Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77086
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Conceptual Relationships Between Country Image and Economic Security
Other Titles Концептуальні засади взаємозалежності між іміджем та економічною безпекою країни
Authors Mikhnevych, L.
Marchenko, V.
Hristov, P.
Kuzior, A.
ORCID
Keywords бібліометричний аналіз
бренд
управління брендом
бренд країни
VOSviewer
bibliometric analysis
brand
brand management
country brand
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77086
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Mikhnevych, L., Marchenko, V. Hristov, P., & Kuzior, A. (2020). Conceptual Relationships Between Country Image and Economic Security. Marketing and Management of Innovations, 1, 285-293. https://doi.org/10.21272/mmi.2020.1-24
Abstract У статті проаналізовано тенденцію наукових публікацій, що досліджують питання взаємозв’язку між іміджем та рівнем економічної безпеки країни. Авторами проаналізовано та узагальнено наукові підходи щодо визначення детермінантів, які впливають на рівень економічної безпеки країни. При цьому встановлено, що одним із значимих факторів, що потребує врахування при оцінюванні рівня економічної безпеки – імідж країни на світовому ринку. Метою статті є аналіз та виокремлення наукових кластерів, що досліджують питання економічної безпеки та іміджу країни. У дослідженні проведено бібліометричний аналіз з використанням програмного забезпечення VOSviewer, інструментів Web of Science та Scopus Tools Analysis. Вибірку даних для аналізу сформовано з наукометричних баз даних Scopus та Web of Science за 1991-2019 роки. Основними критеріями відбору наукових публікацій були: мова статті – англійська; опубліковані за 1991-2019 роки; містили ключові слова бренд, імідж, стабільність та безпека. Авторами узагальненого частоту використання термінів "бренд країни" та "імідж країни" у наукових публікаціях вчених. Встановлено, що термін "імідж країни" частіше використовується вченими ніж "бренд країни" у наукових публікаціях, що індексуються наукометричними базами даних Scopus та Web of Science. Результати аналізу з використанням інструментів Web of Science та Scopus Tools Analysis підтвердили гіпотезу про зростаючу тенденцію публікацій, що досліджують питання економічної безпеки та іміджу країни. Візуалізація результатів аналізу у розрізі країн дозволила визначити, що 50% робіт, опубліковано вченими з американською, українською, канадською, іспанською та російською афіляціями. Результати бібліометричного аналізу з використанням програмного забезпечення VOSviewer дозволили виокремити два наукових кластери: імідж країни та економічна безпека. Крім того, між двома найбільшими кластерами є такі кластери-посередники як: управління; брендинг націй; країни, що розвиваються; сталий розвиток. Крім того, аналіз публікаційної активності за 2015-2019 роки дозволив визначити тенденцію зростання кількості публікації, що досліджують економічну безпеку країни не лише на основі оцінювання економічних параметрів розвитку країни, а й оцінювання політичної стабільності, сталого розвитку та іміджу країни. Результати бібліометричного аналізу сформували передумови подальших досліджень щодо емпіричного оцінювання взаємозв’язків між іміджем та економічною безпекою країни.
The paper deals with the analysis of the linking between country image and level of economic security. The studies confirmed that ongoing tendency on world competitiveness justified considering direct and indirect dimensions which influence on the country’s economic security. The authors generalised the factors which affected the economic security of the country. The finding proved that one of the significant indirect parameters is the country image. The authors analysed and summarised the most appropriate definitions of country brand and image. The authors analysed the frequency of country brand and image in the scientific paper. The paper aimed to identify the scientific clusters on the investigation of economic security and the country’s brand. The study used the bibliometric analysis using software VOSviewer, Web of Science and Scopus Tools Analysis. The data of analysis was obtained from the scientific database Scopus and Web of Science for 1991-2019 years. For the analysis, the papers were selected as the criteria as follows: English language; published for 1991-2019 years; contained the keywords brand, image, county and security. The results of the analysis proved that the paper which used the term "country image" is more than "country brand" in Scopus and Web of Science. The findings from the Web of Science and Scopus Tools Analysis confirm the hypothesis on the increasing tendency of publishing activities papers which focused on the analysis of security and country’s image. The visualising of co-authorship by country allowed identifying that the 50% papers published by the scientists with the American, Ukrainian, Canadian, Spanish and Russian affiliations. The VOSviewer results allowed identifying two significant scientific clusters as follows: country image and economic security. Besides, between the two most significant cluster were as mediators: governance, nation branding, developing countries and environment. Besides, analysing the new publication for 2015-2019 years, the most cited papers on economic security connected with analysis not only quantitively economic parameters but also with political, sustainable development and country’s image. The bibliometric analysis formed the background for checking the casual relationship between image and economic security of the country.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
215943
Canada Canada
1
Chile Chile
269861569
China China
-669771553
Costa Rica Costa Rica
1
Croatia Croatia
270
Egypt Egypt
1
France France
-2014493664
Georgia Georgia
1
Germany Germany
855968590
Greece Greece
1
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
Hungary Hungary
-2014493663
India India
-1748513678
Indonesia Indonesia
1
Iran Iran
60440
Ireland Ireland
-388793435
Japan Japan
1243883288
Lithuania Lithuania
15896176
Macao SAR China Macao SAR China
1
Malaysia Malaysia
1
Moldova Moldova
199019
Netherlands Netherlands
1
Poland Poland
1
Romania Romania
1
Russia Russia
1341
Saudi Arabia Saudi Arabia
1
Singapore Singapore
1
South Korea South Korea
1470069
Sweden Sweden
1
Taiwan Taiwan
1
Thailand Thailand
1
Turkey Turkey
855968592
Ukraine Ukraine
89905
United Arab Emirates United Arab Emirates
1195241388
United Kingdom United Kingdom
74283
United States United States
-388793436
Unknown Country Unknown Country
-950749665
Vietnam Vietnam
15896180

Downloads

Argentina Argentina
1
Australia Australia
146691
Azerbaijan Azerbaijan
1
Canada Canada
1
Chile Chile
1
China China
574185273
Costa Rica Costa Rica
1
Croatia Croatia
271
Egypt Egypt
1
France France
-388793434
Germany Germany
855968591
Greece Greece
436142
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
Hungary Hungary
1
India India
175057
Indonesia Indonesia
1
Ireland Ireland
63500011
Italy Italy
1470068
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
375276716
Pakistan Pakistan
1
Poland Poland
2112489856
Portugal Portugal
1
Romania Romania
1
Russia Russia
1343
Saudi Arabia Saudi Arabia
1
Serbia Serbia
1
Singapore Singapore
1
Spain Spain
-950749664
Sweden Sweden
1
Turkey Turkey
-2014493665
Ukraine Ukraine
574185273
United Kingdom United Kingdom
5105
United States United States
574185274
Unknown Country Unknown Country
1
Vietnam Vietnam
15896176

Files

File Size Format Downloads
Mikhnevych_mmi_2020_1.pdf 282,8 kB Adobe PDF 1793885102

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.