Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/80039
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Innovation management in education: impact on socio-labour relations in the national economy
Other Titles Інноваційний менеджмент в освіті: впли на соціально-трудові відносин в національній економіці
Authors Vorontsova, Anna Serhiivna  
Mayboroda, Tetyana  
Mayboroda, Tetyana Mykolaivna
Lieonov, H.
ORCID http://orcid.org/0000-0003-0603-3869
http://orcid.org/0000-0002-4547-5822
Keywords державне регулювання освіти
соціально-трудові відносини
національна економіка
ринок праці
бінарне логіт-моделювання
state regulation of education
socio-labour relations
national economy
labour market
binary logit modelling
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/80039
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Vorontsova, A., Mayboroda, T., & Lieonov, H. (2020). Innovation management in education: impact on socio-labour relations in the national economy. Marketing and Management of Innovations, 3, 346-357. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.3-25
Abstract Освіта в системі національної економіки відіграє вагому роль та відповідає за формування кваліфікованих та компетентних людських ресурсів, які виступатимуть на ринку праці в якості робочої сили. При цьому в умовах стрімкого прискорення соціально-культурних та науково-технічних змін, оновлення знань та набутих компетенцій стає обов’язковою вимогою нашого часу. Таким чином, між сферою соціально-трудових відносин та освітньою галуззю існує беззаперечний зв'язок. Автори зазначили, що на сьогоднішній день в Україні спостерігається розбалансованість між досліджуваними сферами. Так, для ринку праці властиві перенасичення одними спеціалістами (зокрема економічного та юридичного спрямування) та потребою в інших (зокрема робітничих професій), трудова міграція, незадоволеність роботодавців рівнем знань випускників освітніх закладів тощо. Все це вимагає модернізації існуючої ситуації та узгодження напрямів взаємодії міх сферою соціально-трудових відносин та освітньою галуззю на державному рівні. Головною метою даної статті є дослідження впливу державного регулювання освіти на розвиток соціально-трудових відносин в національній економіці. Практичну реалізацію емпіричного дослідження здійснено за допомогою поєднання методу головних компонент та логіт-моделювання в програмному комплексі STATA 11. Для виявлення інтегрального рівня, що характеризує стан сфери соціально-трудових відносин в національній економіці України було проаналізовано низку абсолютних та відносних показників, зокрема: рівні безробіття та занятості; продуктивність праці; заборгованість із виплати заробітної плати та її середній рівень, тощо. Отримані результати свідчать про покращення ситуації у сфері соціально-трудових відносин в Україні в останні роки. Логіт-моделювання дозволило підтвердити, а також комплексно та індивідуально оцінити вплив макроекономічних, демографічно-міграційних параметрів, а також сукупності характеристик результативності функціонування галузі освіти на рівень гармонізації та конвергенції процесів, які відбуваються на праці та освітніх послуг. До того, було визначено пріоритети втручання держави у сферу регулювання освіти. Отримані результати можуть бути використані для подальших досліджень означеної тематики.
Education plays an essential role in the national economy and is responsible for the formation of qualified and competent human resources that will act in the labour market as a labour force. At the same time, in the conditions of rapid acceleration of socio-cultural and scientific-technical changes, the updating of knowledge and acquired competencies becomes compulsory today. Therefore, there is an unconditional connection between the sphere of socio-labour relations and the field of education. Despite this, today in Ukraine there is an imbalance between these areas, which are oversaturation of the labour market by some professionals (including economic and legal), and lack of others (including labour professions), labour migration, the dissatisfaction of employers with the level of knowledge of graduates, etc. It requires the modernization of the existing situation and the coordination at the state level of the areas of interaction between socio-labour relations and education sector. In this regard, this article is devoted to the justification of the impact of state regulation of education on the development of socio-labour relations in the national economy, which will be carried out by combining the method of principal components and logit modelling in the software STATA 11. To identify the integrated level characterizing the state of socio-labour relations in the national economy of Ukraine, numerous absolute and relative indicators were analyzed, including unemployment and employment levels, labour productivity, wage arrears and its average level, etc. The results obtained suggest an improvement in the socio-labour relations in Ukraine in recent years. Logit modelling allows confirming, as well as comprehensively and individually, the impact of macroeconomic, demographic, migration parameters, and a set of performance characteristics of the education sector on the level of harmonization and convergence of processes in labour markets and educational services. It helps to define the priorities of state intervention in the field of state regulation of education. The set calculations form the basis of further research of authors in the field of the specified problems.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Brazil Brazil
498815
Canada Canada
1
China China
-2012802035
Colombia Colombia
1
Czechia Czechia
174836
Côte d’Ivoire Côte d’Ivoire
1
France France
438
Germany Germany
1074166049
Ghana Ghana
48516
Greece Greece
34465
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
94769
Indonesia Indonesia
1
Iran Iran
1
Ireland Ireland
504681863
Israel Israel
1194186551
Italy Italy
39127165
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
17452
Oman Oman
1105
Pakistan Pakistan
71721
Palestinian Territories Palestinian Territories
1
Peru Peru
100718
Philippines Philippines
1
Poland Poland
78254334
Romania Romania
1477252888
Serbia Serbia
1
Seychelles Seychelles
1
Slovenia Slovenia
1
South Africa South Africa
481778913
Spain Spain
128271
Sri Lanka Sri Lanka
1
Sweden Sweden
414349693
Thailand Thailand
1009363724
Tunisia Tunisia
1
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
-2012802034
United Arab Emirates United Arab Emirates
1
United Kingdom United Kingdom
1249037612
United States United States
1557365734
Unknown Country Unknown Country
538525564
Uzbekistan Uzbekistan
1
Vietnam Vietnam
3302205

Downloads

Austria Austria
1
Canada Canada
78254331
China China
-2012802036
Colombia Colombia
1
Finland Finland
1
France France
1
Germany Germany
-2012802036
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
India India
207503
Indonesia Indonesia
2022186204
Iran Iran
1
Ireland Ireland
1
Jordan Jordan
1
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
1
Moldova Moldova
1
Nepal Nepal
1
Netherlands Netherlands
-2012802035
Nigeria Nigeria
1
Pakistan Pakistan
1
Philippines Philippines
1
Slovakia Slovakia
1557365735
South Africa South Africa
3302207
South Korea South Korea
1
Spain Spain
1
Sri Lanka Sri Lanka
1
Thailand Thailand
1651098
Tunisia Tunisia
1
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
1249037615
United Arab Emirates United Arab Emirates
2022186205
United Kingdom United Kingdom
190600
United States United States
-2012802034
Unknown Country Unknown Country
152228
Vietnam Vietnam
1
Zambia Zambia
1

Files

File Size Format Downloads
Vorontsova_mmi_3_2020.pdf 718,6 kB Adobe PDF -1116674393

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.