Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/71645
Title: Work safety management - social and educational context
Other Titles: Управління безпекою праці – соціальний та освітній контекст
Authors: Piatek, T.
Keywords: safety
work safety
management
education
безпека
безпека праці
управління
освіта
Issue Year: 2018
Publisher: Sumy State University
Citation: Piatek, T. Work safety management - social and educational context [Текст] / T. Piatek // Маркетинг і менеджмент інновацій. - 2018. - № 4. - С. 66-72. - DOI: http://doi.org/10.21272/mmi.2018.4-06.
Abstract: The issue of security is a multithreaded issue. Most often, security is perceived as a state of no threats. In turn, Work Safety – a set of conditions that should be kept in the workplace, so that employees can perform their tasks safely and without harm to their own and others' health, also the lack of unacceptable risk of damage. The issues of security management can be considered in two contexts. The first is the social context - that is the role of health and safety services in creating a culture of safety, the culture of which the coverage is to include not only the workplace but the broadly understood human functioning in the general public sphere. The second context is the educational dimension related to the preparation of OHS services themselves, including the issue of selecting the content of education on educational forms (OHS technique, postgraduate studies in safety management) related to health and safety personnel as well as the selection of the training of employees themselves. On the one hand, these contents should result from relevant regulations, on the other hand, these contents should correspond to current health and safety challenges - that is, they should reflect real threats whose measurement and presentation of statements is dealt with, among others Central Statistical Office. From these lists, it is possible to read in which areas there are the highest risks of accidents at work and thus what to pay attention to when training employees. The article discusses selected aspects related to work safety management in the context of staff preparation for the implementation of work safety issues in work establishments (OHS services) and selected aspects of the work safety management process itself in workplaces and their socio-educational conditions aimed at changing employee attitudes in the area of responsibility for your and others' safety. The results of research related to the diagnosis of the safety culture are also presented: indirect way (analysis of its effects - the measure is the number of accidents or occupational diseases registered at a specific time); Direct method - (assessment of its constituent elements, that is the relation to the generally applicable and well-known rules of conduct, health and life values, applicable health and safety regulations, applicable standards). Qualitative methods: intelligence and intelligence, enhanced in terms of the effectiveness of the implemented 5S and 0S security management system in a large manufacturing company. The presented results clearly indicate a wide range of activities, covering not only the workplace but also the area of employees' private life.
У статті автор визначає, що дослідження питань безпеки вимагає використання міждисциплінарних підходів. Традиційно безпеку розглядають як стан, при якому будь-які загрози відсутні. У свою чергу у статті автор визначає безпеку праці як формування відповідних умов праці на робочому місці, що гарантують належні та безпечні умови роботи. Так, автор розглядає питання управління безпекою з двох точок зору. По-перше, з соціальної точки зору – місце та вплив стану здоров’я працівників у створенні культури безпеки, яка включає не лише безпеку на робочому місці, але й безпеку поведінки працівника у суспільстві. По-друге, з освітньої точки зору – розробка та надання освітніх послуг з охорони праці, у тому числі вибір змісту та форм освітнього процесу (технічна допомога з охорони праці, освітні програми з управління безпекою) при підготовці фахівців з охорони здоров'я та безпеки, а також розробка системи забезпечення самостійного навчання впродовж життя. З одного боку, зміст освітніх програм повинен ґрунтуватись на відповідних нормативно-правових актах та регламентах, а з іншого боку, ці освітні програми повинні відповідати сучасним проблемам у галузі охорони здоров'я та безпеки. Тобто, вони повинні бути побудовані на реальних практичних знаннях та прикладах, які є вимірюваними та обліковуються Центральним Статистичним управлінням. Автор, наголошує, що аналіз статистичних даних щодо кількості нещасних випадків дає підстави виокремити найризикованіші умови праці та сконцентрувати програму підготовку на вузьких місцях при підготовці фахівців у галузі безпеки праці. У статті розглядаються специфіка управління безпекою праці в контексті підготовки персоналу у галузі охорони і безпеки праці у відповідних структурах (служби охорони праці) та окремі аспекти процесу управління безпекою праці на робочих місцях, з метою посилення ролі та відповідальності працівника за власну безпеку та оточуючих. У рамках дослідження для діагностики культури безпеки автор використовує наступні методи: прямий (аналіз наслідків – оцінка – кількість випадків або професійних захворювань, зареєстрованих у певний час); непрямий (оцінка основних складових елементів, тобто відношення до загальноприйнятих та відомих правил поведінки, здоров'я та життєвих цінностей, правил охорони здоров'я та техніки безпеки); якісний – рівень освіти, з точки зору критеріїв оцінки програм управління безпекою 5S та 0S у компаніях.
URI: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/71645
Type: Article
Appears in Collections:Маркетинг і менеджмент інновацій

Views
Other5
Downloads
Other3


Files in This Item:
File Description SizeFormatDownloads 
MMI_А178-04-2018_TPiatek.pdf177.96 kBAdobe PDF3Download


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.