Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86530
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Differences in the Perceived Financial Risk Factors between Digital Natives in the E-Commerce
Other Titles Цифрове суспільство та ринок e-comercе: відмінності у сприйнятті фінансових ризиків
Authors Fedorko, R.
Skerhakova, V.
Markova, S.
Bacik, R.
Fejercak, L.
ORCID
Keywords фінансовий ризик
міжвіковй аналіз
міленіали
поведінка онлайн-споживачів
платіжне шахрайство
пост-міленіали
financial risk
intergenerational analysis
Millennials
online consumer behavior
payment fraud
Post-Millennials
Type Article
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86530
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Fedorko, R., Skerhakova, V., Markova, S., Bacik, R., & Fejercak, L. (2021). Differences in the Perceived Financial Risk Factors between Digital Natives in the E-Commerce. Marketing and Management of Innovations, 4, 137-152. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.4-11
Abstract Фінансовим ризиком у сфері електронної комерції є ймовірність неправомірного використання платіжних та персональних даних. При цьому на рівень фінансового ризик впливають такі фактори як: репутація інтернет-магазину, вибір способу оплати та вартість, яку споживач готовий заплатити за одну покупку. Результати систематизації наукових напрацювань засвідчили, що сприйняття фінансових ризиків має суттєве значення при формуванні довіри та лояльності субʼєктів електронної комерції. Це сприяє готовності споживачів витрачати більше коштів на онлайн-покупки. Головною метою статті є дослідження відмінностей у сприйнятті факторів фінансових ризиків в електронній комерції між інтернеткористувачами поколінь Z та Y. Підґрунтям дослідження стали результати анкетування 758 інтернет-користувачів поколінь Z та Y. Практичну реалізацію всіх етапів дослідження здійснено з використанням непараметричних математико-статистичних кількісних методів (критерій узгодженості Пірсона, критерій непарних знакових рангів Уілкоксона). За результатами порівняльного аналізу встановлено, що представники покоління Y більш охоче надають свої персональні та платіжні дані. Таким чином, старше покоління значно більше ідентифікує себе із середовищем електронної комерції та її атрибутами. У ході дослідження підтверджено статистично значущі відмінності між поколіннями у побоюванні неправомірного використання персональних та платіжних даних. Представники покоління Y є більш занепокоєнні можливістю неправомірного використання їх персональних та платіжних даних під час здійснення покупок в онлайн середовищі. До того, представники покоління Y готові заплатити більшу суму за одну онлайн-покупку оскільки їх щомісячний бюджет на покупки є значно вищим (за винятком витрат на харчування). У дослідженні підтверджено відсутність відмінностей між поколіннями у сприйнятті репутації інтернет-магазину при прийнятті рішення про здійснення покупки та вибору способу оплати. Таким чином авторами емпірично доведено та теоретично обгрунтовано суттєві відмінності у сприйнятті факторів фінансового ризику між інтернеткористувачами різних поколінь.
Financial risk in the e-commerce environment includes the fear of the misusing of payment and personal data, which is based on the previous reputation of the e-shop, regarding the choice of payment method and the height of the amount willing to pay during a single online purchase. Systematization of literary sources and approaches for solving the problem of financial risk perception by online consumers indicates that the investigation of this issue is important for building the trustworthiness and loyalty of the e-commerce subjects. That activates the online consumers to spend more finances by shopping online. Based on intergenerational comparative analysis between the Digital Natives generations, the main purpose of this research is to examine differences in their perception of the financial risk factors in the e-commerce environment. The data were obtained by questionnaire survey and processed by selected nonparametric mathematical-statistical quantitative methods as Pearson X 2 test and Wilcoxon unpaired signed-rank test. The research sample consisted of 758 respondents of both examined generations. Five financial factors were selected to examine differences in their perception by generations belonging to the Digital Natives in the research. The paper presents the results of an empirical intergenerational comparative analysis between Generation Y and Generation Z in the field of selected problematics, which showed that the Generation Y representatives are statistically significantly more willing to provide their personal and payment data compared to the Digital natives belonging to the Generation Z. It means that the older generation is much more identified with the e-commerce environment and its special attributes. The research also confirmed the presence of the statistically significant differences between the examined generations on the level of perception of fear from the misusing personal and payment data, where the Generation Y representatives stated significantly more worries about the misusing of their personal and payment data when shopping online. The study revealed that Generation Y representatives are more willing to pay a statistically significant higher price than Generation Z members during one online purchase. Their female representatives stated the statistically significantly higher amount of the disposable monthly budget for purchases (excluding food expenditures) than the Generation Z females. The obtained results showed no differences in the level of perception in the importance of the previous reputation of the e-shop in the shopping decisions and the preferred payment method of the representatives of both examined generations, based on the same degree of consent with these factors. The research empirically confirms and theoretically proves significant differences in the perception of factors determining financial risk by Digital Natives in the e-commerce environment. The research results also have practical managerial and marketing implications, which could be useful for online sellers, e-merchants, and digital advertising agencies to evolve and adapt marketing strategies based on understanding the different needs and desires of examined generations.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Austria Austria
1
China China
1
Finland Finland
139
Greece Greece
21783
India India
167
Indonesia Indonesia
21774
Ireland Ireland
1130018
Israel Israel
1
Italy Italy
1
Lebanon Lebanon
1
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
5637
Mexico Mexico
1
Netherlands Netherlands
1
New Zealand New Zealand
1
Pakistan Pakistan
5643
Peru Peru
103241
Philippines Philippines
2815
Singapore Singapore
1
Slovakia Slovakia
151
Slovenia Slovenia
1
Sri Lanka Sri Lanka
1
Turkey Turkey
1406
Ukraine Ukraine
21242085
United Kingdom United Kingdom
6204212
United States United States
128767229
Unknown Country Unknown Country
128767227
Vietnam Vietnam
21781

Downloads

Bangladesh Bangladesh
1
Belgium Belgium
1
Canada Canada
128767228
China China
128767231
Czechia Czechia
1
France France
71245188
Germany Germany
286295322
India India
161
Indonesia Indonesia
3574755
Ireland Ireland
3574755
Italy Italy
4889484
Japan Japan
1
Latvia Latvia
1
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
4889485
Mexico Mexico
1
Peru Peru
4889481
Philippines Philippines
2813
Portugal Portugal
1
Singapore Singapore
128767227
Slovakia Slovakia
100006209
South Africa South Africa
1
South Korea South Korea
1
Spain Spain
4889481
Switzerland Switzerland
1
Taiwan Taiwan
1
Thailand Thailand
1
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
1
United Kingdom United Kingdom
4889486
United States United States
286295321
Unknown Country Unknown Country
128767228
Vietnam Vietnam
21782

Files

File Size Format Downloads
Fedorko_mmi_4_2021.pdf 362,17 kB Adobe PDF 1290532652

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.