Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86393
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Інвестиції в освіту як фактор розвитку людського капіталу та економіки
Authors Plikus, Iryna Yosypivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0002-0657-7260
Keywords освіта
образование
education
людський капітал
человеческий капитал
human capital
інвестиції
инвестиции
investments
Type Book chapter
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86393
Publisher Сумський державний університет
License Copyright not evaluated
Citation Плікус І. Й. Інвестиції в освіту як фактор розвитку людського капіталу та економіки // Реформування системи освіти для запобігання трудовій міграції : монографія / за заг. ред. д-ра екон. наук, проф. С. В. Лєонова, канд. екон. наук, доц. В. В. Боженко. Суми : Сумський державний університет, 2021. С. 27-55.
Abstract Рівень і темпи розвитку економік всіх країн світу все більше залежать від ступеня розвитку науки і освіти. Тому пріоритетним напрямком економічної політики багатьох країн стало підвищення рівня і якості освіти населення. Підвищення ефективності інвестицій в освіту в задля економічного розвитку можливо виключно в умовах інтеграції науки, освіти і бізнесу в підготовці кадрів в контексті нової парадигми взаємозв'язку людського капіталу та економічного зростання. Економічне зростання і пов'язані з ним інвестиції в науку стають основним фактором розвитку освіти, визначають появу нових інститутів та інструментів формування людського капіталу задля економічного розвитку. Скориставшись можливостями Google Ngram Viewer (GNV) в статті продемонстровано інтерес науковців до теми дослідження, проаналізовано інтенсивність використання дефініцій «економіка», «людськи ресурси», «освіта» в англомовних публікаціях за 1960-2019 рр. Для виявлення залежності між інвестуванням в освіту та рівнем розвитку людського капіталу, який забезпечує зростання економіки країни, порівняли дані розрахунку індексу освіти в різних країнах світу. Обгрунтовано, що рівень розвитку вищої освіти визначається рівнем розвитку науки. Запропоновано заходи державної політики, направленої на гармонізацію інвестиції в освіту, збільшення людського капіталу та підвищення темпів економічного зростання.
Уровень и темпы развития экономик всех стран мира все больше зависят от степени развития науки и образования. Поэтому приоритетным направлением экономической политики многих стран является повышение уровня и качества образования населения. Повышение эффективности инвестиций в образование для экономического развития возможно исключительно в условиях интеграции науки, образования и бизнеса при подготовке кадров в контексте новой парадигмы взаимосвязи человеческого капитала и экономического роста. Экономический рост и связанные с ним инвестиции в науку являются главным фактором развития образования, определяют возникновение новейших институтов и инструментов формирования человеческого капитала для экономического развития. Воспользовавшись возможностями Google Ngram Viewer (GNV) в статье проанализирован интерес ученых к теме исследования. Для выявления зависимости между инвестированием в образование уровнем развития человеческого капитала, обеспечивающего рост экономики страны, сравнили данные расчета индекса образования в разных странах мира. Обосновано, что уровень развития высшего образования определяется уровнем развития науки. Предложены меры государственной политики, направленной на гармонизацию инвестиций в образование, увеличение человеческого капитала и повышение темпов экономического роста.
The level and pace of development of the economies of all countries of the world are increasingly dependent on the degree of development of science and education. Therefore, the priority direction of the economic policy of many countries is to improve the level and quality of education of the population. Increasing the efficiency of investments in education for economic development is possible only in the context of the integration of science, education and business in training in the context of the new paradigm of the relationship between human capital and economic growth. Economic growth and related investments in science are the main factor in the development of education, determine the emergence of the newest institutions and tools for the formation of human capital for economic development. Using the capabilities of the Google Ngram Viewer (GNV), the article analyzes the interest of scientists in the research topic. To identify the relationship between investment in education by the level of human capital development, which ensures the growth of the country's economy, we compared the data on the calculation of the education index in different countries of the world. It has been substantiated that the level of development of higher education is determined by the level of development of science. State policy measures aimed at harmonizing investment in education, increasing human capital and increasing economic growth are proposed.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ БіЕМ)

Views

China China
1
Côte d’Ivoire Côte d’Ivoire
1
Finland Finland
54
Germany Germany
281357910
Greece Greece
82280
Hungary Hungary
325634
Ireland Ireland
46644768
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
93289535
Poland Poland
1
Russia Russia
1
South Korea South Korea
1
Sweden Sweden
1
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
1472257859
United Kingdom United Kingdom
49490
United States United States
1472257860
Unknown Country Unknown Country
190695

Downloads

China China
1
France France
74135
Germany Germany
1
Hungary Hungary
179
Ireland Ireland
1
Japan Japan
41670
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
46644767
Poland Poland
1472257858
Russia Russia
1587586757
Slovakia Slovakia
1
Ukraine Ukraine
-356364555
United Kingdom United Kingdom
8503
United States United States
116180
Unknown Country Unknown Country
1

Files

File Size Format Downloads
Plikus_investments.pdf 2,33 MB Adobe PDF -1544601796

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.