Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/84329
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Innovation Performance of Biotechnology Firms in Bulgaria: Opportunities for Enhancing
Other Titles Інноваційна діяльність біотехнологічних компаній Болгарії: напрями активізації
Authors Dimitrova, T.
Yosifov, T.
ORCID
Keywords біотехнологічні інновації
розвиток бізнесу
управління інноваціями
інноваційні показники
ринкова орієнтація
biotechnological innovations
business development
innovation management
innovation performance
market orientation
Type Article
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/84329
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Dimitrova, T., & Yosifov, T. (2021). Innovation Performance of Biotechnology Firms in Bulgaria: Opportunities for Enhancing. Marketing and Management of Innovations, 2, 104-114. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.2-09
Abstract Cтаття присвячена актуальним формування інноваційного розвитку біотехнологічних компаній. Основною метою проведеного дослідження є оцінювання потенціалу інноваційного розвитку біотехнологічних компаній Болгарії. Методичним інструментарієм проведеного дослідження стали методи контент-аналізу, порівняльного, ситуаційного та графічного аналізів. Ідентифіковано проблеми, які перешкоджають інноваційному розвитку біотехнологічних компаній Болгарії. У роботі запропоновано концептуальну модель оцінювання інноваційного розвитку біотехнологічних компаній, яка включає три складові: ринкову орієнтацію, орієнтацію на інтеграцію знань, ефективність науково-дослідних та дослідно-конструкторських робіт. Обгрунтовано необхідність зміцнення інноваційної складової біотехнологічних компаній Болгарії для покращення виробничого процесу та посилення конкурентних переваг на місцевому та міжнародному ринках. Наголошено, що лише окремі компанії Болгарії можуть забезпечити сталі ринкові переваги та подолати бар’єри входу на міжнародний ринок біотехнологічної продукції. Зазначено, що членство Болгарії в ЄС створює додаткові вимоги щодо забезпечення високої якості виробничого процесу біотехнологічної продукції. У ході дослідження систематизовано аргументи та контраргументи щодо практичних переваг розробки комплексної ринково-орієнтованої моделі біотехнологічних компаній, що є основою довгострокового інноваційного розвитку. Дослідження емпірично підтверджує та теоретично доводить, що біотехнологічні компанії повинні забезпечити виробництво товарів з високою доданою вартістю (що є основою інновацій), вдосконалюючи та застосовуючи успішні ринково-орієнтовані підходи. Отримані результати мають практичну та теоретичну цінність, можуть бути корисними розробникам науково-дослідних та дослідно-конструкторських робіт компаній, які присутні на ринку або компаній, які зможуть увійти на ринок біотехнологічної продукції.
This paper deals with the investigation of the possibilities to improve the innovation performance in Bulgarian biotechnology firms. The main research purpose is to analyze Bulgaria's position concerning the innovative development of bio-based production. Methodological tools of the research methods were processing quantitative data, content analysis, and comparative situational analysis in combination with dynamic graphic analysis. The results of the research showed that there is a significant deficit in Bulgaria in the innovative development of biotechnology firms. The enhancement of the innovative biotechnological state of Bulgarian firms is a matter of great importance to their successful production and market performance on both the local and international markets. A small number of firms manage to find an adequate solution to creating stable market advantages and face insurmountable difficulties in trying to make it on the global market. Furthermore, Bulgaria's membership in the EU creates additional formal demands for providing a high quality of the production process, putting the local biotechnology firms in an even more challenging position. It suggests that companies need to focus their attention on producing goods with high added value (which is the basis of innovation) and applying and perfecting successful market-oriented approaches. In that relation, the arguments were summarized for the practical benefits of designing a complete model focused on biotechnology firms' market orientation, which is of crucial importance for their long-term innovative development. The study presents an author's conceptual model for measuring innovation performance of biotechnology firms which contains three constructs: market orientation, knowledge integration orientation, R&D effectiveness. The results from the conducted research could be helpful to research and practice R&D developers of firms with an established presence and long market history and upstart enterprises that cannot rely on income from their market activity, market or production experience.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Bulgaria Bulgaria
1
China China
837
France France
1
Greece Greece
1
India India
1
Ireland Ireland
40262
Jordan Jordan
1
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
1
Spain Spain
844
Turkey Turkey
841
Ukraine Ukraine
1380561
United Kingdom United Kingdom
417906
United States United States
4526221
Unknown Country Unknown Country
1
Vietnam Vietnam
4362

Downloads

Bulgaria Bulgaria
1
Chile Chile
16606
China China
4526220
Ecuador Ecuador
1
France France
1
Germany Germany
24489
India India
1
Ireland Ireland
80523
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
4360
Netherlands Netherlands
80521
Norway Norway
1
Singapore Singapore
2680598
Spain Spain
1
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
2680598
United Kingdom United Kingdom
289397
United States United States
6371844
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Dimitrova_mmi_2_2021.pdf 351,92 kB Adobe PDF 16755165

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.