Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/59667
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Управління знаннями в системі інноваційного розвитку організації
Other Titles Управление знаниями в системе инновационного развития организации
Knowledge management in the system of organization’s innovative development
Authors Illiashenko, Serhii Mykolaiovych  
Shypulina, Yuliia Serhiivna  
Illiashenko, Nataliia Serhiivna
Комарницька, Г.О.
ORCID http://orcid.org/0000-0001-5484-9788
http://orcid.org/0000-0002-8133-578X
Keywords менеджмент знань
менеджмент знаний
knowledge management
маркетинг знань
маркетинг знаний
marketing knowledge
потенціал інноваційного розвитку
потенциал инновационного развития
capacity for innovation development
продукування знань
продуцирование знаний
production of knowledge
використання знань
использование знаний
use of knowledge
Type Article
Date of Issue 2017
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/59667
Publisher Cумський державний університет
License
Citation Управління знаннями в системі інноваційного розвитку організації [Текст] / С.М. Ілляшенко, Ю.С. Шипуліна, Н.С. Ілляшенко, Г.О. Комарницька // Маркетинг і менеджмент інновацій. - 2017. - № 1. - С. 231-241.
Abstract Розроблено теоретико-методологічні засади цілеспрямованого взаємоузгодженого і взаємопов’язаного управління процесами продукування (отримання) і використання знань в організації, як інструменту реалізації її потенціалу інноваційного розвитку, посилення конкурентних переваг, забезпечення стійкого розвитку в перманентно мінливих умовах інформаційної (постіндустріальної) економіки на основі оперативного приведення у відповідність до цих змін її потенціалу. Систематизовано джерела (інструменти), способи отримання і напрями використання різних видів наукових, професійних, техніко-технологічних знань. Отримані результати формують засади організаційно-економічного механізму управління знаннями в організації.
Разработаны теоретико-методологические основы целенаправленного взаимосогласованного и взаимоувязанного управления процессами продуцирования (получения) и использования знаний в организации, как инструменте реализации ее потенциала инновационного развития, усиления конкурентных преимуществ, обеспечения устойчивого развития в перманентно изменчивых условиях информационной (постиндустриальной) на основе оперативного приведения в соответствие к этим изменениям ее потенциала. Систематизированы источники (инструменты), способы получения и направления использования различных видов научных, профессиональных, технико-технологических знаний. Полученные результаты формируют основы организационно-экономического механизма управления знаниями в организации.
The article aims to deepen theoretical and methodological principles of forming a system of knowledge management at the organization as a tool to apply its potential of innovative development, strengthen competitive advantages, ensure its sustainable development in permanently changing conditions of informational (post-industrial) economy. The authors assume that creating the organizational and economic mechanism of knowledge management will ensure high competitiveness of organizations and their innovative growth in the concept of innovative advance. This mechanism will determine priority directions for knowledge production regarding world (industry, market) trends and available potential; choose effective ways to apply these directions through creation and implementation (commercialization) of product, technology, management and other innovations. This hypothesis is based on the idea that knowledge is the main factor of competitiveness at the present stage of economic development. Authors systematized sources (instruments), methods of obtaining and application of different types of scientific, professional, technical and technological knowledge. Authors proposed structural and logical scheme of knowledge production at an organization that reflects the role of potential subsystems - PIR, as well as components of its innovation culture in this process. The methodological approach to building the managing system of production (obtaining) and application of knowledge at the organization was developed as a tool for implementation of PIR, enhancing competitive advantages, ensuring sustainable development in permanently changing conditions of informational (post-industrial) economy based on rapid adjustment of PIR to these changes. Authors proposed structural formula for assessing alternative sources (instruments) of knowledge production and application in order to select best options for a particular organization, regarding its external macro and micro environment. The role and place of knowledge management (management and marketing of knowledge) in the management of businesses’ innovative development was determined, features of knowledge complexes interaction were described. These complexes characterize external macro and micro environment and innovative potential of a particular organization matching its internal and external development capabilities of formation and implementation of strategies for its innovative growth. The results form foundations of organizational and economic mechanism of knowledge management at the organization. The implementation of this mechanism will, reasonably determine promising directions of new knowledge production for specific areas of activity and patterns of market processes; determine the rational directions of application, implementation and commercialization of new knowledge; will enable elaboration of innovative development strategies in the concept of innovative advance. Results substantially deepen the theory of innovation management and marketing of innovation for the formation of prerequisites of knowledge management (production, storage, use) at innovation-active organizations. Further research should focus on developing methodological foundations and forming the base of criteria for effective production process management (receiving) and knowledge application at the organization.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Bulgaria Bulgaria
27817309
China China
1
France France
15458
Germany Germany
211172
Greece Greece
1
Ireland Ireland
843386
Italy Italy
2
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
2577
Poland Poland
1
South Korea South Korea
2
Ukraine Ukraine
736235374
United Kingdom United Kingdom
368122840
United States United States
-301312641
Unknown Country Unknown Country
736235373

Downloads

Bulgaria Bulgaria
1
China China
141252479
Germany Germany
1
India India
1
Ireland Ireland
843385
Lithuania Lithuania
1
Russia Russia
1
Ukraine Ukraine
2124171157
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
1568170857
Unknown Country Unknown Country
48

Files

File Size Format Downloads
Illiashenko_mmi2017_1.pdf 274,02 kB Adobe PDF -460529364

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.