Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/72715
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Soft Skills in Knowledge-Based Economics
Other Titles Комунікативні навички в інноваційній економіці
Authors Pereira, Orlando
Raposo, Maria Joao
ORCID
Keywords інноваційна економіка
навчальна програма
ЗВО
інноваційна освіта
внутрішньоособистісні навички
комунікабельність
професіоналізм
місія
університет
distinctive skills in a knowledge-based economy
higher education curriculum
innovative education
intrapersonal and interpersonal skills
professional and social performance
university mission
Type Article
Date of Issue 2019
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/72715
Publisher Sumy State University
License
Citation Pereira, O., & Raposo, M. J. (2019). Soft Skills in Knowledge-Based Economics. Marketing and Management of Innovations, 1, 182-195. http://doi.org/10.21272/mmi.2019.1-15
Abstract У рамках даного дослідження узагальнено основні науково-методичні підходи щодо визначення сутності та ролі комунікативних навичок в інноваційній економіці. Головною метою статті є визначення ролі закладів вищої освіти (ЗВО) у формуванні та розвитку комунікативних навичок у студентів, а також визначення напрямів модернізації навчальних програм. Актуальність даного досліджується пояснюється збільшенням кількості випускників ЗВО, які не відповідають наявним запитам та вимогам роботодавців на ринку праці. У рамках дослідження авторами проаналізовано та систематизовано основні методи викладання, що засновані на комплексному процесі навчання та теорії множинного інтелекту, де особлива увага приділяється емоційним, соціальним та громадянським навичкам. Вихідним положенням даного дослідження є аналіз та ідентифікація відмінних та конкурентних навичок освіченого суспільства. Авторами визначено сутність, роль та значення нематеріальних динамічних здібності поряд із традиційним навичками студентів. Визначено, що навчальна програма має бути спрямована на формування навичок у відповідності до концепцій самонавчання (learning to learn) та вмінню забувати вивчене (learning to unlearn). Відповідно до результатів аналізу наукової літератури та сучасних вимог ринку праці, вищенаведені концепції є основною для розвитку інноваційної економіки, адже навчальний процес має бути інтерактивним, когнітивним, емотивно забарвленим, реляційним, емоційним та еволюційним. Автори наголошують, що в даний час особистості потребують оволодіння набором навичок, в якому поєднано навчально-технічні навички із соціальними та емоційними. При цьому емоційні навички повинні доповнюватись мультиплікативними та соціальними здібностями, що сприятиме розвитку внутрішньоособистісних навичок та комунікабельності студентів. Однак автори зазначають, що емоційні та соціальні аспекти у повній мірі не відображені у навчальних планах ЗВО. У статті систематизовано основні слабкі місця випускників ЗВО у відповідності до вимог сучасного ринку праці. Методологічну основу даного дослідження склали аналіз літературних джерел та досліджень з даної тематики. Відповідно до поставленої мети, автори наголошують на необхідності впровадження високоякісного навчального плану, спроможного зменшити існуючі розриви між технічними та комунікативними навичками студентів, з однієї сторони, та підвищити їх конкурентоздатність у майбутньому на ринку праці з іншої сторони. Отримані результати дослідження можуть бути використані ЗВО з метою формування основних цінностей та навичок серед студентів: розуміння та зміцнення їх соціальної позиції у суспільстві, роль та значення їх поведінки, формування навичок співробітництва тощо.
This paper summarizes the main arguments within the scientific discussion on the issue of the soft skills in knowledge-based economies. The main purpose of this research is to reflect on the role of Higher Education Institutions in the training of soft skills, as well as to improve the academic curriculum. This subject appears as a consequence of some inadaptability of the graduate students to the working market as referred by employers. This work pretends to draw attention to other teaching-learning methodologies, based on holistic learning and multiple intelligences, where the emotional, social and civic skills are underlined. The starting point is the following question: "which are the distinctive and competitive skills in a knowledge-based society?" and its objectives are: to reflect on intangible dynamic skills, contrasting them to traditional skills, which are mainly based on technical and scientific domains. Therefore, the academic curriculum should be focused on learning to learn and learning to unlearn. According to the literature and the organizations' desires, this is strategic in a based knowledge economy, because learning should be interactive, cognitive, emotive, relational, emotional and evolutionary. Currently, individuals require a skills pack that combines technical-scientific skills with those which support instrumentals, such as social and emotional skills. The latest is the additive with multiplicative properties of professional and social performance and which facilitate the consolidation of both intrapersonal and interpersonal skills. However, as the emotional and social aspects have not been enhanced in higher education curriculum projects, the present study aims to identify frailties in graduate students regarding distinctive skills in a knowledge-based society. The methodological tools of the research are based on the literature review, and on some developed works on the subject. According to this purpose, we pretend to underline the need towards the superior academic curriculum in order to decrease the existing gap between the technical and soft skills and on the other hand to improve the workers' performance. This work also reflects on the skills available on offer at higher education, with the aim to identify relational, social and emotional skills in graduate students. The results of the research can be useful for society in general, because it allows improving values such as attitudes, behaviours, relationships, engagement, ethics, responsibility, performance, among others.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Argentina Argentina
240591441
Australia Australia
1367987722
Bolivia Bolivia
27040
Brazil Brazil
1624749835
Canada Canada
177163
China China
2138649297
Colombia Colombia
1899285211
Czechia Czechia
1
Ecuador Ecuador
1
Finland Finland
1
France France
34141
Germany Germany
1
Ghana Ghana
1
Greece Greece
1
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
India India
542412206
Indonesia Indonesia
1960299417
Iran Iran
96160
Iraq Iraq
1
Ireland Ireland
201597
Israel Israel
1
Italy Italy
1611825916
Kazakhstan Kazakhstan
1
Kenya Kenya
1
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
542412222
Mexico Mexico
542412210
Netherlands Netherlands
34138
Norway Norway
1
Oman Oman
1
Pakistan Pakistan
542412213
Peru Peru
905521684
Philippines Philippines
542412205
Poland Poland
92281
Portugal Portugal
277594426
Saudi Arabia Saudi Arabia
1899285212
Singapore Singapore
1
South Africa South Africa
1
Spain Spain
792619912
Sweden Sweden
1
Thailand Thailand
1960299420
Turkey Turkey
1624749832
Ukraine Ukraine
1624749837
United Kingdom United Kingdom
182210
United States United States
1540434424
Unknown Country Unknown Country
1624749831
Vietnam Vietnam
138917772

Downloads

Argentina Argentina
1
Australia Australia
523924681
Austria Austria
60430
Bolivia Bolivia
1
Brazil Brazil
1624749836
China China
1540434422
Ecuador Ecuador
1
France France
1
Germany Germany
220449
Greece Greece
1
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
India India
2138649298
Indonesia Indonesia
1960299418
Iraq Iraq
24858
Ireland Ireland
1
Israel Israel
1
Italy Italy
125566
Kenya Kenya
1
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
542412211
Mexico Mexico
197947
Netherlands Netherlands
1960299415
Oman Oman
1
Philippines Philippines
89846
Portugal Portugal
93604
Romania Romania
1
Saudi Arabia Saudi Arabia
1
Singapore Singapore
1
South Africa South Africa
1
Spain Spain
1
Switzerland Switzerland
1
Taiwan Taiwan
1
Thailand Thailand
792619919
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
1367987720
United Kingdom United Kingdom
542412209
United States United States
1540434426
Unknown Country Unknown Country
148753
Vietnam Vietnam
255229465

Files

File Size Format Downloads
Pereira_ММІ_01_2019.pdf 282,31 kB Adobe PDF 1905512604

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.