Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/82584
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Behavior of the Aviation Engine Control System During the Transition to the Lorenz Attractor
Other Titles Поведінка системи керування авіаційним двигуном під час переходу на атрактор Лоренца
Authors Tovkach, S.S.
ORCID
Keywords атрактор Лоренца
авіаційний двигун
електронна система керування
перехідний процес
розподілена система
диференціальні рівняння
математичне моделювання
Lorenz attractor
aviation engine
electronic control system
transition process
distributed system
differential equations
mathematical modeling
Type Article
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/82584
Publisher Sumy State University
License In Copyright
Citation S.S. Tovkach, J. Nano- Electron. Phys. 13 No 1, 01010 (2021). DOI: https://doi.org/10.21272/jnep.13(1).01010
Abstract У статті розглядається атрактор Лоренца в системах керування авіаційних двигунів (СКАД) для отримання необхідних характеристик пускової системи та законів подачі палива; визначення емісійних характеристик. Визначена поведінка системи керування дозволяє оптимізувати програму керування регульованими елементами проточної частини газогенератора на перехідних режимах роботи; отримати повне уявлення про пускові характеристики розроблюваного двигуна, включаючи запаси газодинамічної стійкості (ГДС) на режимах запуску, та встановити необхідні програми для регулювання напрямних апаратів (НА), перепуску повітря із компресора; вибрати необхідну потужність стартера, циклограму запуску та програму подачі палива в наземних, високогірних та польотних умовах при очікуваних температурах повітря, палива та мастила в експлуатації. Метод Ейлера, Рунге-Кутта, атрактор Лоренца визначаються основними підходами до математичного моделювання СКАД. Сценарій інтерфейсу програми моделювання включає можливість дворівневого моделювання проточної частини із властивостями наскрізного автоматизованого розрахунку: введення вихідних даних та обчислення термодинамічних параметрів двигуна; проектування проточної частини двигуна на основі вузлового підходу; міцнісне проектування та аналіз маси; експорт даних у файли для CAD-систем для подальшої обробки та інтерпретації.
The article considers the Lorentz attractor in aviation engine control systems (AECS) to obtain the necessary characteristics of the starting system and the laws of fuel supply, and to determine the emission characteristics. The defined behavior of the control system allows to optimize the control program of adjustable elements of the flowing part of the gas generator in transition modes of operation; to get a full picture of the starting characteristics of the developed engine, including reserves of gas-dynamic stability (GDS) in the starting modes; to establish the necessary programs for regulating the guide devices (GD), air bypass from the compressor; to select the required starter power, start-up cycle and fuel supply program in ground, alpine and flight conditions at the expected temperatures of air, fuel and oil in operation. Euler's and Runge-Kutta methods, Lorentz attractor are considered as the main approaches to mathematical modeling of AECS. The script of the interface of the modeling program includes the possibility of two-level modeling of the flowing part with the properties of end-to-end automated calculation: input of initial data and calculation of thermodynamic parameters of the engine; design of the flowing part of the engine based on the node approach; strength design and mass analysis; export data to files for CAD systems for further processing and interpretation.
Appears in Collections: Журнал нано- та електронної фізики (Journal of nano- and electronic physics)

Views

China China
90
Ireland Ireland
1086
Lithuania Lithuania
1
Poland Poland
1
Sweden Sweden
1
Switzerland Switzerland
1
Ukraine Ukraine
8603
United Kingdom United Kingdom
3591
United States United States
114527
Unknown Country Unknown Country
8602
Vietnam Vietnam
210

Downloads

China China
114528
Germany Germany
25779
India India
1
Lithuania Lithuania
1
South Africa South Africa
1
South Korea South Korea
1
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
25779
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
70154
Unknown Country Unknown Country
1
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Tovkach_jnep_1_2021.pdf 352,07 kB Adobe PDF 236248

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.