Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78429
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title The Role of CRM Fog Computing on Innovation and Customer Service Quality: an Empirical Study
Other Titles Вплив туманних обчислень CRM на інновації та якість обслуговування клієнтів: емпіричне дослідження
Authors Aljawarneh, N.M.
Sokiyna, M.
Obeidat, A.M.
Alomari, K.A.K.
Alradaideh, A.T.
Alomari, Z.S.
ORCID
Keywords CRM-модель
Fog computing
підприємництво
інноваційність
якість обслуговування
рівень задоволення клієнта
CRM fog computing
entrepreneurial
innovation
service quality
customer experience
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78429
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Aljawarneh, N. M., Sokiyna, M., Obeidat, A. M., Alomari, K. A. K., Alradaideh, A. T., & Alomari, Z. S. (2020). The Role of CRM Fog Computing on Innovation and Customer Service Quality: an Empirical Study. Marketing and Management of Innovations, 2, 286-297. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.2-21
Abstract У статті проаналізовано розвиток CRM-модель туманних обчислень, інновацій, підприємницького потенціалу та якості обслуговування як рушійних сил розвитку економіки та створення нових робочих місць. Головною метою статті є дослідження впливу CRM-моделі туманних обчислень на підприємницький потенціал, рівень інноваційності та якості обслуговування споживачів. Детерміновану вибірку даних сформовано на основі результатів анкетування 325 респондентів – працівників телекомунікаційної компанії в Йорданії. Для аналізу панельних даних авторами використано множинні лінійні регресії та одно факторний дисперсійний аналіз ANOVA (One-Way ANOVA). Встановлено, що CRMмодель прогнозування туманних обчислень має статистично значущий вплив на розвиток підприємницького потенціалу, рівень інноваційності та якості обслуговування споживачів. У статті запропоновано рекомендації щодо застосування CRM-моделі туманних обчислень для удосконалення процесу комунікації зі споживачами; розширення інформаційної бази у процесі прийняття рішень; детального аналізу факторів впливу на рівень якості обслуговування для зростання об’єму продажів компанії; урахування відгуків та думок споживачів про надані послуги з метою покращення конкурентоспроможності компанії. Авторами зазначено, що підприємницький потенціал та інноваційність є основою розвитку компанії на національному, регіональному та глобальному рівнях, а також потужним інструментом для залучення додаткових інвестиційних ресурсів. Відмічено, що підприємницький потенціал та інноваційність є динамічними та комплексними процесами, які супроводжують кожну стадію життєвого циклу компанії. При цьому високий рівень інноваційності у підприємницькій діяльності розширює сфери діяльності компанії. У статті зазначено, що впровадження CRM-моделі туманних обчислень та підвищення підприємницького потенціалу сприяє зостанню обсягів онлайн-продажів та рівню прибутковості компанії.
CRM fog computing and entrepreneurial, innovation and service quality has been identified as an important driving forces for job growth. The study aimed to identifying the involvement of CRM fog computing on entrepreneurial, innovation and service quality in the Jordanian telecom company. The authors employed a quantitative approach to identify the level of Appling of CRM fog computing in the company. The study contained the findings of questionnaire of 325 respondents (male and female employees). Multiple linear regression and One-Way ANOVA analyses were used to examine the data. The predictive model of CRM fog computing and entrepreneurial, innovation and service quality was significant impact. Implications for CRM fog computing and practice are entrepreneurial, innovation and service quality are discussed. The researchers recommend to build enthusiasm for creating fog CRM mist processing as a result of its job in client administrations improvement: to increase using the information provided by CRM system in decision making; to consider services quality more as it affects sales volume positively; to consider customer’s feedback, listen to their opinions about the services provided to enhance performance. Entrepreneurship and innovation are increasingly an indispensable portion of organizations nationally, regionally and globally, and considered as powerful tool for revenue streams. The authors state that entrepreneurship uses innovation to expand business scope and boost growth. Therefore, entrepreneurship and innovation are dynamic and holistic processes that are not confined to the initial stage of a new venture. The implementation of CRM Fog computing and entrepreneurial aids the organisation's productivity because it enhances the product and services offered by several organizations that adopts it concept. It enhances services to customers due to its easy to access nature and as well. The authors conclude that CRM Fog computing improves the ecommerce of any organization or community that adopts its concept and applies it in all areas.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Algeria Algeria
1
Argentina Argentina
80766813
Australia Australia
471017282
Austria Austria
1038615661
Bangladesh Bangladesh
1
Belgium Belgium
80766764
Bhutan Bhutan
1
Canada Canada
49738
Chile Chile
1
China China
-1964528417
Colombia Colombia
86825
Croatia Croatia
1
Ecuador Ecuador
471017285
Egypt Egypt
1123075660
Finland Finland
471017287
France France
70861
Germany Germany
-1964528418
Ghana Ghana
80766746
Greece Greece
128892
Guyana Guyana
1
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
159333
Hungary Hungary
1
India India
1252862086
Indonesia Indonesia
496388937
Iran Iran
99584
Iraq Iraq
565770171
Ireland Ireland
80766754
Israel Israel
130382420
Italy Italy
-710793596
Japan Japan
1
Jordan Jordan
1252862085
Kenya Kenya
68047
Latvia Latvia
130382430
Lebanon Lebanon
1
Libya Libya
-1964528407
Lithuania Lithuania
138737
Malaysia Malaysia
-1964528400
Mauritius Mauritius
143783
Mexico Mexico
1
Morocco Morocco
1826048854
Myanmar (Burma) Myanmar (Burma)
1
Nepal Nepal
1
Netherlands Netherlands
163196
New Zealand New Zealand
471017289
Nigeria Nigeria
80766795
Norway Norway
1252862063
Oman Oman
175812
Pakistan Pakistan
-1748872670
Peru Peru
80766778
Philippines Philippines
-1964528409
Poland Poland
1252862054
Portugal Portugal
565770176
Qatar Qatar
1
Romania Romania
63418
Russia Russia
80766783
Saudi Arabia Saudi Arabia
91936
South Africa South Africa
1466198571
South Korea South Korea
1
Spain Spain
1
Sri Lanka Sri Lanka
1252862069
Sweden Sweden
190896
Switzerland Switzerland
1
Syria Syria
1
Taiwan Taiwan
-1964528410
Tanzania Tanzania
1659627858
Thailand Thailand
116656950
Trinidad & Tobago Trinidad & Tobago
148398
Tunisia Tunisia
145620
Turkey Turkey
1659627871
Ukraine Ukraine
-1505912384
United Arab Emirates United Arab Emirates
51135
United Kingdom United Kingdom
-1748872660
United States United States
-1505912386
Unknown Country Unknown Country
-1964528406
Vietnam Vietnam
1123075662
Yemen Yemen
1
Zimbabwe Zimbabwe
1553599622

