідчили, що стратегія на майбутнє та ризикоорієнтована стратегія є неефективними для показників якості продукції, взаємодії зі споживачами, продуктивності праці, результатів фінансової діяльності та ефективності процесів. Наступальні, аналітичні, оборонні, проактивні та ризикоорієнтовані стратегії не є ефективними для підвищення продуктивності процесів. Аналітичні, оборонні, орієнтовані на майбутнє та проактивні стратегії ефективні для якості продукції, взаємодії зі споживачами та фінансової результативності. На основі отриманих результатів дослідження автори дійшли висновку, що інноваційні стратегії мають сильніший вплив на ефективність взаємодії зі споживачами (R2=0,687) та фінансову результативність (R2=0,701) високотехнологічних компаній.
Innovation efforts aim to attain important competitiveness by improving performance criteria. It has led to very strong ties between innovation and performance, which is also accepted by the recent business understanding. The purpose of the current study, which is designed in compliance with this understanding, is to examine the effect of innovation strategies on business performance in enterprises using high technology. Innovation strategies consist of 6 dimensions: proactive strategy, risk-oriented strategy, defensive strategy, future-oriented strategy, offensive strategy, and analytical strategy. Business performance was measured as product performance, employee-based performance, customer-based performance, financial performance, and process performance. The study involved the innovation strategies and business performance scale developed by Morgan and Strong (1998), Chandy and Tellis (1998), and Eskici (2020). The current study conducted a survey on 346 managers of companies operating in Turkey and using high technology. The obtained data were analyzed with the help of JAMOVI and SPSS 26.0 programs. Exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, Pearson correlation, and regression analysis methods were used in empirical analysis. The result determined that innovation strategies are effective on business performance. In other words, future-oriented strategy is effective on the product, customer-based, employee-based, financial, and process performances of enterprises. On the other hand, it was determined that future-oriented strategy and riskoriented strategy are not effective on enterprises' product, customer-based, employee-based, financial, and process performances. In addition, offensive, analytical, defensive, proactive, and risk-oriented strategies are ineffective in process performance. Analytical, defensive, future-oriented, and proactive strategies are effective on product performance, customer-based performance, and financial performance of businesses. As a result, it was determined that innovation strategies affect customer-based performance (R2=0.687) and financial performance (R2=0.701) of companies more.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
100940279
Canada Canada
1
China China
1
Ecuador Ecuador
1
Egypt Egypt
1
Finland Finland
182743
France France
1
Germany Germany
1
Ghana Ghana
1
Greece Greece
50265
India India
145
Indonesia Indonesia
201880566
Ireland Ireland
8760343
Kenya Kenya
700393091
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
192494
Pakistan Pakistan
441817083
Peru Peru
127
Philippines Philippines
1201359323
Saudi Arabia Saudi Arabia
141
Singapore Singapore
1045962
Slovakia Slovakia
1
South Africa South Africa
338713938
Spain Spain
48470
Sri Lanka Sri Lanka
1
Taiwan Taiwan
1
Tanzania Tanzania
1
Thailand Thailand
1
Turkey Turkey
353290988
Ukraine Ukraine
1201359326
United Kingdom United Kingdom
177811
United States United States
413713663
Unknown Country Unknown Country
1201359325
Uzbekistan Uzbekistan
-1926575106
Vietnam Vietnam
50267

Downloads

Australia Australia
1
Austria Austria
1
Canada Canada
1
China China
413713666
Colombia Colombia
1
Ecuador Ecuador
1
France France
50470143
Germany Germany
1308177426
India India
18315
Indonesia Indonesia
81883
Iran Iran
1
Ireland Ireland
33995411
Kenya Kenya
50470144
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
1
Netherlands Netherlands
883633364
Nigeria Nigeria
33995418
Oman Oman
1353553067
Pakistan Pakistan
1
Philippines Philippines
201880561
Puerto Rico Puerto Rico
1
Singapore Singapore
413713662
Slovakia Slovakia
1
South Africa South Africa
111094
Spain Spain
1
Taiwan Taiwan
1
Tanzania Tanzania
1
Thailand Thailand
1
Turkey Turkey
1045956
Ukraine Ukraine
1201359327
United Arab Emirates United Arab Emirates
413713667
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
-56206038
Unknown Country Unknown Country
413713662
Vietnam Vietnam
50268

Files

File Size Format Downloads
Koyluoglu_mmi_4_2021.pdf 417,44 kB Adobe PDF -1872443580

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.