Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83609
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Consumer Attitude Towards Organic Food: Determinants of Healthy Behaviour
Other Titles Ставлення споживачів до органічної продукції: детермінанти здорового способу життя
Authors Baydas, A.
Yalman, F.
Bayat, M.
ORCID
Keywords здоровий спосіб життя
органічна продукція
ставлення до органічної продукції
healthy behaviour
organic product
attitude towards organic products
Type Article
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83609
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Baydas, A., Yalman, F., & Bayat, M. (2021). Consumer Attitude Towards Organic Food: Determinants of Healthy Behaviour. Marketing and Management of Innovations, 1, 96-111. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.1-08
Abstract Метою статті є аналіз впливу факторів здорового способу життя на ставлення споживачів до органічних продуктів. Підґрунтям дослідження стали результати анкетування 424 споживачів органічної продукції, на прикладі торгових точок органічної продукції в Стамбулі (Туреччина). Практичну реалізацію дослідження та їх інтерпретацію здійснено з використанням інструментарію частотного аналізу, описової статистики, факторного аналізу. Емпіричне дослідження проведено з використанням інструментарію програмного забезпечення SPSS та AMOS. Вибір контрольних змінних було проведено за допомогою факторного аналізу, тоді як перевірку конструктивної валідності – конфірматорного факторного аналізу. Забезпечення вірогідності та надійності результатів свідчить про наявність структурного взаємозв’язку між факторами, які впливають на ставлення споживачів до органічної продукції. За результатами пояснювального та конфірматорного факторних аналізів, досліджувані фактори було згруповано за 5 основними вимірами, а саме: «свідомість», «ціна», «недоступність», «негативне ставлення» та «стандартизація». Отримані результати засвідчили, що ринок органічної продукції Сіслі є найбільш популярним. У роботі встановлено, що споживачі органічної продукції найчастіше купують органічні овочі та фрукти. Авторами зазначено, що найбільш надійним та популярним джерелом інформації щодо органічної продукції є поради друзів, тоді як низка споживачів придає особливе значення наявності сертифікату на органічну продукцію. На основі отриманих результатів дослідження встановлено, що зростання рівня поінформованості про здоровий спосіб життя сприяє росту попиту на органічну продукцію. Теоретична цінність даного дослідження полягає у заповненні розриву у науковій літературі щодо аналізу ставлення споживачів до органічної продукції та преференцій у виборі торгових точок органічної продукції у Туреччині.
The study's main purpose is to determine the factors affecting individuals’ attitudes towards organic products from the perspective of healthy behaviour. The population of the research is people purchasing organic products from sales points in Istanbul province. The data was gathered with a face-to-face questionnaire with 424 people shopping in organic product markets, one of the quantitative research patterns. The data were analysed and interpreted with SPSS and AMOS programs, frequency analysis, descriptive statistics, explanatory factor analysis, and confirmatory factor analysis techniques. The factors were determined by using explanatory factor analysis. The construct validity revealed by the explanatory factor analysis was also verified by the confirmatory factor analysis. Ensuring validity and reliability shows the existence of a structural relationship between the factors affecting the attitudes of consumers towards organic products. According to the explanatory factor analysis and confirmatory factor analysis results, the factors affecting consumers' attitudes towards organic products are gathered under 5 different dimensions. These dimensions are "consciousness", "price", "inaccessibility", "negative attitude" and "standardization". It is concluded that the Sisli Organic Market is the best-known point. Additionally, it was concluded that the most frequently used sources of information are friends’ advice, and the most preferred organic products are organic vegetables and fruits. Finally, the majority stated that they had paid attention to the organic certificates. With the increasing awareness of healthy life in recent years, individuals have attached great importance to organic products. The study tries to fill the gap in the literature in terms of Turkish consumers' attitudes towards organic product consumption and their sales point preferences. Another originality of the study is that field research has been conducted at the points where organic products are sold.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
1704889632
Belgium Belgium
1
Bolivia Bolivia
1
Brazil Brazil
1
Canada Canada
1
China China
25064957
Denmark Denmark
2467
Ecuador Ecuador
1
Egypt Egypt
1
France France
25064943
Germany Germany
1175590942
Greece Greece
1
India India
1704889625
Indonesia Indonesia
1704889626
Iran Iran
1
Ireland Ireland
204947
Italy Italy
1
Japan Japan
1
Kenya Kenya
1
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
1704889636
Maldives Maldives
1
Mauritius Mauritius
300858253
Myanmar (Burma) Myanmar (Burma)
1
Norway Norway
1
Pakistan Pakistan
25064922
Philippines Philippines
1704889631
Poland Poland
1
Romania Romania
25064941
South Africa South Africa
75935
South Korea South Korea
1
Spain Spain
1
Sweden Sweden
1
Switzerland Switzerland
25064967
Taiwan Taiwan
1
Tunisia Tunisia
1
Turkey Turkey
300858255
Ukraine Ukraine
823843347
United Kingdom United Kingdom
157481
United States United States
-714105035
Unknown Country Unknown Country
823843346
Vietnam Vietnam
1704889634
Zimbabwe Zimbabwe
1

Downloads

Australia Australia
1
Austria Austria
1
Bangladesh Bangladesh
1
Belgium Belgium
1
Canada Canada
1
China China
-714105035
Denmark Denmark
1
Ecuador Ecuador
161260
France France
-1609300654
Germany Germany
513273916
Greece Greece
1704889628
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
Hungary Hungary
2497
India India
-1609300657
Indonesia Indonesia
25064974
Ireland Ireland
160502
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
128420
Maldives Maldives
1
Netherlands Netherlands
72800
Peru Peru
1
Portugal Portugal
1
Romania Romania
48717
Singapore Singapore
25064979
Taiwan Taiwan
895275394
Turkey Turkey
25064946
Ukraine Ukraine
97107
United Kingdom United Kingdom
119038
United States United States
-714105035
Unknown Country Unknown Country
-1609300653
Vietnam Vietnam
1704889635
Zimbabwe Zimbabwe
1

Files

File Size Format Downloads
Abdulvahap_Baydas_mmi_2021_1.pdf 716,26 kB Adobe PDF -1361798208

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.