Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/70883
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Offline and online approaches to quality perception of Slovak university hospitals
Other Titles Офлайн та онлайн підходи до оцінки сприйняття споживачами якості послуг словацьких університетських клінік
Authors Stefko, R.
Pollak, F.
Gavurova, B.
ORCID
Keywords quality
healthcare
hospital
customer
competition
marketing
Slovak
якість
охорона здоров'я
лікарня
клієнт
конкуренція
маркетинг
Type Article
Date of Issue 2018
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/70883
Publisher Sumy State University
License
Citation Stefko, R., Pollak, F., & Gavurova, B. (2018). Offline and Online Approaches to Quality Perception of Slovak University Hospitals. Marketing and Management of Innovations, 4, 107-115. http://doi.org/10.21272/mmi.2018.4-10
Abstract The aim of this paper is to present selected offline and online approaches to the issue of customers quality perception, more specifically the methods of its measurements across the markets, both offline and online in the field of health care providers operating in the Central European market. With the utilization of methodology of simplified online reputation analysis aimed specific environment of healthcare providers, represented by the whole file of relevant subjects, all the Slovak university hospitals, significant relationships between factors were examined in order to identify and describe facts affecting online reputation of those entities in the hyper-competitive market environment of the Internet. We consider it necessary to examine the correlation between the determinants of perceived quality. Partial scores of entities from individual rankings were statistically tested in order to determine whether on the chosen significance level there is a statistically significant correlation between scores of entities achieved with various determinants and score achieved through a simplified version of advanced sentiment analysis. Last but not least variables such as the score achieved through the simplified version of advanced sentiment analysis and the absolute number of pages indexed by Google containing a generally used the name of an entity as the keyword were statistically tested. The findings identified by the analysis of the online environment were compared to up to date traditional ratings from the traditional offline world. In conclusion of the presented paper, the results of analysis providing a comprehensive view of the issue of selected approaches to quality perception in the widest and most actual possible range of perspectives. The presented methodology also represents a comprehensive tool for analyzing a quality perception for a wide range of subjects trying to maximize their market advantages, often by using enormous marketing effort, against their competitors.
Метою даної статті є аналіз офлайнових і онлайнових підходів до оцінки сприйняття споживачами якості наданих послуг у сфері медичних послуг на центральноєвропейському ринку. У статті автори використовували методологію спрощеного онлайн аналізу репутації, спрямованої на конкретних постачальників послуг у сфері охорони здоров'я. Об’єктом дослідження були споживачі послуг університетських клінік Словаччини. Так, результати дослідження підтвердили гіпотезу наявності статистично значимого взаємозв'язку між аналізованими факторами, що впливають на репутацію на висококонкурентному онлайн ринку. У рамках дослідження автори перевіряли гіпотезу щодо наявності кореляції між детермінантами, що формують відношення клієнтів до якості наданих послуг. Емпіричні результати аналізу інтенсивності подій підтвердили статистичну значимість взаємозв’язку між досліджуваними детермінантами та індивідуальним рейтингом постачальника послуг у сфері охорони здоров'я. У якості змінних параметрів аналізувались оцінка, отримана у ході спрощеного аналізу інтенсивності подій, та абсолютна кількість сторінок, проіндексованих Google, що містять загальновживане ім'я об'єкту як ключове слово. Результати дослідження були порівняні з наявними рейтингами в Інтернет-просторі. У статті автори наголошують, що отримані результати дають підстави сформувати комплексний підхід до оцінки сприйняття якості споживачами послуг у сфері охорони здоров’я. Запропонована методологія є комплексним інструментом аналізу сприйняття споживачами якості медичних послуг, що враховує ринкові переваги постачальника послуг, що в свою чергу є альтернативою традиційних дороговартісних маркетингових досліджень. Окрім цього дана методологія може бути застосована та апробована для інших галузей з метою виявлення та максимізації конкурентних переваг на глобальному онлайн ринку.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Austria Austria
1
France France
1
Germany Germany
387710
Greece Greece
2031
Ireland Ireland
25616
Italy Italy
1
Lithuania Lithuania
1
Puerto Rico Puerto Rico
1
Ukraine Ukraine
5445656
United Kingdom United Kingdom
1611637
United States United States
41983693
Unknown Country Unknown Country
5445655
Vietnam Vietnam
2033

Downloads

Canada Canada
1
France France
1
Germany Germany
1218
Lithuania Lithuania
1
Ukraine Ukraine
16143005
United Arab Emirates United Arab Emirates
1
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
54904037
Unknown Country Unknown Country
7
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
A47-04-2018_Stefko.pdf 219,9 kB Adobe PDF 71048273

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.