Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83855
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Конструювання візуального образу "українського буржуазного націоналіста" в карикатурах журналу "Перець" (1941–1991 рр.)
Other Titles Constructing the visual image of a "Ukrainian bourgeois nationalist" in the cartoons of the "Perets’" magazine (1941–1991)
Authors Родигін, К.
ORCID
Keywords журнал "Перець"
карикатура
образ ворога
СРСР
"український буржуазний націоналіст"
"Perets’" magazine
cartoon
enemy image
USSR
"Ukrainian bourgeois nationalist"
Type Article
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83855
Publisher Сумський державний університет
License In Copyright
Citation Родигін, К. Конструювання візуального образу "українського буржуазного націоналіста" в карикатурах журналу "Перець" (1941–1991 рр.) // Образ. 2021. Вип. 1 (35). С. 101-113. DOI: https://doi.org/10.21272/Obraz.2021.1(35)-101-113
Abstract Дослідження візуального контенту медіа як інструмента пропаганди та інформаційно-смислових воєн є актуальною проблемою сьогодення. Метою цієї статті є аналіз і систематизація ознак візуального образу "українського буржуазного націоналіста" в карикатурах українського радянського сатиричного журналу "Перець" за період 1941–1991 рр., дослідження його змін у часі. Наукова новизна роботи полягає в комплексному розгляді цієї недостатньо дослідженої теми з використанням кількісного підходу. Показано, що досліджуваний образ у цілому ґрунтується на візуальному образі "петлюрівця". Поширеною є асоціація зі США та нацизмом. У 1970-х рр. цей образ систематично сполучається з мотивом "ворожих радіоголосів", частіше зазнає дегуманізації у вигляді собаки. Динаміка популярності теми корелює з ідеологічно важливими ювілеями. У 1980-і рр. кількість публікацій за темою падає, а після 1987 р. вони зникають.
The study of the visual content of the media as a tool of propaganda and information and semantic warfare is an urgent problem today. The purpose of this work is to analyze and systematize the features of the visual image of a "Ukrainian bourgeois nationalist" in the cartoons of Soviet Ukrainian satirical magazine "Perets’" ("The Pepper") in 1941–1991, to consider the changes of this image over time. The scientific novelty of the work lies in the comprehensive consideration of this insufficiently researched topic using a quantitative approach. The studied image was generally based on the "Petliurist" visual image. Association both with the USA and Nazism was widespread. In the 1970s, this image was systematically combined with the motif of "hostile radio voices", more often undergoing dehumanization in the form of a dog. The dynamics of the popularity of the topic correlated with ideologically important anniversaries. In the 1980s, the number of publications on the subject decreased, and after 1987 they disappeared.
Appears in Collections: Образ

Views

China China
316
Germany Germany
204742
Greece Greece
1
Ireland Ireland
21467
Lithuania Lithuania
1
Poland Poland
1
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
402727805
United Kingdom United Kingdom
1897468
United States United States
807579608
Unknown Country Unknown Country
1

Downloads

Canada Canada
107666
Finland Finland
1
Germany Germany
323
Ireland Ireland
1
Lithuania Lithuania
1
Russia Russia
1
Singapore Singapore
324
South Africa South Africa
1
Ukraine Ukraine
402727806
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
293005643

Files

File Size Format Downloads
Rodyhin_Obraz_1_2021.pdf 979,83 kB Adobe PDF 695841768

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.