Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86188
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Реформування системи освіти для запобігання трудовій еміграції: в пошуках найкращих кейсів
Authors Shvindina, Hanna Oleksandrivna  
Opanasiuk, Yuliia Anatoliivna  
Давліканова, О.Б.
ORCID http://orcid.org/0000-0003-0883-8361
http://orcid.org/0000-0002-9236-8587
Keywords освітня політика
образовательная политика
educational policy
трудова міграція
трудовая миграция
labor migration
дуальна освіта
дуальное образование
dual education
менеджмент дуальної освіти
менеджмент дуального образования
dual education management
реформування освіти
реформирование образования
education reform
Type Article
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86188
Publisher Видавничий дім «Гельветика»
License Copyright not evaluated
Citation Швіндіна Г. О., Опанасюк Ю. А., Давліканова О. Б. Реформування системи освіти для запобігання трудовій еміграції: в пошуках найкращих кейсів // Науковий погляд: економіка та управління. 2021. №5 (75). C. 41-49
Abstract Зміни у соціально-економічних процесах України, вимоги щодо інтеграції в європейський освітній простір та низька конкурентоспроможність виробництв приводять до появи низки пріоритетних завдань, таких як реформування освіти та формування освітньої політики, яка би була сполучна із політикою економічного розвитку, соціального захисту, зайнятості у сталому контексті. При цьому важливо залучати до розроблення, управління та моніторингу освітніх програм соціальних партнерів, серед яких ключова роль належить роботодавцям, аби уникнути в майбутньому небажаної міграції населення внаслідок втрати ними кваліфікації через працевлаштування не за спеціальністю, наприклад. Дослідження спрямовано на пошук найкращих практик у реформуванні системі освіти, які дають змогу зменшити розрив між очікуваннями роботодавців та кваліфікаціями випускників і, як наслідок, позитивно вплинути на зменшення трудової міграції. У процесі дослідження виявлено, що еталонний патерн упровадження дуальної освіти сформувався в Німеччині. У статті наведено основні моменти поширення сталих принципів німецького патерну в країнах світу.
Изменения в социально-экономических процессах Украины, требования по интеграции в европейское об- разовательное пространство и низкая конкурентоспособность производств приводят к появлению ряда приоритетных задач, таких как реформирование образования и формирование образовательной политики, которая была соединена с политикой экономического развития, социальной защиты, занятости в устойчивом контексте. При этом важно привлекать к разработке, управлению и мониторингу образовательных программ социальных партнеров, среди которых ключевая роль принадлежит работодателям, чтобы избежать в будущем нежелательной миграции населения вследствие потери ими квалификации из-за трудоустройства не по специальности, например. Исследование направлено на поиск лучших практик в реформировании системы образования, которые позволяют уменьшить разрыв между ожиданиями работодателей и квалификацией выпускников и, как следствие, положительно повлиять на уменьшение трудовой миграции. В ходе исследования выявлено, что эталонный паттерн внедрения дуального образования сформировался в Германии. В статье представлены основные моменты распространения устойчивых принципов немецкого паттерна в странах мира.
Changes in the socio-economic processes of Ukraine, requirements for integration into the European educational space, and low competitiveness of industries lead to several priorities, including education reform and education policy changes. These changes should be linked to the policy of economic development, social protection, employment in a sustainable context. Additionally, European integration imposes special conditions on graduates, such as lifelong learning, communication skills, and teamwork. Therefore, there is a need to study public policy in education to determine its main directions, advantages, and disadvantages. At the same time, it is essential to involve social partners in developing, managing, and monitoring educational programs. Employers have a crucial role in avoiding unwanted migration due to loss of skills and due to non-specialty employment, for instance. The research aims to find best practices in reforming the education system that reduce the gap between employers’ expectations and graduates’ qualifications and, as a result, positively impact labor migration. The historical overview of reforming the Ukrainian educational system coupled with the migration growth was developed to reveal the patterns. Several different cases were presented regarding the reforming, as well as the best EU practices. Dual education is one of the most perspective forms of social partnership between employers and educational institutions that leads to creativity, practice-oriented learning, and, hence, the unemployment rate decrease after graduation. The rapid development of technology will lead to the disappearance of professions and the need to relearn every five years; approaches to the organization of learning must also change to meet the demands of modern times. The country of origin of dual education is Germany, whose pattern is considered the best practice, so Germany is the largest «exporter» of dual education management. That became a beacon of arousing interest in a third of the world in all macro-regions, some of which are experimenting with dual education implementation. However, the education systems of countries have significant differences due to social, economic, historical factors. It is impossible to completely copy the German pattern of the dual education management system in Germany due to the complexity and evolutionary stability of the relationship between stakeholders, but this leads to the need to find ways to adapt the «standard» to national contexts. The article presents the main points of spreading the stable principles of the German pattern in the countries of the world.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ БіЕМ)

Views

China China
1
Germany Germany
760900
Greece Greece
483
Ireland Ireland
19671
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
12254076
Poland Poland
1
Singapore Singapore
1
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
6207428
United Kingdom United Kingdom
1742083
United States United States
66438104

Downloads

China China
1
Germany Germany
1
Ireland Ireland
1
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
1
Norway Norway
1
South Korea South Korea
1
Taiwan Taiwan
1
Ukraine Ukraine
66438105
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
3484163

Files

File Size Format Downloads
Shvindina_education reform.pdf 1,16 MB Adobe PDF 69922278

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.