Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/85501
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Фіскальна децентралізація як інструмент мінімізації податкових розривів в економіці
Authors Lieonov, Serhii Viacheslavovych  
Tiutiunyk, Inna Volodymyrivna  
Лоб, А.І.
ORCID http://orcid.org/0000-0001-5639-3008
http://orcid.org/0000-0001-5883-2940
Keywords податковий розрив
фіскальна децентралізація
державне регулювання
важелі впливу
тінізація економіки
ухилення від оподаткування
tax gap
fiscal decentralization
government regulatio
levers of in-fluence
shadowing of the economy
tax evasion
налоговый разрыв
фискальная децентрализация
государственное регулирование
рычаги влияния
тенизация экономики
уклонения от налогообложения
Type Article
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/85501
Publisher Університет митної справи та фінансів
License Copyright not evaluated
Citation Лєонов С., Тютюник І., Лоб А. Фіскальна децентралізація як інструмент мінімізації податкових розривів в економіці // Науковий погляд: економіка та управління. 2021. № 72. С. 96-101.
Abstract Сучасні тенденції функціонування офіційного та тіньового секторів свідчать про низьку дієвість існуючого інструментарію державного регулю-вання економіки та його неспроможність забезпечити довгострокове еконо-мічне зростання країни. Однією із причин цієї ситуації є наявність високого обсягу податкових розривів як результат ухилення економічних суб’єктів від сплати податків. У статті проаналізовані сучасні тенденції реалізації реформи фіскальної децентралізації в України. Наведена динаміка, проаналізовані особливості та переваги формування об’єднаних територіальних громад. Обґрунтована роль фіскальної децентралізації у реалізації політики управління податковими розривами. Проведено порівняльний аналіз динаміки зміни основних показників формування доходів місцевих бюджетів до та після реалізації реформи децентралізації в Україні.
Current trends in the functioning of the official and shadow sectors indicate the low effectiveness of the existing tools of state regulation of the economy and its inability to ensure long-term economic growth. One of the reasons is tax evasion, which leads to the formation of tax gaps in the economy. Their formation has a negative impact on economic development, reduces the country's budget potential, limits opportunities for funding programs. The paper substantiates that along with the regulation of tax rates, increasing the efficiency of financial monitoring procedures, assessing the probability of implementing tax evasion schemes, an important tool for minimizing tax gaps is the implementation of fiscal decentralization policy. The article analyzes the current trends in the implementation of reform of fiscal decentralization in Ukraine. The dynamics, features and advantages of the formation of united territorial communities are analyzed. It is concluded that the number of formed united territorial communities in Ukraine has been gradually decreasing since 2017. The main features of fiscal decentralization include the expansion of cooperation between individual territorial associations in the field of their economic and social development, growth of their financial potential by combining financial and investment opportunities, implementation of joint measures to regulate economic processes. The role of fiscal decentralization in the implementation of tax gap management policy is substantiated. A comparative analysis of the dynamics of changes in the main indicators of local budget revenues before and after implementation of decentralization reform in Ukraine is carried out. It is concluded that the volume of tax revenues to the state budget will be gradually reduced starting in 2015. This correlates with the beginning of the implementation of the financial decentralization reform in Ukraine. The study concludes that the implementation of decentralization reform in the country as one of the most effective tools to increase the tax potential of the territory, reduce the volume of shadow financial transactions and manage tax gaps.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ БіЕМ)

Views

China China
231451073
Germany Germany
552096677
Greece Greece
1
Ireland Ireland
33679285
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
521
Poland Poland
-413978805
South Korea South Korea
1
Ukraine Ukraine
817768534
United Arab Emirates United Arab Emirates
1
United Kingdom United Kingdom
103016
United States United States
-2049130196
Unknown Country Unknown Country
47745

Downloads

Lithuania Lithuania
1
Poland Poland
-413978804
Ukraine Ukraine
817768533
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
-827962143

Files

File Size Format Downloads
Lieonov_tax gap.pdf 412,54 kB Adobe PDF -424172412

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.