Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/52889
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Прагматичні особливості скорочень та телескопічних одиниць у рекламі
Other Titles Pragmatic features of shortenings and blend words in advertising
Прагматические особенности сокращений и телескопических единиц в рекламе
Authors Vashyst, Kateryna Mykolaivna  
Катериніна, М.В.
ORCID http://orcid.org/0000-0002-2381-1143
Keywords телескопізм
скорочення
прагмема
рекламний текст
телескопическая единица
сокращение
прагмема
рекламный текст
blend word
shortening
pragmeme
advertising text
Type Article
Date of Issue 2017
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/52889
Publisher Сумський державний університет; Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна
License
Citation Вашист, К.М. Прагматичні особливості скорочень та телескопічних одиниць у рекламі [Текст] / К.М. Вашист, М.В. Катериніна // Філологічні трактати. - 2017. - Т.9, № 1. - С. 14-21.
Abstract У статті досліджується функціонування скорочень та телескопічних одиниць у рекламних текстах, що розміщені на сучасних англомовних онлайн-ресурсах, вивчені їх структурно-семантичні особливості. У рекламі використовуються різноманітні мовні засоби, і окрім того, щоб бути короткими та експресивними, вони повинні передавати також велику кількість інформації. Тому рекламна комунікація відбувається у великій мірі на імпліцитному, когнітивному рівні. Емпіричний матеріал дослідження допомагає виявити прагматичний статус телескопізмів та скорочень у рекламних текстах, їх лінгвальні функції. Основним фактором, що сприяє поширенню скорочених лексичних одиниць у рекламній сфері, є їхній високий лінгвопрагматичний потенціал. Завдяки своїм динамічним, нестандартним словотворчим функціям скорочення та телескопізми задовольняють мовні потреби суспільства, які не можуть реалізуватися за допомогою інших словотворчих засобів – афіксації, словоскладення та ін.
В статье исследуется функционирование сокращений и телескопических единиц в рекламных текстах, размещенных на современных англоязычных онлайн-ресурсах, выявлены их структурно-семантические особенности. В рекламе используются различные языковые средства, и кроме того, чтобы быть короткими и экспрессивными, они должны передавать также большое количество информации. Поэтому рекламная коммуникация происходит в большой степени на имплицитном, когнитивном уровне. Эмпирический материале исследования помогает определить прагматический статус телескопизмов и сокращений в рекламных текстах, их лингвальные функции. Основным фактором, способствующим распространению сокращенных лексических единиц в рекламной сфере, является их высокий лингвопрагматический потенциал. Благодаря своим динамичным, нестандартным словообразовательным функциям сокращения и телескопизмы удовлетворяют языковые потребности общества, которые не могут реализоваться с помощью других словообразовательных средств - аффиксации, словосложения и др.
In this article the functioning of shortenings and blend words in advertising texts is examined, their structural and semantic features are under analysis. On the material of advertising banners posted in English online resources, the use of shortenings and blend words are studied, their pragmatic status in advertising texts is investigated, their lingual functions are defined. There is less verbal and more audio and visual elements used in modern advertising, the choice of lexical units for an ad text should be carefully deliberated. The ad uses a variety of language tools, and besides being short and expressive, they must also transmit large amounts of information. That is why advertising communication occurs mostly on implicit cognitive level. The main factor that promotes spreading of shortenings and blend words in advertising texts is their high linguopragmatic potential. Due to their unusual word-formative functions shortenings and blend words meet the language needs of society, which cannot be realized by other means of word-building - affixation, word composition, etc.
Appears in Collections: Філологічні трактати

Views

China China
1
Czechia Czechia
463296
Germany Germany
926594
Greece Greece
12843
Ireland Ireland
101593
Italy Italy
1
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
1119
Russia Russia
1
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
18904529
United Kingdom United Kingdom
8236229
United States United States
161556742
Unknown Country Unknown Country
18904528

Downloads

China China
1
Czechia Czechia
1
France France
63636
Germany Germany
2
Lithuania Lithuania
1
Russia Russia
2
Turkey Turkey
161556742
Ukraine Ukraine
161556743
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
114006005
Unknown Country Unknown Country
11

Files

File Size Format Downloads
Vashyst_Katerynina.pdf 367,31 kB Adobe PDF 437183145

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.