Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/76124
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Benchmarking of Slovak regions in terms of start-up implementation indicators and creative potential indicators
Other Titles Бенчмаркінг словацьких регіонів: впровадження Start-UP та розвиток креативного потенціалу
Authors Pitekova, J.
Vrablikova, M.
ORCID
Keywords benchmarking
creative potential
region
Slovak Republic
Start-UP
бенчмаркінг
творчий потенціал
регіон
Словацька Республіка
стартап
Type Article
Date of Issue 2019
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/76124
Publisher Sumy State University
License
Citation Pitekova, J., Vrablikova, M. (2019). Benchmarking of Slovak Regions in Terms of Start-UP Implementation Indicators and Creative Potential Indicators. Marketing and Management of Innovations, 4, 50-68. http://doi.org/10.21272/mmi.2019.4-05
Abstract Creative regions contribute to a higher standard of living, are attractive to start-ups, create new jobs, reduce brain drain and attract applicants for university education. The paper aims to compare selected indicators of implementation of start-ups and creative potential in the regions of Slovakia at NUTS 3 level and to quantify their mutual relationship. Benchmarking of 8 Slovak NUTS 3 level regions is based on 2 comparisons, namely: 6 indicators of start-ups implementation (frequency of start-ups, creation of radical innovations, employment in fast-growing companies, venture capital awareness, crowdfunding awareness and possibilities of counselling in the implementation of start-ups) and 6 indicators of creative potential (openness and diversity, human capital, cultural environment, technologies, institutional environment and creative outputs). Numerical values of these indicators are obtained from secondary research studies – e. g. modified Slovak Creative Index, Regional Innovation Scoreboard, Slovak Start-up Report and websites of innovation incubators and crowdfunding platforms. To obtain the true values of these criteria, the analysis of secondary data – desk research and the method of pairwise comparison with 91 respondents (students of Slovak universities of economic orientation with Slovak or Ukrainian nationality) was used to determine the real significance (weights) of the criteria. According to pairwise comparison, the most important indicator of start-up implementation is possibilities of counselling and the most important indicator of creative potential is creative outputs. Consequently, the relationship between the two comparisons is quantified. The global benchmark based on the implementation of start-ups is the Bratislava region, as well as in the case with creative potential. There is a strong correlation (85.5 %) between the scores of the compared regions. The final ranking of the 5 regions out of 8 in both comparisons is also the same. The theoretical contribution is extending of the issue of benchmarking from traditional understanding (products, services, processes) to spatial understanding (region). The main practical contribution of the paper is to identify the weaknesses of each of the compared regions through benchmarking. Its implementation can be the basis for the development of regional strategies and the introduction of new study programs at universities.
Креативні регіони сприяють підвищенню рівня якості життя суспільства, інвестиційної привабливості регіону, запуску Start-UP, створенню нових робочих місць, а також зменшують міграцію вчених та залучають здобувачів отримувати освіту у регіональних закладах вищої освіти. Метою статті є порівняння індикаторів ефективності запуску Start-UP та креативного потенціалу у регіонах Словаччини на рівні NUTS 3, а також кількісне оцінювання їх взаємозв’язку. Бенчмаркінг 8 словацьких регіонів NUTS 3 засновано на порівняннях двох груп індикаторів, а саме: 6 індикаторів ефективності впровадження Start-UP (частота запуску Start-UP, створення радикальних інновацій, зайнятість у швидко зростаючих компаніях, обізнаність про венчурний капітал, обізнаність та можливості краудфандингу, консультування щодо запуску Start-UP) та 6 індикаторів розвитку креативного потенціалу (відкритість та різноманітність, людський капітал, культурне середовище, технології, інституційне середовище та творчі результати). У якості вихідної бази для розрахунків використано дані офіційних звітів про модифікований словацький креативний індекс, регіональне інноваційне табло, відкриття інноваційних інкубаторів, краудфандингових платформ та їх веб-сайти. Для визначення ступеня впливу кожного з обраних індикаторів здійснено кабінетне дослідження та метод парного порівняння даних 91 респондента (студенти словацьких закладів вищої освіти економічної спрямованості, словацькою чи українською національністю). Відповідно до результатів парного порівняння, можливість консультування має найбільшу силу впливу на індикатори ефективності запуску Start-UP, а творчі результати – на розвиток креативного потенціалу. Емпіричні результати дослідження підтвердили високу ступінь кореляції (85,5%) між аналізованими індикаторами при порівнянні регіонів. Авторами наголошено, що теоретичне значення статті полягає у розширенні традиційної теорії бенчмаркінгу (продукти, послуги, процеси), а саме аналіз з точки зору просторового розуміння (регіону). Основний практичний внесок статті полягає у виявленні слабких сторін обраних регіонів Словаччини за допомогою бенчмаркінгу. Отримані емпіричні результати можуть бути використані при розроблені регіональних стратегій та впровадженні нових навчальних програм у закладах вищої освіти.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Brazil Brazil
404004979
China China
1
Czechia Czechia
306189627
Finland Finland
-201587411
Germany Germany
60786
Greece Greece
24538
India India
4895360
Indonesia Indonesia
1
Iran Iran
1
Ireland Ireland
2447679
Lithuania Lithuania
1
Macao SAR China Macao SAR China
1
Malaysia Malaysia
1
Netherlands Netherlands
1224
Peru Peru
1
Philippines Philippines
1
Russia Russia
808009963
Singapore Singapore
1
Slovakia Slovakia
651780634
Sweden Sweden
1
Taiwan Taiwan
1
Thailand Thailand
1
Ukraine Ukraine
651780637
United Kingdom United Kingdom
306189637
United States United States
1965286518
Unknown Country Unknown Country
651780636
Uruguay Uruguay
1
Vietnam Vietnam
24536

Downloads

Brazil Brazil
-1620316321
Canada Canada
1
China China
1965286518
Czechia Czechia
4895361
Finland Finland
-1620316321
France France
1
Germany Germany
1965286518
India India
4895358
Indonesia Indonesia
1
Iran Iran
1
Ireland Ireland
-1620316321
Italy Italy
306189633
Lithuania Lithuania
1
Macao SAR China Macao SAR China
1
Netherlands Netherlands
1
Russia Russia
1
Slovakia Slovakia
-1620316321
Spain Spain
1
Taiwan Taiwan
864964
Thailand Thailand
71083948
Tunisia Tunisia
1
Ukraine Ukraine
2098930263
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
1965286519
Unknown Country Unknown Country
469288
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Pitekova_mmi_4_2019.pdf 393,68 kB Adobe PDF 1901923098

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.