Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/70507
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Макроекономічна стабільність національної економіки: соціальні, політичні та маркетингові детермінанти
Authors Liulov, Oleksii Valentynovych  
ORCID http://orcid.org/0000-0002-4865-7306
Keywords бренд країни
державне регулювання
економічний розвиток
ефективність політичних інститутів
конкурентоспроможність
макроекономічна стабільність
макроекономічні процеси
національна економіка
соціальний прогрес
суспільно-ціннісні орієнтири
бренд страны
государственное регулирование
экономи-ческое развитие
эффективность политических институтов
конкурентоспособность
макроэкономическая стабильность
макроэкономические процессы
национальная экономика
социальный прогресс
общественно-ценностные ориентиры
country brand
state regulation
economic development
the efficiency of political institutes
competitiveness
macroeconomic stability
macroeconomic processes
national economy
social progress
social and value determinants
Type Synopsis
Date of Issue 2018
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/70507
Publisher Сумський державний університет
License
Citation Люльов, О.В. Макроекономічна стабільність національної економіки: соціальні, політичні та маркетингові детермінанти [Текст]: автореферат ... д-ра. екон. наук, спец.: 08.00.03 – економіка та управління національним господарством / О.В. Люльов. - Суми: СумДУ, 2018. - 39 с.
Abstract Дисертаційна робота присвячена розробленно теоретико-методологічних засад забезпечення макроекономічної стабільності національної економіки з урахуванням впливу соціальних, політичних і маркетингових детермінант у контексті їх урахування в процесі управління національним господарством, прогнозування та регулювання довгострокового розвитку, забезпечення стійких темпів економічного зростання. У дисертації запропонована типологізація підходів до визначення сутності та оцінювання рівня макроекономічної стабільності національної економіки, визначено її сутність та розроблено методологічне підґрунтя її інтегрального оцінювання, удосконалено теоретичні основи та методичний інструментарій вимірювання рівня соціального прогресу, перевірено гіпотезу про суб’єктно-об’єктний вплив рівня макроекономічної стабільності та соціального прогресу, розроблено стратегії проведення реформ у національній економіці для забезпечення макроекономічної стабільності та соціального прогресу, запропоновано методологію інтегрального оцінювання ефективності політичних інститутів із урахуванням сили та напряму їх впливу на макроекономічну стабільність, перевірено гіпотезу про існування зв’язку між сприйняттям бренда країни нерезидентами та результативністю його використання; обґрунтовано умови перетворення бренда країни на динамічну маркетингову детермінанту зростання макроекономічної стабільності національної економіки.
Диссертация посвящена разработке теоретико-методологических основ обеспечения макроэкономической стабильности национальной экономики с учетом влияния социальных, политических и маркетинговых детерминант в контексте их учета в процессе управления национальным хозяйством, прогнозирования и регулирования долгосрочного развития, обеспечения устойчивых темпов экономического роста. В диссертации предложена типологизация подходов к определению сущности и оценки уровня макроэкономической стабильности национальной экономики, определена ее сущность и разработаны методологические основы ее интегральной оценки, усовершенствованы теоретические основы и методический инструментарий измерения уровня социального прогресса, проверена гипотеза о субъектно-объектном влиянии уровня макроэкономической стабильности и социального прогресса, разработаны стратегии проведения реформ в национальной экономике для обеспечения макроэкономической стабильности и социального прогресса, предложено методологию интегральной оценки эффективности политических институтов с учетом силы и направления их влияния на макроэкономическую стабильность, проверено гипотезу о существовании связи между восприятием бренда страны нерезидентами и результативностью его использования, обоснованы условия преобразования бренда страны на динамическую маркетинговую детерминанту роста макроэкономической стабильности национальной экономики.
The thesis determines the classification system of approaches to defining the macroeconomic stability of the national economy. The author interprets of the essence of macroeconomic stability of the national economy as a development which characterized by the low level of the volatility of the main macroeconomic parameters in relation to the target trends, dynamically stable or progressive institutional, functional and resource capacity of the economy to avoid the negative effects of the endogenous and the exogenous transformations. The author develop the conceptual bases of the management system formation of the national economics which orient to achieve the macroeconomic stability of the national economy through the substantiating of the essence of its basic parameters and systematically-grounding determinants (economic, political and marketing), taking to account theirs mutual influence, as well as the considering its influence to forecast and regulate of long-term development of the national economy, ensuring stable rates of economic growth. On the results of the typology of approaches to estimate the level of the macroeconomic stability of the national economy, the author proposes the integrated approach to estimate macroeconomic stability which bases on the Pentagon concept, systematically combines the static and cyclical components of the macroeconomic stability of the national economy. This approach allows estimating the conversion of the state policy for achieving the macroeconomic stability of the national economy. On the basis of analysis of the drivers and range of impulses for accelerating the transformation processes of the national economy the author allocates social, political and marketing determinates of the macroeconomic stability which allows to extend the forecast horizon and to generate the scenarios for the macroeconomic processes’ development corresponds to the endogenous and the exogenous changes. The author determines the social determinants for growing the level of the macroeconomic stability of the national economy considering the vectors’ proximity of reforms in the Ukrainian social sector and countries – new EU members and base on the principals of σ-convergence and β-convergence. It allows identifying the drivers to indicate the Ukrainian social reforms’ trajectory for achieving the macroeconomic stability of the national economy. Under the research, the author checks the hypothesis about the subjective-object influence of macroeconomic stability level and social progress of the national economy. On the basis of the developed methodological principles and methodical tools for estimating the social progress of the national economy in the context of the macroeconomic stability growth, which, unlike the existing approaches, was carried out through the integrated indicator, allows to allocate strategies (quasi-integration growth, convergent diversification, progressive growth) for implementing reforms of the national economy to achieve the macroeconomic stability and social progress. Integral assessment of the political institutions effectiveness of the national economy, taking into account the power and impact’s direction of the political stability on the macroeconomic stability, the rule of law, corruption control, the efficiency of governance, the probability of the unconstitutional political destabilization, the ability of the government to openly pursue policies and regulatory measures, to take into account the people's opinion in the formation of the political institutions, accountability of the public authorities allowed to develop the dynamic panel model that considering the effect of the chain reaction “efficiency of the political institutions in the previous year, the level of the macroeconomic stability in the previous year, the level of the macroeconomic stability in the current year” and to check the hypothesis of convergent influence social and political determinants on the macroeconomic stability of the national economy. The existence of the linking between the perception of the country's brand by the non-residents and the macroeconomic indicators of the country's using of its brand allowed to allocate and empirically confirm the hypothesis that the requirements to transform the country's brand into a dynamic marketing determinant of the macroeconomic stability growth is dominant in the country's stabilizing social value behavioural models.
Appears in Collections: Автореферати

Views

China China
-1643976778
Finland Finland
1
Germany Germany
147915809
Greece Greece
31715
Ireland Ireland
237873
Latvia Latvia
1
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
1
North Macedonia North Macedonia
1
Poland Poland
359018623
Singapore Singapore
-1583575035
Slovakia Slovakia
347642978
Switzerland Switzerland
953207190
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
367321145
United Kingdom United Kingdom
-399585623
United States United States
-702854306
Unknown Country Unknown Country
-702854303

Downloads

China China
1
France France
475746
Germany Germany
13967336
India India
1
Ireland Ireland
122898
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
1
Singapore Singapore
1
Slovakia Slovakia
1
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
1437496593
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
367321141
Unknown Country Unknown Country
1713019

Files

File Size Format Downloads
avtoref_Liulov.pdf 2,47 MB Adobe PDF 1821096741

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.