Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/76083
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Factors of demand for cultural events in tourism: the case of the Czech Republic
Other Titles Фактори впливу на попит культурних івентів в туризмі: кейс Чеської Республіки
Authors Kmeco, L.
Mezulanik, J.
Kascakova, A.
Civelek, M.
ORCID
Keywords cultural events
exhibitions
fairs
Friedman test
Mann-Whitney U test
Spearman’s rank correlation coefficient
shopping events
sports events
Wilcoxon signed-rank test
культурні заходи
виставки
ярмарки
тест Фрідмана
U-тест Манна-Вітні
коефіцієнт кореляції Спірмена
торгові події
спортивні змагання
знаковий критерій Вілкоксона
Type Article
Date of Issue 2019
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/76083
Publisher Sumy State University
License
Citation Kmeco, L., Mezulanik, J., Kascakova, A. & Civelek, M. (2019). Factors of Demand for Cultural Events in Tourism: the Case of the Czech Republic. Marketing and Management of Innovations, 4, 118-128. http://doi.org/10.21272/mmi.2019.4-10
Abstract The main purpose of the research is to examine selected demand factors for cultural events in tourism in the Czech Republic. Eight hypotheses are formulated. The primary research was carried out in the form of a questionnaire. There were 1666 respondents interviewed in various tourist destinations in the Czech Republic. While testing the hypotheses the Friedman test, Wilcoxon signed-rank test, the Mann-Whitney U test, and Spearman’s rank correlation coefficient are used. We confirm the hypotheses that the residents of the Czech Republic think that cultural events are organized more frequently than sports events, shopping events (e.g. markets, trades), exhibitions and fairs, and religious events in the Czech Republic, the motives for participation in cultural events are mainly experience and entertainment, women more often participate in cultural events than men, men more often attend sports events than women, and people take the greatest pleasure to participate in cultural events and not in the other events (sports events, shopping events, exhibitions and fairs, and religious events). We reject the hypotheses that summer is the best season for organizing events, that families are more likely to participate in cultural events than single people or people with friends, and that advertising in mass media has the greatest influence on the decision to visit cultural events. The benefit of the paper is to focus the research on a new area of tourism development in the Czech Republic – organizing events at tourist destinations and trying to reveal the impact of various factors on demand for cultural events. Organization of events in tourism is a relatively large area, therefore, it opens further possibilities of exploring this issue in terms of the organized events' impact on tourist destinations, the offering of organized events, managing organized events.
Основною метою дослідження є аналіз факторів, які впливають на попит проведення туристичних культурних івентів в Чеській Республіці. У рамках статті авторами висунуто вісім гіпотез. Інформаційну базу дослідження було згенеровано на основі результатів опитування 1666 респондентів серед подорожуючих різними туристичними напрямами Чеської Республіки. Методологічною базою дослідження є економіко-математичні та статистичні методи, а саме: тест Фрідмана, знаковий критерій Вілкоксона, U-тест Манна-Вітні та коефіцієнт кореляції Спірмена. Емпіричні результати дослідження підтвердили висунуту гіпотезу про те, що населення Чеської Республіки вважають, що культурні івенти організовуються частіше, ніж спортивні та торгові заходи (наприклад, аукціони, виставки, ярмарки та релігійні заходи) в Чеській Республіці. У статті наголошено, що основними мотивами участі у культурних івентах серед суспільства – сприйняття даних подій у якості розваг. Результати дослідження свідчать, що жінки частіше беруть участь у культурних івентах, ніж чоловіки. Встановлено, що чоловіки частіше відвідують спортивні змагання, ніж жінки. При цьому вищий рівень задоволення отримують від участі в культурних івентах, аніж в інших заходах (спортивних заходах, виставках та ярмарках, релігійних заходах). Окрім цього, авторами спростовано гіпотезу, що літо – це найпривабливіший сезон для організації івентів. Визначено, що сім’ї частіше беруть участь у культурних івентах, ніж самотні особи чи особи з друзями. Авторами обґрунтовано та емпірично підтверджено, що реклама у засобах масової інформації має найбільший вплив на прийняття рішень щодо відвідування культурних івентів. На основі отриманих даних авторами систематизовано основні напрями активізації попиту на туристичні культурні заходи у Чеській Республіці. При цьому авторами виокремлено перспективні напрями подальших досліджень, а саме: вивчення специфіки організації та управління туристичними івентами, вплив якості організації туристичного івента на його популярність та кількість учасників.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Austria Austria
490
Canada Canada
1
China China
1
Czechia Czechia
141437045
Estonia Estonia
1
Finland Finland
1
France France
1
Germany Germany
280381271
Greece Greece
6402
Hungary Hungary
1
India India
8330982
Iran Iran
1
Ireland Ireland
787746
Italy Italy
1
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
494
New Zealand New Zealand
1
Philippines Philippines
1
Romania Romania
1
Serbia Serbia
1
Sweden Sweden
1
Thailand Thailand
1
Ukraine Ukraine
56574864
United Kingdom United Kingdom
8330974
United States United States
1113194087
Unknown Country Unknown Country
56574863
Vietnam Vietnam
6404

Downloads

Afghanistan Afghanistan
1
Brazil Brazil
1
Canada Canada
8330983
China China
1665625638
Germany Germany
4985628
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
558419
India India
34969
Iran Iran
1
Ireland Ireland
329087
Japan Japan
141437037
Lithuania Lithuania
1
Macao SAR China Macao SAR China
1
New Zealand New Zealand
1
Philippines Philippines
1
Poland Poland
1
Portugal Portugal
1
Switzerland Switzerland
1
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
141437033
United Kingdom United Kingdom
50738
United States United States
1665625638
Unknown Country Unknown Country
4985626
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Kmeco_mmi_4_2019.pdf 241,54 kB Adobe PDF -661566488

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.