Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74294
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Marketing Concept Evolution: a Bibliometrics Co-occurrence Analysis
Other Titles Еволюція маркетингової концепції: бібліометричний аналіз
Authors Taqi, M.
Gurkaynak, N.
Gencer, M.
ORCID
Keywords бібліометрика
аналіз спільних слів
еволюція маркетингу
маркетингова реформа
маркетинг
bibliometrics
co-occurrence analysis
evolution of marketing
marketing reform
marketing
Type Article
Date of Issue 2019
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74294
Publisher Sumy State University
License
Citation Taqi, M., Gurkaynak, N., & Gencer, M. (2019). Marketing Concept Evolution: a Bibliometrics Co-occurrence Analysis. Marketing and Management of Innovations, 2, 185-197. http://doi.org/10.21272/mmi.2019.2-16
Abstract У статті розглянуто еволюцію розвитку концепції маркетингу початку нового тисячоліття. Авторами проаналізовано реакцію науковців, що досліджують питання маркетингу, на реформи 2006 року у Туреччині. Головною метою статті є визначення напрямів розвитку маркетингової концепції до впровадження реформ, аналіз впливу впровадження реформ на зміну маркетингової концепції в Туреччині. Авторами зазначено, що причиною впровадження реформ у науковому маркетинговому колі стало наявність ряду проблем, що потурбували пошуку механізмів їх вирішення. Відповідно до мети, авторами проведено порівняльний аналіз актуальних напрямів маркетингових дослідження до та після впровадження реформ. Емпіричне дослідження проведено з використанням бібліометричного підходу, відомого як «аналіз спільних слів». У статті для аналізу спільних слів (за ключовими словами) авторами використано програмне забезпечення VOSviewer. При цьому вихідні данні для дослідження сформовано на основі аналізу науковометричної бази даних SCOPUS. Таким чином, загальна вибірка дослідження становила 3 618 статей із означеної тематики, опублікованих у 11 найпопулярніших маркетингових журналах за індексом цитування бази даних SCOPUS. Крім того, до списку маркетингових журналів увійшли журнали, що спеціалізуються на управлінні каналами розподілу та постачанням, поведінкою споживачів, інтерактивним та міжнародним маркетингом. Авторами зазначено, що аналіз ключових слів використаний з метою виявлення тенденції у маркетингових дослідженнях. Так, на основі результатів аналізу ключових слів, авторами розподілено ключові слова за 8 напрямами. Авторами емпірично підтверджено та теоретично обгрунтовано, що впровадження реформ спричинило зміну тенденції еволюції маркетингової концепції. Враховуючи отримані результати, авторами зроблено висновок, що представники турецької маркетингової наукової спільноти в певній мірі відреагували на впровадження реформ. У статті зазначено, що отримані результати дослідження є корисними для оцінки реакції представників маркетингової наукової спільноти на впровадження реформ, а також виявлення змін у маркетингових дослідженнях. Крім того, авторами наголошено, що наразі не існує жодного дослідження, яке б дозволило виявити вплив впроваджених реформ на маркетингову концепцію та чи спричинило це відповідні її зміни.
This study examines how scholarly research on marketing has evolved since the beginning of the millennium, and how the marketing academia has responded to the call for reform in 2006. The main purpose of the study is to find out the directions in which the marketing academia was before the call of reform and how/if the direction changed after the call of reform and has/has not evolved the marketing concept. The call for a reform in marketing academia has pointed out the number of issues which marketing has been facing, yet no proper actions were taken by the scholarly body in the past. This study investigates the topics of study which were in focus before the call of reform in comparison to the topics which were emphasized on after the call. In order to understand if changes took place, the authors used a bibliometrics approach known as co-word analysis. VOSviewer software was used for carrying out co-word (keyword co-occurrence) analysis. The data for the study was attained via the SCOPUS database. The body of literature under review is comprised of a corpus of 3,618 articles from top 11 marketing journals according to the citation index of SCOPUS database. In addition to general marketing journals, the list includes journals from some of the specialized areas such as channel and supply management, consumer behaviour, interactive and international marketing. The keyword analysis sought to identify trends in marketing research and compared findings to the call of a possible reform in the field of marketing as presented in the 2006 compilation of articles written by over 40 well-known scholars in the marketing discipline edited by Sheth and Sisodia. Through keyword analysis, the authors developed eight themes to which the keywords belonged. The keyword analysis empirically confirms and theoretically proves there is a change in trend since the call of reform which shows the changes taking place in the evolution of marketing concept. A lot of new topics appeared which the call had emphasized on, lots of the topics were left behind, and several were carried on after the call. Based on the results of the analysis we hold that the call for the reform was responded by the academia to a certain extent. These results of the study are useful to see how the academia responded to call for reform and to see the changes brought in the marketing research since the call for reform. Alongside, to the knowledge of authors, there currently is no study to see whether the call for reform by the top marketing scholars was given any importance or not, or whether if it brought any changes.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Algeria Algeria
110232
Australia Australia
1
Belgium Belgium
1
Brazil Brazil
51331
Canada Canada
1
Chile Chile
1
China China
1133249828
Colombia Colombia
1866983608
Czechia Czechia
1
Ecuador Ecuador
1299768056
Egypt Egypt
1727541787
France France
96408266
Germany Germany
-1186829642
Ghana Ghana
4042280
Greece Greece
595484208
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
81702
India India
1406132384
Indonesia Indonesia
-905689882
Iran Iran
47992
Ireland Ireland
723218178
Israel Israel
1
Italy Italy
-452768183
Lithuania Lithuania
1263092753
Malaysia Malaysia
146114
Mexico Mexico
595484199
Morocco Morocco
418248933
Netherlands Netherlands
125947
New Zealand New Zealand
96408285
Nigeria Nigeria
90507
Pakistan Pakistan
120311
Panama Panama
1
Peru Peru
1707764054
Philippines Philippines
1
Poland Poland
203307
Portugal Portugal
-1139523542
Qatar Qatar
1
Romania Romania
214582
Saudi Arabia Saudi Arabia
1
South Africa South Africa
1406132379
South Korea South Korea
38776
Spain Spain
1727541789
Sri Lanka Sri Lanka
-1186829646
Sweden Sweden
1
Taiwan Taiwan
1
Thailand Thailand
4169
Trinidad & Tobago Trinidad & Tobago
1
Turkey Turkey
1406132382
Ukraine Ukraine
1406132385
United Arab Emirates United Arab Emirates
1
United Kingdom United Kingdom
90786
United States United States
-2137202245
Unknown Country Unknown Country
1406132383
Vietnam Vietnam
-905689881
Zimbabwe Zimbabwe
1

