Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/52591
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Шляхи розвитку мотивації професійного вдосконалення викладачів кафедри іноземних мов ДВНЗ «Українська академія банківської справи Національного банку України»
Other Titles Ways of developing the professional development motivation of trainers of the foreign languages department of the State Higher Educational Institution “Ukrainian Academy of Banking of the National Bank of Ukraine”
Authors Бокун, І.А.
ORCID
Keywords мотивація
професійне вдосконалення
розвиток мотивації
структура мотивації
чинники мотивації
склад мотивації
специфіка професійного вдосконалення
активне навчання
motivation
professional development
developing motivation
motivation structure
motivators
components
peculiarities of professional development
active learning
мотивация
профессиональное совершенствование
развитие мотивации
структура мотивации
факторы мотивации
состав мотивации
специфика профессионального совершенствования
активное обучение
Type Article
Date of Issue 2014
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/52591
Publisher Сумський державний педагогічний університет ім. А.С. Макаренка
License
Citation Бокун І.А. Шляхи розвитку мотивації професійного вдосконалення викладачів кафедри іноземних мов ДВНЗ «Українська академія банківської справи Національного банку України» / І.А. Бокун // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології.– 2014.– № 3 (37).- С. 202-211.
Abstract Визначено соціально-психологічні особливості професійної діяльності викладачів кафедри та відображено сутність і специфіку їх фахового удосконалення. Розкрито зміст і структуру мотивації даного процесу. Виявлено змістовий та ієрархічний склад мотивації професійного удосконалення викладача кафедри ВНЗ III-IV рівнів акредитації та визначено особливо значущі чинники покращення його ефективності. Досліджено особливості ставлення викладачів до різних аспектів професійної діяльності. Визначено соціально-психологічні чинники мотивації їх фахового удосконалення. Доведено доцільність та ефективність програми активного навчання викладача кафедри ВНЗ III-IV рівнів акредитації з розвитку мотивації професійного удосконалення.
The article shows the results of empirical research on the problems of motivation of professional development of higher educational trainers. The social and psychological peculiarities of the professional work of trainers are revealed. The content and structure of its motivation are shown. The essence and hierarchical structure of professional development motivation of higher educational trainers are researched. The most important motivators are determined. Some peculiarities of the attitude of trainers to different aspects of their professional activity are investigated. Social and psychological motivators of professional development are determined. The viability and efficiency of the system of trainers’ active learning is proved. The system covers three components, namely: creating the developing learning environment, functioning of the groups of psychological support, and management support. Creating the developing environment suggests the following models of learning and modes of work: Cooperative Development, Clinical Supervision, Six Category intervention Analysis, Reflective Teaching, and Action Research. Cooperative Development means a way of working together with someone in order to become a better trainer in your own way: two people cooperate for an agreed period of time in order to allow one person to work on his or her self-development. Here we need to develop certain cooperative techniques, namely attending, reflecting, focusing, thematizing, challenging, disclosing, goal-setting, trialling and planning. Clinical Supervision is based on direct observation of classroom training performance. It consists of three stages: a pre-observation consultation between the Speaker and Understander, the observation itself and a post-observation discussion. The aim of Six Category Intervention Analysis is to empower the recipient to face work with increasing awareness, self-direction and self-evaluation. Its basic categories are authoritative(prescriptive, informative, confronting)and facilitative (cathartic, catalytic, supportive). Reflective teaching comes from internal vision of teaching. It suggests the following phases: mapping, informing, contesting, appraising, and acting. Action research is an inside out approach to professional development. It implies that the trainer-researcher investigates her own teaching.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ БТ)

Views

France France
1
Germany Germany
22
Greece Greece
8299
Ireland Ireland
805068
Italy Italy
1
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
722
Sweden Sweden
1
Switzerland Switzerland
1
Ukraine Ukraine
268468
United Kingdom United Kingdom
135678
United States United States
1569001
Unknown Country Unknown Country
268467

Downloads

Germany Germany
82278
Lithuania Lithuania
1
Romania Romania
1
Russia Russia
1
Ukraine Ukraine
805069
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
82273
Unknown Country Unknown Country
3

Files

File Size Format Downloads
Bokun_motivation.pdf 290,84 kB Adobe PDF 969627

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.