Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/68525
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title What can economic experiments discover about evolutionary effectiveness of supermarket strategies?
Other Titles Что могут выявить экономические эксперименты про эволюционную эффективность стратегий супермаркетов?
Що можуть виявити економічні експерименти щодо еволюційної ефективності стратегій супермаркетів?
Authors Kobets, V.
Yatsenko, V.
ORCID
Keywords стратегії супермаркетів
економічний експеримент
стратегія імітації
інноваційна стратегія
адаптивний алгоритм
стратегии супермаркетов
экономический эксперимент
стратегия имитации
инновационная стратегия
адаптивный алгоритм
supermarket strategy
economic experiment
simulation strategy
innovative strategy
adaptive algorithm
Type Article
Date of Issue 2018
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/68525
Publisher Sumy State University
License
Citation Kobets, V., & Yatsenko, V. (2018). What can economic experiments discover about evolutionary effectiveness of supermarket strategies? Marketing and Management of Innovations, 1, http://doi.org/10.21272/mmi.2018.1-11
Abstract У роботі аналізуються різноманітні стратегії супермаркетів (імітації та інновації) за допомогою економічних експериментів, згідно яких продажі та ціни адаптуються до ринкового попиту. Порівняння стратегій супермаркетів дозволило продемонструвати переваги стратегії супермаркетів для імітаторів та новаторів за різних умовах. Запропонований алгоритм конкурентоспроможної моделі супермаркетів з нечітким попитом, може бути використаний як конкурентна стратегія в мікроекономічній системі, в якій широкий спектр різних продуктів / послуг продаються через супермаркети. Було виявлено, що імітаційна стратегія в довгостроковій перспективі демонструє свою прибутковість. В той час як, з невеликою кількістю супермаркетів (двох чи трьох) інноваційна стратегія супермаркетів виявиться більш вигідною. Кількість супермаркетів, кількість кроків і середня ціна продуктів позитивно впливають на прибуток супермаркетів обох типів.
В работе анализируются различные стратегии супермаркетов (имитации и инновации) с помощью экономических экспериментов, согласно которым продажи и цены адаптируются к рыночному спросу. Сравнение стратегий супермаркетов позволило продемонстрировать преимущества стратегии супермаркетов для имитаторов и новаторов при различных условиях. Предложенный алгоритм конкурентоспособной модели супермаркетов с нечетким спросом, может быть использован как конкурентная стратегия в микроэкономической системе, в которой широкий спектр различных продуктов / услуг продаются через супермаркеты. Было выявлено, что имитационная стратегия в долгосрочной перспективе демонстрирует свою прибыльность. В то время как, с небольшим количеством супермаркетов (двух или трех) инновационная стратегия супермаркетов окажется более выгодной. Количество супермаркетов, количество шагов и средняя цена продуктов положительно влияют на прибыль супермаркетов обоих типов.
Different supermarket strategies (imitations and innovations) are analyzed with the help of economic experiments, according to which sales and prices are adapted to market demand. Comparison strategies of supermarkets allowed to demonstrate the advantages of the supermarket strategy for imitators and innovators under different conditions. The proposed algorithm of the competitive model supermarkets with fuzzy demand, can be used as a competitive strategy in microeconomic a system in which a wide range of different products / services are sold through supermarkets. It revealed, that the imitation strategy in the long term demonstrates its profitability. While, with a small number of supermarkets (two or three), the innovative supermarket strategy will be more profitable. The number of supermarkets, the number of steps and the average price of products positively affect the profit supermarkets of both types.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
1
Belgium Belgium
1
Germany Germany
6068907
Greece Greece
1
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
India India
715753
Ireland Ireland
1431511
Italy Italy
1
Lithuania Lithuania
1
Myanmar (Burma) Myanmar (Burma)
1
Netherlands Netherlands
10713
New Zealand New Zealand
1
Philippines Philippines
24074166
Taiwan Taiwan
1
Ukraine Ukraine
96237204
United Kingdom United Kingdom
48148336
United States United States
915008610
Unknown Country Unknown Country
96237203

Downloads

Chile Chile
1
Germany Germany
24074165
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
India India
201442
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
1
Peru Peru
534
Philippines Philippines
1
Ukraine Ukraine
369161002
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
915008611
Unknown Country Unknown Country
19
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Kobets_stratehii_supermarketiv.pdf 965,45 kB Adobe PDF 1308445780

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.