Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78200
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Сучасні методи викладання іноземної мови для формування умінь і навичок говоріння
Authors Денисенко, І.І.
ORCID
Keywords іншомовне спілкування
общение на иностранном языке
foreign language communication
комунікативна компетентність
коммуникативная компетентность
communicative competence
мовленнєва компетентність
речевая компетентность
speaking competence
комунікативне викладання
коммуникативное преподавание
communicative teaching
колаборативне навчання
колаборативное обучение
collaborative learning
інформаційно-комунікаційні технології
информационно-коммуникационные технологии
information and communication technologies
комунікативні бар’єри
коммуникативные барьеры
communication barriers
мовні стратегії
языковые стратегии
language strategies
форми навчальної діяльності
формы учебной деятельности
forms of learning activities
особистісно орієнтоване навчання
личностно ориентированное обучение
student-based learning
Type Bachelous Paper
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78200
Publisher Сумський державний університет
License
Citation Денисенко, І.І. Сучасні методи викладання іноземної мови для формування умінь і навичок говоріння [Текст] : робота на здобуття кваліфікаційного ступеня бакалавр; спец.: 035 - філологія / І.І. Денисенко; наук. керівник М.В. Черник. – Суми: СумДУ, 2020. – 37 с.
Abstract Дослідження сучасних методів викладання іноземної мови та визначення стратегії та прийомів їхнього практичного застосування для розвитку іншомовних комунікативних навичок. Під час написання цієї роботи був застосований критичний аналіз літературних джерел, системний аналіз та синтез вітчизняних та зарубіжних наукових матеріалів з методики викладання іноземної мови, сформовано рекомендації для практичної діяльності викладачів, розглянуто особливості формування комунікативної компетентності та навичок говоріння. У роботі досліджені види навчальної діяльності у межах колаборативного та комунікативного методів та зосереджено особливу увагу на практичному застосуванні інформаційно-комунікаційних технологій, у вигляді мобільних додатків, для поліпшення процесу опанування навичок іншомовного спілкування. Розроблено практичні рекомендації для подолання мовних та комунікативних бар’єрів та для створення сприятливої атмосфери для вивчення мови у межах особистісно орієнтованого навчання (student-focused learning). Практичне значення полягає у можливості використання представленої класифікації видів навчальної діяльності для формування навичок говоріння та для поліпшення навчального процесу як для студентів, так і для викладачів; дослідження мобільних додатків, представлене у роботі, може стати у нагоді для викладачів, які лише починають впроваджувати інформаційно-комунікаційні технології, особливо для імітації іншомовного середовища і для мовленнєвої практики. Теоретичне значення: теоретична цінність роботи полягає у розроблених методичних рекомендаціях щодо подолання комунікативних та мовних бар’єрів. Матеріали роботи можуть бути використані для створення нових програм викладання англійської мови у вищих навчальних закладах та для підготовки планів-конспектів уроків з використанням мобільних додатків та сучасних інформаційно-комунікаційних технологій.
Исследование современных методов преподавания иностранного языка и определение стратегий и приемов их практичного применения для развития иностранных коммуникативных навыков. Во время написания этой работы был применен критический анализ литературных источников, системный анализ и синтез отечественных и зарубежных научных материалов по методике преподавания иностранного языка, сформированы рекомендации для практической деятельности преподавателей, рассмотрены особенности формирования коммуникативной компетентности и навыков говорения. В работе исследованы виды учебной деятельности в рамках колаборативного и коммуникативного методов и сосредоточено особое внимание на практическом применении информационно-коммуникационных технологий, в виде мобильных приложений, для улучшения процесса овладения навыками общения на иностранном языке. Разработаны практические рекомендации для преодоления языковых и коммуникативных барьеров и для создания благоприятной атмосферы для изучения языка в рамках личностно ориентированного обучения (student-focused learning). Практическое значение заключается в возможности использования представленной классификации видов учебной деятельности для формирования навыков говорения и для улучшения учебного процесса как для студентов, так и для преподавателей; исследования мобильных приложений, представленное в работе, может быть полезным для преподавателей, которые только начинают внедрять информационно-коммуникационные технологии, особенно для имитации иноязычной среды и для речевой практики. Теоретическое значение: теоретическая ценность работы заключается в разработанных методических рекомендациях по преодолению коммуникативных и языковых барьеров. Материалы работы могут быть использованы для создания новых программ преподавания английского языка в высших учебных заведениях и для подготовки планов-конспектов уроков с использованием мобильных приложений и современных информационно-коммуникационных технологий.
To study the modern methods of teaching a foreign language and to identify strategies and techniques for their practical application for the development of foreign communication skills In the process of writing this thesis a critical analysis of literary sources was used, as well as systematic analysis and synthesis of domestic and foreign scientific materials on the methods of teaching a foreign language was presented, recommendations for classroom activities for the teachers were provided, features of communicative competence and speaking skills formation were reviewed. The thesis examines the forms of educational activities in the framework of collaborative and communicative methods and focuses on the practical application of information and communication technologies in the form of mobile applications to improve the process of acquiring foreign language communication skills. Practical recommendations have been developed to overcome language and communication barriers and to create a favorable atmosphere for language learning in the framework of student-focused learning. The practical significance lies in the possibility of using the presented classification of educational activities to develop speaking skills and to improve the learning process for both students and teachers; the research of mobile applications presented in the paper can be useful for teachers who are just beginning to implement information and communication technologies, especially for the simulation of a foreign language environment and for speaking practice. Theoretical significance: the theoretical value of the thesis lies in the developed guidelines for overcoming communication and language barriers. The materials of the thesis can be used to create new programs for teaching English in higher education institutions and to prepare lesson plans that include mobile applications and modern information and communication technologies.
Appears in Collections: Кваліфікаційні роботи здобувачів вищої освіти (ІФСК)

Views

China China
158016
France France
1
Greece Greece
127
Ireland Ireland
1881
Lithuania Lithuania
1
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
31042046
United Kingdom United Kingdom
1385083
United States United States
12075791
Unknown Country Unknown Country
1

Downloads

Austria Austria
1
France France
6730438
Germany Germany
6730437
Italy Italy
1
Lithuania Lithuania
180581
Moldova Moldova
1
Poland Poland
12075791
Russia Russia
1
Slovakia Slovakia
1
Ukraine Ukraine
31042047
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
1385081

Files

File Size Format Downloads
Denysenko_bachelor's_thesis.pdf 1,9 MB Adobe PDF 58144381

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.