Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/68835
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Маркери ідеологічного кітчу в оповіданні "Контрольні цифри" Леся Гомона, новелі "Юрко" та нарисі "Майбутні шахтарі" М. Хвильового
Other Titles Маркеры идеологического китча в рассказе "Контрольные цифры" Леся Гомона, новелле "Юрко" и очерке "Будущие шахтеры" Н. Хвылевого
Markers of Ideological Kitsch in a Story “Control Numbers” by Les Gomin, in a Short Story “Yurko” and in a Ketch “Future Pitmen” by M. Khvylovyi
Authors Димовська, А.К.
ORCID
Keywords кітч
авангард
соцреалізм
образ
маркер
китч
соцреализм
kitsch
avant-garde
social realism
image
marker
Type Article
Date of Issue 2017
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/68835
Publisher Сумський державний університет
License
Citation Димовська, А.К. Маркери ідеологічного кітчу в оповіданні "Контрольні цифри" Леся Гомона, новелі "Юрко" та нарисі "Майбутні шахтарі" М. Хвильового [Текст] / А.К. Димовська // Філологічні трактати. - 2017. - Т. 9, № 3. - С. 124-130.
Abstract Статтю присвячено дослідженню маркерів ідеологічного кітчу, засобів і принципів кітчевого образотворення у літературі 30-х років ХХ ст. на матеріалі художньої прози М. Хвильового та Л. Гомона. Простежено витоки соцреалістичної образності та встановлено її зв’язки з мистецтвом авангарду. Відтак, значну увагу приділено аналізу та узагальненню механізмів переходу літератури від авангарду до соцреалізму, наслідком чого стає виникнення такого напівмаргінального явища, як ідеологічний кітч, котрий, у свою чергу, розглядається як система різних типів кітчу – революційно-романтичного, побутово-виробничого, сталінського, «антибуржуазного» та ін. Висунуті гіпотези підтверджено типологічним зіставленням творів М. Хвильового та Л.Гомона, у яких виразно простежуються маркери різних типів ідеологічного кітчу, які ілюструють, на думку дослідниці, перемогу соцреалізму над авангардом та утвердження «нової радянської літератури», а також засвідчують творчу кризу та особисту драму письменників 30-х років.
Статья посвящена исследованию маркеров идеологического китча, средств и принципов создания китчевых образов в литературе 30-х годов ХХ века на материале художественной прозы Н. Хвылевого и Л. Гомона. Прослежены истоки соцреалистической образности и установлены ее связи с искусством авангарда. Также значительное внимание уделено анализу и обобщению механизмов перехода литературы от авангарда к соцреализму, вследствие чего возникает такое полумаргинальное явление как идеологический китч, который, в свою очередь, рассматривается как система разных типов китча – революционно-романтического, производственно-бытового, сталинского, «антибуржуазного» и других. Выдвинутые гипотезы подтверждены типологическим сравнением произведений Н. Хвылевого и Л. Гомона, в которых четко прослеживаются маркеры разных типов идеологического китча, иллюстрирующие, как считает исследователь, победу соцреализма над авангардом и утверждение «новой советской литературы», а также свидетельствующие о творческом кризисе и личной драме писателей 30-х годов.
The article is dedicated to the research of markers of ideological kitsch, of means and principles of creating of kitsch images in literature of 30-s XX sent. on the material of artistic prose by N. Khvylovyi and L.Gomin. We traced the sources of social realistic figurativeness and established its connections with avant-garde art. Also we drew lots of attention to the analysis and summarizing of mechanism of literature’s transfer from avant-garde to social realism, in consequence of this there appears such a half marginal phenomenon as ideological kitsch. And in its turn it is considered as a system of different types of kitsch – revolutionary-romantic, manufacturing-common, Stalinist, “antibourgeois” and etc. The advanced hypothesis are proved by typological comparison of works by N. Khvylovyi and L.Gomin, in which we can definitely trace markers of different types of ideological kitsch. And, as the researcher considers, they illustrate the victory of social realism on the avant-garde and the asseveration of “new soviet literature”, and also it is an evidence of creative crisis and personal drama of writers in 30-s years
Appears in Collections: Філологічні трактати

Views

Argentina Argentina
1
Germany Germany
1
Greece Greece
1
Ireland Ireland
241088
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
372
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
8887732
United Kingdom United Kingdom
528448
United States United States
16719313
Unknown Country Unknown Country
1056150

Downloads

France France
1
Lithuania Lithuania
1
Ukraine Ukraine
3123302
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
27433109
Unknown Country Unknown Country
6

Files

File Size Format Downloads
Dymovska.pdf 344,26 kB Adobe PDF 30556420

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.