Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/71715
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Толерантність як професійна компетентність лікаря
Authors Хоменко, К.П.
Khomenko, Oleksii Vitaliiovych  
Khyzhnia, Yaroslava Volodymyrivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0001-8755-9592
http://orcid.org/0000-0001-8756-3460
Keywords вища медична освіта
высшее медицинское образование
higher medical education
медичні університети
медицинские университеты
medical universities
майбутні лікарі
будущие врачи
future physicians
Type Article
Date of Issue 2018
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/71715
Publisher ПАН; Гнозис
License
Citation Хоменко, К.П. Толерантність як професійна компетентність лікаря [Текст] / К.П. Хоменко, О.В. Хоменко, Я.В. Хижня // Посттравматичний стресовий розлад: дорослі, діти та родини в ситуації війни: Міжнародне науково-практичне видання / заг. ред.: І. Маноха, Г. Собчук. – Том ІІ – Варшава; Київ: ПАН; Гнозис, 2018. – С. 533-545.
Abstract Сучасна медична освіта поступово відмовляється від традиційної моделі освіти з переважанням накопичення знань і переходить до особистісно-орієнтованої моделі, за якої у майбутнього лікаря формується здатність до вирішення нетипових професійних завдань, до творчого мислення, до реалізації гуманістичного принципу: лікувати хворого, а не хворобу. У зв’язку з чим особливу роль у системи медичної освіти здобуває значимість толерантність як професійна компетентність лікаря, що формується на особистісних якостях майбутніх фахівців, які здатні відповідати викликам часу, особливо в умовах бойових дій.
Современное медицинское образование постепенно отказывается от традиционной модели образования с преобладанием накопления знаний и переходит к личностно-ориентированной модели, при которой у будущего врача формируется способность к решению нетипичных профессиональных задач, к творческому мышлению, к реализации гуманистического принципа: лечить больного, а не болезнь. В связи с чем, особую роль в системе медицинского образования приобретает значимость толерантность как профессиональная компетентность врача, формирующаяся на личностных качествах будущих специалистов, которые способны отвечать вызовам времени, особенно в условиях боевых действий.
Modern medical education gradually renounces the traditional model of education with the predominance of knowledge accumulation and transforms into a personality-oriented model, in which the future physician forms the ability to solve non-typical professional tasks, to creative thinking and to realizing the humanistic principle: to treat the patient, not the disease. In connection with this, a special role in the system of medical education tolerance acquires significance as a professional competence, which is formed on the personal qualities of future specialists who are able to meet the challenges of time, especially in the conditions of hostilities.
Appears in Collections: Наукові видання (ЕлІТ)

Views

Germany Germany
1
Greece Greece
1
Ireland Ireland
87775
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
857
Singapore Singapore
4521305
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
3200333
United Kingdom United Kingdom
941165
United States United States
17800062
Unknown Country Unknown Country
6000

Downloads

Bulgaria Bulgaria
1
Czechia Czechia
17800062
Estonia Estonia
1
Finland Finland
175550
France France
285166
Germany Germany
17800070
Ireland Ireland
1
Poland Poland
65922
Russia Russia
3200331
Spain Spain
1
Ukraine Ukraine
26557503
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
17800067
Unknown Country Unknown Country
58

Files

File Size Format Downloads
Khomenko_Gnozis_2018.pdf 1,56 MB Adobe PDF 83684734

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.