Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86021
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title New Marketing Tools in the Blood Service to Optimize Quality Management
Authors Liubchak, Vladyslav Viktorovych  
Khomenko, Liliia Mykolaivna  
Kovalishyn, Mykhailo Petrovych
Ilina, Viktoriia Valeriivna  
Babar, Tetiana Volodymyrivna  
Sikora, Volodymyr Vitaliiovych  
Сімонова, О.В.
ORCID http://orcid.org/0000-0003-0352-4355
http://orcid.org/0000-0001-5690-1105
http://orcid.org/0000-0002-3972-4327
http://orcid.org/0000-0002-5689-2429
http://orcid.org/0000-0003-4021-2334
Keywords virtual reality
marketing recruitment
fears of donors
blood service management
віртуальна реальність
маркетингове залучення
страхи донорів
управління службою крові
виртуальная реальность
маркетинговое привлечение
страхи доноров
управление службой крови
Type Article
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86021
Publisher Aluna Publishing
License Copyright not evaluated
Citation Liubchak V.V., Khomenko L.M., Kovalishyn M.P., Ilyina V.V., Babar T.V., Sikora V.V., Simonova O.V. (2021). New Marketing Tools in the Blood Service to Optimize Quality Management. Wiadomości Lekarskie. 9(74). 2192-2196.
Abstract Мета: Визначити основні страхи донорства серед молоді міста та шляхи усунення цих фобій за допомогою сучасних маркетингових інструментів. Матеріали та методи: Було проведено анкетування студентів Сумського державного університету щодо страхів донорства. Анкета включала питання про досвід донорства, причини відмови та вік. Після цього була організована фокус-група серед студентів, які боялися донорства. Учасникам показали відео 360 градусів, записане в центрі крові, та обговорили, як здавати кров після перегляду відео. Результати: Основними фобіями були страх зараження під час процедури (37,7%), страх самої процедури через незнання та нерозуміння того, чого очікувати (14,0%), страх перед голкою, кров’ю та можливість дискомфорту під час процедури (10,0%); 26,7% вказали, що не можуть бути донорами за станом здоров’я, і 11,6% через особисту лінь. Було розроблено відео 360 градусів, яке демонструє процес здачі крові, показуючи наступні кроки з відібраною кров'ю в установах. Воно триває 20 хвилин. Це відео було показано у фокус-групі для десяти не-донорів із певними страхами перед здачею крові. 60% з них повідомили про зміну відношення до здачі крові на позитивне, що може свідчити про ефективність цього інструменту. Висновки: завдяки відео 360 градусів деякі недонори можуть впевнитися в безпеці, стерильності процесу, зменшити страх перед донорством і збільшити ймовірність стати постійними донорами.
Цель: Определить основные страхи донорства среди молодежи и пути устранения этих фобий с помощью современных маркетинговых инструментов. Материалы и методы: Было проведено анкетирование студентов Сумского государственного университета по фобиям донорства. Анкета включала вопросы об опыте донорства, причинах отказа и возрасте. После этого была организована фокус-группа среди студентов, опасавшихся донорства. Участникам показали видео 360 градусов, записанное в центре крови, и обсудили, отношение к сдачи крови после просмотра видео. Результаты: Основными фобиями были страх заражения во время процедуры (37,7%), страх самой процедуры из-за незнания и непонимания того, чего ожидать (14,0%), страх перед иглой, кровью и возможность дискомфорта во время процедуры (10 ,0%); 26,7% указали, что не могут быть донорами по состоянию здоровья, и 11,6% из-за личной лени. Было разработано видео 360 градусов, демонстрирующее процесс сдачи крови, показывая следующие шаги с отобранной кровью в учреждениях. Оно длится 20 минут. Это видео было показано в фокус-группе для десяти недоноров с определенными страхами перед сдачей крови. 60% из них сообщили об изменении отношения к сдаче крови на положительное, что может свидетельствовать об эффективности этого инструмента. Выводы: благодаря видео 360 градусов некоторые недоноры могут убедиться в безопасности, стерильности процесса, снизить страх перед донорством и увеличить вероятность стать постоянными донорами.
The aim: To identify the main fears of donation among young people in the city and ways to eliminate these phobias with the help of modern marketing tools. Materials and methods: It was conducted the questionnaire among Sumy State University students on donation fears. The questionnaire included questions about experience of donation, reason for non donation and age. After that a focus group among students who feared donation was organized. Participants were shown a 360 degree video recorded in the blood center and discussed how to donate blood after watching the video. Results: The main phobias were fear of becoming infected during the procedure (37.7%), fear of the procedure itself due to ignorance and misunderstanding of what to expect (14.0%), and fear of the needle, blood, and the discomfort possibility during the procedure (10.0%); 26.7% indicated that they could not be donors due to poor health, and 11.6% due to personal laziness. It was developed a 360o video, which demonstrates the blood donation process, showing the next steps with the selected blood in facilities. Its continues for 20 minutes. This video was shown in the focus group for ten non-donors with some donation fear. 60% of them reported a change from blood to a positive, which may indicate this tool’s effectiveness. Conclusions: Due a 360o video some non-donor people can ensure safety, sterility of the process, reduce the fear of donation and further increase the likelihood of becoming regular donors.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ БіЕМ)

Views

Australia Australia
518109181
Brazil Brazil
225989
Canada Canada
17305
China China
1
Colombia Colombia
1
Egypt Egypt
1
Germany Germany
188047
Ghana Ghana
1
Greece Greece
451978
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
India India
1
Indonesia Indonesia
3346
Iran Iran
32316
Iraq Iraq
1
Ireland Ireland
2134798
Italy Italy
1
Jordan Jordan
1
Kenya Kenya
1
Lithuania Lithuania
17307
Malaysia Malaysia
1183845612
Netherlands Netherlands
62540
New Zealand New Zealand
1900049279
Oman Oman
34156746
Pakistan Pakistan
12808780
Peru Peru
-2066486191
Philippines Philippines
1900049276
Poland Poland
1
Portugal Portugal
34156744
Russia Russia
485984378
Singapore Singapore
-1021052570
Slovakia Slovakia
1
Slovenia Slovenia
1
South Africa South Africa
902753915
South Korea South Korea
161994915
Spain Spain
1114240553
Sweden Sweden
1
Thailand Thailand
1900049280
Turkey Turkey
135333593
Uganda Uganda
1
Ukraine Ukraine
-1036439097
United Arab Emirates United Arab Emirates
1
United Kingdom United Kingdom
902753913
United States United States
730438681
Unknown Country Unknown Country
1041064382
Vietnam Vietnam
161994917

Downloads

Australia Australia
730438683
Brazil Brazil
1
Cameroon Cameroon
1
Canada Canada
1
China China
87
Colombia Colombia
1
Czechia Czechia
1
Egypt Egypt
1
Ethiopia Ethiopia
730438683
Germany Germany
123901
India India
6696
Indonesia Indonesia
225990
Iran Iran
103243111
Kenya Kenya
1
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
1
Pakistan Pakistan
1
Peru Peru
-2066486190
Philippines Philippines
730438682
Saudi Arabia Saudi Arabia
1
Singapore Singapore
1
South Africa South Africa
1
South Korea South Korea
1
Spain Spain
1
Taiwan Taiwan
518109181
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
-1036439096
United Arab Emirates United Arab Emirates
1
United Kingdom United Kingdom
12808779
United States United States
730438682
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Liubchak_virtual reality.pdf 139,75 kB Adobe PDF 453347207

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.