Downloads

Algeria Algeria
80766792
Australia Australia
471017283
Belgium Belgium
1
Botswana Botswana
1
Brazil Brazil
-1964528424
Cameroon Cameroon
1
Canada Canada
-1964528401
China China
-1421786697
Colombia Colombia
184702
Curaçao Curaçao
1
Cyprus Cyprus
1
Czechia Czechia
1
Egypt Egypt
1123075658
Estonia Estonia
1
Ethiopia Ethiopia
1731624305
Finland Finland
1
France France
80766770
Germany Germany
-1337661008
Greece Greece
-1748872668
Guyana Guyana
1
India India
1252862082
Indonesia Indonesia
1123075653
Iran Iran
471017288
Iraq Iraq
107438
Ireland Ireland
1826048853
Israel Israel
80766762
Italy Italy
153803
Jordan Jordan
1826048850
Kazakhstan Kazakhstan
1
Kenya Kenya
157389
Lithuania Lithuania
168096
Malawi Malawi
51927
Malaysia Malaysia
1089701109
Malta Malta
1
Mauritius Mauritius
1252862080
Morocco Morocco
1
Netherlands Netherlands
80766752
New Zealand New Zealand
1
Pakistan Pakistan
262765958
Papua New Guinea Papua New Guinea
1
Peru Peru
80766779
Philippines Philippines
130382431
Poland Poland
1
Portugal Portugal
1731624310
Saudi Arabia Saudi Arabia
1123075657
Serbia Serbia
1
Singapore Singapore
1
South Africa South Africa
35064
South Korea South Korea
1
Sri Lanka Sri Lanka
262765963
Switzerland Switzerland
1123075652
Taiwan Taiwan
-1964528411
Thailand Thailand
1
Trinidad & Tobago Trinidad & Tobago
80766786
Tunisia Tunisia
1
Turkey Turkey
262765959
Ukraine Ukraine
1466198569
United Kingdom United Kingdom
-1748872662
United States United States
1198881443
Unknown Country Unknown Country
1252862062
Vietnam Vietnam
98497
Zimbabwe Zimbabwe
111821

Files

File Size Format Downloads
Nader_Mohammad_Aljawarneh_mmi_2_2020.pdf 607,46 kB Adobe PDF 726687700

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.