Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83611
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Gray-market and its Impacts on Brand Image: Case for Retail Perfume Industry
Other Titles Сірий ринок та його вплив на бренд: кейс для роздрібної парфумерної промисловості
Authors Maqsood, S.M.
Soomro, Y.A.
ORCID
Keywords сірий ринок
товари на сірому ринку
імідж
бренд
цінове сприйняття
співвідношення ціна-якість
несхильність до ризику
gray-market
gray-market products
brand image
price consciousness
price-quality inference
risk averseness
Type Article
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83611
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Maqsood, S. M., & Soomro, Y. A. (2021). Gray-market and its Impacts on Brand Image: Case for Retail Perfume Industry. Marketing and Management of Innovations, 1, 124-134. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.1-10
Abstract У статті висунуто гіпотезу, що товари сірого ринку негативно впивають на бренд компанії. Авторами досліджено мотиви споживачів, що спонукають їх на рішення придбати товари на сірому ринку на прикладі Пакистану. Виокремлено три основні мотиви: цінове сприйняття, співвідношення ціна-якість та несхильність до ризику. Для перевірки висунутої гіпотези, у роботі проведено польове дослідження. Детерміновану вибірку даних сформовано на основі результатів анкетування 350 респондентів, які є покупцями парфумерних товарів на сірому ринку Пакистану. Зазначено, що анкету сформовано за допомогою питань закритого типу. Учасники опитування мали можливість виразити міру своєї згоди за відповідним твердженням за 7-бальною шкалою Лайкерта. Для перевірки ступеня узгодженості думки респондентів використано коефіцієнт Альфа Кронбаха. За результатами проведених розрахунків, значення коефіцієнту Альфа Кронбаха становило 81,7%, що засвідчило про надійність даних та узгодженість думки респондентів для проведення подальшого аналізу. Авторами використано інструментарій регресійного аналізу для оцінювання впливу виокремлених факторів на результуючий показник. Отримані результати засвідчили високий статистично значущий позитивний вплив товарів сірого ринку на бренд компанії. Встановлено, що цінове сприйняття не має суттєвого впливу на готовність споживачів придбати товари на сірому ринку. Отже, у Пакистані, споживачі не є чутливими до зміни цін. Авторами зазначено, що фактори співвідношення цінаякість та несхильність до ризику мають негативний вплив на бренд компанії. Враховуючи отримані результати, у статті систематизовано рекомендації органам державного управління та регулювання торгівлею враховувати фактори ціна-якість та несхильність до ризику для усунення проблем, пов’язаних із товарами сірого ринку в країнах, що розвиваються.
This study aims to determine the factors of consumer willingness to buy gray-market goods. The authors considered the impact of gray-market products on the product's brand image through Pakistan's empirical evidence. This study included three factors of gray goods: price consciousness, price-quality inference, and risk averseness and to check their impact individually and collectively on brand image. A field survey was conducted in this study to check the respondent's behavior toward gray markets and its impact on their brand image. The respondents of this research were those individuals who were habitual buyers of gray-market perfume products. Therefore, the population size was large enough to apply the probabilistic sampling method of Simple Random Sampling. The sample size of 350 was determined adequately. Hence, 350 respondents were asked to fill the questionnaire. The instrument of this study was self-developed. The close-ended questions by a Likert scale (7 points) were used to collect quantitative data. The internal consistency of the data was checked through the "Cronbach's Alpha" value. Hence, Cronbach's alpha's value was 81.7%. It was more than 70% threshold and showed the data was reliable and internally consistent for further data analysis. Regression analysis was performed on the data set to test the significance of hypothesized hypothesis. The result indicated that overall, there was a significant positive impact of gray-market goods on the companies' brand image. This study concluded that price consciousness did not significantly impact the purchase of gray goods. Thus, consumers are not price-sensitive, particularly in the Pakistan market. At the same time, gray goods impact the brand image in the Pakistani context. Simultaneously, the pricequality and risk averseness factors of gray goods a concern. These factors showed that companies' brand image is affected negatively. The policy and market regulators must consider the two factors pointed out in this research to mitigate the problem of gray-market goods in the developing economies.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
404307584
Belgium Belgium
1
Brazil Brazil
374
Bulgaria Bulgaria
96190
China China
68817007
Denmark Denmark
1
Egypt Egypt
207266
France France
68816998
Germany Germany
147365
Greece Greece
1
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
India India
404307592
Indonesia Indonesia
2376871
Iran Iran
1
Ireland Ireland
213194
Italy Italy
68816996
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
68817011
Netherlands Netherlands
96216
New Zealand New Zealand
1
Pakistan Pakistan
609555246
Saudi Arabia Saudi Arabia
404307595
Singapore Singapore
-1490553688
Slovenia Slovenia
620225
South Africa South Africa
68816997
Taiwan Taiwan
1
Thailand Thailand
96187
Ukraine Ukraine
611622359
United Kingdom United Kingdom
92036
United States United States
-850457938
Unknown Country Unknown Country
611622357
Vietnam Vietnam
404307598

Downloads

Australia Australia
404307585
Bulgaria Bulgaria
96194
China China
-850457939
Egypt Egypt
1
Finland Finland
1
France France
40710
Germany Germany
-993647667
Greece Greece
362
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
Hungary Hungary
1
India India
82578
Indonesia Indonesia
2252
Ireland Ireland
219417
Italy Italy
-850457939
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
68817001
Netherlands Netherlands
1
Pakistan Pakistan
829090491
Philippines Philippines
1
Poland Poland
1
Saudi Arabia Saudi Arabia
1
Senegal Senegal
1
South Africa South Africa
1
Switzerland Switzerland
-993647668
Thailand Thailand
1
Ukraine Ukraine
1710812289
United Kingdom United Kingdom
-850457939
United States United States
-850457939
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Maqsood_mmi_2021_1.pdf 406,84 kB Adobe PDF 1919309097

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.