Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/69252
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Управління знаннями університету в контексті концепції його інноваційного розвитку
Other Titles University knowledge management in the context of its innovative development concept
Управления знаниями университета в контексте концепции его инновационного развития
Authors Illiashenko, Serhii Mykolaiovych  
Illiashenko, Nataliia Serhiivna
Shypulina, Yuliia Serhiivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0001-5484-9788
http://orcid.org/0000-0002-8133-578X
Keywords продукування знань
продуцирование знаний
knowledge production
використання знань
использование знаний
knowledge application
менеджмент знань в університеті
менеджмент знаний в университете
knowledge management at university
рівні управління знаннями в університеті
уровни управления знаниями в университете
knowledge management levels at university
організаційна структура управління знаннями
организационная структура управления знаниями
organizational structure of knowledge management
Type Article
Date of Issue 2018
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/69252
Publisher Видавництво Львівської політехніки
License
Citation Ілляшенко, С.М. Управління знаннями університету в контексті концепції його інноваційного розвитку [Текст] / С.М. Ілляшенко, Н.С. Ілляшенко, Ю.С. Шипуліна // Вісник національного університету «Львівська політехніка». Серія: Логістика. – 2018. - № 892. – С. 72-79.
Abstract Виконана систематизація видів знань університету за джерелами отримання і напрямками використання, розкрита їх сутність та зміст. Розроблена схема взаємодії потоків знань в системі інноваційного розвитку університету, уточнено місце і роль потенціалу інноваційного розвитку і інтелектуального капіталу університету у процесі продукування і використання знань. Окреслено рівні, завдання і критерії управління знаннями. Запропоновано оригінальну організаційну структуру управління знаннями на рівні випускової кафедри університету. Отриманні результати поглиблюють теоретико-методологічні засади менеджменту знань сучасного університету в контексті його інноваційного розвитку, створюють передумови формування засад механізму управління знаннями університету.
Выполнена систематизация видов знаний университета по источникам получения и направлениями использования, раскрыты их сущность и содержание. Разработана схема взаимодействия потоков знаний в системе инновационного развития университета, уточнено место и роль потенциала инновационного развития и интеллектуального капитала университета в процессе продуцирования и использования знаний. Очерчены уровни, задания и критерии управления знаниями. Предложена оригинальна организационная структура управления знаниями на уровне выпускающей кафедры университета. Полученные результаты углубляют теоретико-методологические основы менеджмента знаний современного университета в контексте его инновационного развития, создают предпосылки формирования основ механизма управлениями знаниями университета.
Knowledge is the basis of innovations that are implemented in almost all types of human activities. In these conditions, there is an intensive development of the knowledge market, the elements of the infrastructure of which are universities that produce and disseminate scientific and educational knowledge, which form the basis of food, technological, managerial social and other innovations. The purpose of the article is to systematize the types of knowledge produced and distributed by the university, as well as to develop an approach to the formation of a system of purposeful knowledge management in the process of developing and implementing its strategies for innovation development. According to the results of systematic analysis and generalization of literary sources, as well as practices of domestic and foreign universities in the management of the processes of production and use of knowledge the types of knowledge of the University are systematized in the work, disclosed their essence and content. The sources of knowledge acquisition are described in detail. It is shown which types of knowledge are obtained from each source. The directions of use of knowledge are considered. All kinds of knowledge are proposed to be considered from two positions: as a certain set of intellectual resources (intellectual capital) that expand the possibilities of innovative development of the university on the basis of their implementation in the innovation of different types; as ability to realize the potential of innovative development of the university, that is, knowledge of possible directions and ways of its effective implementation. The scheme of interaction of knowledge flows in the system of innovative development of the university is developed, the place and role of the potential of innovative development and intellectual capital of the university are specified in the process of production and use of knowledge. Levels, tasks and criteria of knowledge management are outlined. It is proved that the management of production (obtaining) and using (commercialization) of knowledge should be performed on two levels: the university as a whole, departments, as its basic units. The task and criteria of the management of knowledge at the level of the university as a whole and the level of its basic subdivisions of the departments are specified. It is shown that knowledge management should be carried out mainly at the department level, which knows the specifics of scientific and educational activities in certain areas. The organizational structure of knowledge management at the graduation department is proposed, which combines the design-matrix and "pulsating" structure, which is characterized by high flexibility and adaptability, provides the opportunity to efficiently focus resources on the most important projects of production and use of knowledge, promotes growth and implementation of the intellectual and creative potential of the department, formation of innovative-oriented corporate culture. The obtained results deepen theoretical and methodological principles of knowledge management of the modern university in the context of its innovative development create the preconditions for forming the principles of the mechanism of knowledge management of the university. Key words: knowledge production, knowledge application, knowledge management at university, knowledge management levels at university, organizational structure of knowledge management.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ ФЕМ)

Views

China China
1
Germany Germany
1
Greece Greece
3263
Ireland Ireland
130959
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
653
Ukraine Ukraine
18984091
United Kingdom United Kingdom
3247140
United States United States
31475535
Unknown Country Unknown Country
6492646

Downloads

India India
1
Lithuania Lithuania
1
Poland Poland
1
Ukraine Ukraine
31475535
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
60334291
Unknown Country Unknown Country
48

Files

File Size Format Downloads
Illiashenko_Illiashenko_Shypulina_university.pdf 747,48 kB Adobe PDF 91809878

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.