Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83056
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Психологічні ідеї П. Д. Юркевича – представника вітчизняної філософсько-психологічної думки XIX століття
Other Titles Psychological ideas of PD Yurkevich - a representative of the national philosophical and psychological thought of the XIX century
Authors Пухно, С.
ORCID
Keywords історико-філософський аналіз
историко-философский анализ
historical and philosophical analysis
історичне дослідження
историческое исследование
historical research
історична реконструкція
историческая реконструкция
historical reconstruction
філософські та психологічні знання
философские и психологические знания
philosophical and psychological knowledge
психологічна культура
психологическая культура
psychological culture
Type Article
Date of Issue 2014
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83056
Publisher Сумський державний університет
License In Copyright
Citation Пухно С. Психологічні ідеї П. Д. Юркевича – представника вітчизняної філософсько-психологічної думки XIX століття // Світогляд-Філософія-Релігія. 2014. Вип. 6. С. 109-118.
Abstract Стаття присвячена теоретичному аналізу історичних складових формування і розвитку філософсько-психологічних знань вітчизняної університетської психології першої половини XIX століття, зокрема, –філософсько-психологічним ідеям П.Д.Юркевича,проблемам розповсюдження філософських та психологічних знань професорсько-викладацького складу вітчизняних вищих навчальних закладівна території України у ХІХ столітті. У статті висвітлюються деякі історичні аспекти розвитку певних психологічних теорій становлення людини як особистості в контексті системи знань вітчизняної наукової думки. Результати історичних, філософських та психологічних досліджень вітчизняної наукової думки університетів першої половини XIX століття дають підстави для визначення значного внеску науковців українських вищих навчальних закладів в процес поширення йрозвитку філософських та психологічних знань на території України.
The article is devoted to the theoretical analysis of historical components of formation and development of philosophical and psychological knowledge of domestic university psychology of the first half of the XIX century, in particular, - philosophical and psychological ideas of PD Yurkevich, problems of distribution of philosophical and psychological knowledge of teaching staff of domestic higher educational institutions. in the XIX century. The article highlights some historical aspects of the development of certain psychological theories of human development as a person in the context of the system of knowledge of domestic scientific thought. The results of historical, philosophical and psychological research of domestic scientific thought of universities of the first half of the XIX century provide grounds for determining the significant contribution of scientists of Ukrainian higher education institutions in the process of dissemination and development of philosophical and psychological knowledge in Ukraine.
Appears in Collections: Світогляд - Філософія - Релігія

Views

China China
1
Germany Germany
1
Greece Greece
1
Ireland Ireland
64
Lithuania Lithuania
1
Luxembourg Luxembourg
1
Netherlands Netherlands
1
Ukraine Ukraine
1129
United Kingdom United Kingdom
236
United States United States
1679

Downloads

Belgium Belgium
1122
Canada Canada
146
Czechia Czechia
1
France France
1677
Germany Germany
167
Israel Israel
1
Italy Italy
1
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
1
Moldova Moldova
163
Netherlands Netherlands
233
Norway Norway
1
Poland Poland
1676
Portugal Portugal
41
Romania Romania
1
Russia Russia
127
Spain Spain
1
Ukraine Ukraine
3118
United Kingdom United Kingdom
1116
United States United States
3118
Unknown Country Unknown Country
22

Files

File Size Format Downloads
Pukhno_Psykholohichni_idei.pdf 678,3 kB Adobe PDF 12734

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.