Downloads

Argentina Argentina
1
Australia Australia
96408250
Botswana Botswana
1016656937
Brazil Brazil
595484198
Bulgaria Bulgaria
532773806
Canada Canada
1
Chile Chile
1
China China
89793
Colombia Colombia
1866983609
Croatia Croatia
1
Czechia Czechia
1
Ecuador Ecuador
1299768053
Egypt Egypt
1
Finland Finland
1
France France
1
Germany Germany
41607
Ghana Ghana
220466
Greece Greece
1
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
36735
India India
22839
Indonesia Indonesia
147103
Iran Iran
149502
Latvia Latvia
1
Lithuania Lithuania
1
Macao SAR China Macao SAR China
1
Morocco Morocco
595484210
Norway Norway
12126771
Pakistan Pakistan
1
Peru Peru
1
Poland Poland
1
Portugal Portugal
-1139523541
Romania Romania
77767
South Africa South Africa
1707764050
South Korea South Korea
-452768182
Spain Spain
897097839
Sri Lanka Sri Lanka
34891
Taiwan Taiwan
1
Tanzania Tanzania
1
Thailand Thailand
595484207
Turkey Turkey
-1186829645
Ukraine Ukraine
1406132386
United Kingdom United Kingdom
1707764052
United States United States
-2137202244
Unknown Country Unknown Country
90484
Vietnam Vietnam
418248931
Zambia Zambia
1
Zimbabwe Zimbabwe
1

Files

File Size Format Downloads
Muhammad Taqi_MMI_02_2019.pdf 1,11 MB Adobe PDF -757169699

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.