Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/84330
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title The Interdependency Between a Family Company’s Name and a Family Name
Other Titles Вплив особистості на бренд-неймінг сімейного бізнесу
Authors Tomaskova, A.
Smietanski, R.
Halouzka, M.
ORCID
Keywords назва компанії
кореляційний аналіз
Чеська Республіка
сімейний бізнес
прізвище
покоління
передача із покоління в покоління
регресійний аналіз
company name
correlation analysis
Czech Republic
family business
family name
generations
intergenerational transfer
regression analysis
Type Article
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/84330
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Tomaskova, A., Smietanski, R., & Halouzka, M. (2021). The Interdependency Between a Family Company’s Name and a Family Name. Marketing and Management of Innovations, 2, 115-132. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.2-10
Abstract Бренд сімейного бізнесу персоніфікує його на ринку пов’язуючи з особистістю її власника. У статті проаналізовано специфіку процесу правонаступництва поколінь у сімейних компаніях Чеської Республіки, а також систематизовано основні проблеми та шляхи їх вирішення. Метою даної статті є виявлення та обґрунтування можливих ризиків впливу особистості на бренд-неймінг сімейного бізнесу. Авторами узагальнено можливі ризики функціонування сімейного бізнесу за умови участі представників сім’ї в менеджменті, а також спадковим правонаступництвом сімейного бізнесу. Детерміновану вибірку даних сформовано на основі результатів опитування 245 власників сімейних підприємств Чеської Республіки. Для формування вибірки дослідження проведено круглі столи та дискусії у період з 2017 року по 2019 рік. Методологію дослідження засновано на кореляційному та регресійному аналізах. За результатами дослідження авторами зроблено висновку, що власники сімейного бізнесу вважають потенційним ризиком асоціацію компанії з їх особистістю. Будь-яке негативне ставлення до сімейної компанії може негативно віддзеркалитись на сім’ю, тоді як негативне ставлення до сім'ї погіршує репутацію компанії. Це у свою чергу провокує відтік споживачів та працівників. Авторами зазначено, що це також може негативно вплинути на процес правонаступництва за умови спадкоємстві від одного покоління до іншого. Емпіричні результати аналізу згенерованої вибірки даних засвідчили статистично значущий взаємозв’язок між рівнем сприйняттям ризику та спадковим правонаступництвом сімейного бізнесу. Враховуючи отримані результати, авторами визначено, що високий ступінь сприйняття ризику характерний для сімейних компаній зі спадковим правонаступництвом. Перспективами подальших досліджень є аналіз статистичної значущості за умови виключення змінної асоціації назви сімейної компанії із особистістю через високий ступінь їх колінеарності.
A company's name often personifies the company. In the case of family companies, the name is mainly connected with that of the owning family. This paper aims to identify and substantiate the context of the perception of any possible risks from the association of a family name with that of a family company during the generational exchange with the participation of several generations in the family company's management. The hypotheses have been verified based on the evaluation of data acquired from a sample of 245 respondents from the Czech Republic. The research period is 2017-2019. The qualitative research is based on round discussion tables with family business owners. The data has been processed using correlation and regression analysis. The authors have shown that owners consider the association of the family name with that of a family company to be a potential risk. Any negative regard for the family company and the family could lead to losing the family's good name and the company and losing customers and employees. Moreover, it could damage the process of intergenerational transition. The connection between the intensity of the risk perception and the generational exchange process with the participation of several members in the management of a family company has been statistically demonstrated. The degree of perception of the risk is high in family companies where the generational exchange is still ongoing. The exclusion of the variable of the connection of a family company name with the owning family due to collinearity suggests a possibility for a different type of research that would demonstrate the statistical significance. The unique article nature lies in the fact that it involves research into the current, real process of generational exchange taking place in Czech family companies with mainly two generations and up to three generations in the family company management.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
1
China China
1401
Germany Germany
23204
Greece Greece
1
Indonesia Indonesia
1
Ireland Ireland
105676
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
1
Turkey Turkey
279
Ukraine Ukraine
9365756
United Kingdom United Kingdom
4201384
United States United States
45306253
Unknown Country Unknown Country
1
Vietnam Vietnam
3915

Downloads

Belgium Belgium
1
Brazil Brazil
45306252
Canada Canada
1
Chile Chile
1
China China
59007874
Czechia Czechia
45306254
France France
1
Germany Germany
1
Ireland Ireland
211351
Italy Italy
1
Japan Japan
10342
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
1310340
Poland Poland
1
Singapore Singapore
1405
Slovakia Slovakia
2274021
Switzerland Switzerland
1
Turkey Turkey
280
Ukraine Ukraine
17903008
United Kingdom United Kingdom
1393
United States United States
59007874
Unknown Country Unknown Country
1
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Tomaskova_mmi_2_2021.pdf 482,76 kB Adobe PDF 230340405

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.