Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/72796
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title The category of modality in educational discourse
Other Titles Категория модальности в образовательном дискурсе
Категорія модальності в освітньому дискурсі
Authors Yemelianova, Olena Valerianivna  
Yemelyanova, Olena Valerianivna
Черниш, М.В.
ORCID http://orcid.org/0000-0002-3277-1227
Keywords освітній дискурс
образовательный дискурс
educational discourse
категорія зв’язності
категория связности
category of modality
суб’єктивна модальність
субъективная модальность
subjective modality
Type Article
Date of Issue 2019
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/72796
Publisher Видавництво "КОД"
License
Citation Yemelyanova, O.V. The category of modality in educational discourse [Текст] / O.V. Yemelyanova, M. V. Chernysh // Наукові записки. Серія: Філологічні науки. – Вип. 175. – Кропивницький: Видавництво "КОД", 2019. – С. 324-328.
Abstract Стаття присвячена вивченню засобів вираження категорії модальності в англомовному освітньому дискурсі. Виявлено, що в науково-педагогічних текстах англійською мовами в якості ядра мовних репрезентацій суб’єктивної модальності виступають різноманітні модальні дієслова. Їм властиві характеристики, пов’язані з їх функціонуванням в якості сигналу суб’єктивного ставлення автора до викладу педагогічних феноменів, ідей, процесів; способу вираження суб’єктивного авторського ставлення і ряду специфічних об’єктивних закономірностей сучасних педагогічних процесів.
Статья посвящена изучению средств выражения категории модальности в англоязычном образовательном дискурсе. Выявлено, что в научно-педагогических текстах на английском языке в качестве ядра языковых репрезентаций субъективной модальности выступают различные модальные глаголы. Им свойственны характеристики, связанные с их функционированием в качестве сигнала субъективного отношения автора к изложению педагогических феноменов, идей, процессов; способа выражения субъективного авторского отношения и ряда специфических объективных закономерностей современных педагогических процессов.
The article deals with the studying the means of expressing the category of modality in English educational discourse. The conducted research shows that one of the most important text categories is modality. In the course of the study, it was found out that there are two main types of modality are differentiated in linguistics: objective and subjective. In the first case, we mean the expression of the relation of what is reported to reality from the point of view of the speaker; in the second – the ways of speaker’s qualifying the objective content of the message. In the theory and practice of translation, the problem is mainly focused on subjective modality rendering, that is, on the speaker’s point of view as to the relation of the utterance to reality. The specifics of the use of language representations of subjective and objective modality in the Ukrainian and English languages and their linguistic diversity are connected with the national and cultural identity of historically formed and fixed in each particular language pedagogical phenomena and processes, as well as the ways of their linguistic representation and translation. The study of the peculiarities of the transmission of various modal shades in different languages shows that even such a conservative class of linguistic units as modal verbs reveals unusual semantic flexibility. The conducted research showed that in English educational discourse various modal verbs are the core means of subjective modality representation. They are characterized by features connected with their functioning as a sign of the author's subjective attitude to the presentation of pedagogical phenomena, ideas, processes. Linguistic representation of subjective modality comprises modal words, mood category, and modal particles. Expressing speaker’s specific attitude to the pedagogical processes, events and phenomena that take place in the educational environment, linguistic representations of modality in English educational discourse, on the one hand, is a bright means of expressing the author's modality, and, on the other hand, emphasizes the originality of the scientific and pedagogical texts.
Appears in Collections: Наукові видання (ІФСК)

Views

China China
27
Czechia Czechia
129947
France France
1
Germany Germany
1
Ireland Ireland
278494846
Lithuania Lithuania
1
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
553595564
United Kingdom United Kingdom
75712504
United States United States
1863725767
Unknown Country Unknown Country
24
Vietnam Vietnam
15276

Downloads

Czechia Czechia
129948
Lithuania Lithuania
1
Russia Russia
1
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
1863725767
United Kingdom United Kingdom
11455
United States United States
1863725767
Unknown Country Unknown Country
13
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Chernysh_educational_discourse.pdf 339,27 kB Adobe PDF -567374342

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.