Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/50952
Title: Kiev Academy as the bridge between the West and the East
Other Titles: Києво-Могилянська академія як міст між сходом і заходом
Akademia kijovska jaka pomost miedzy Zachodem I Wschodem
Authors: Mozghovyi, Ivan Pavlovych
Mozghovа, I.
Keywords: братства
академія
мовна освіта
сім вільних мистецтв
вrotherhood
професори
богослови
academy
language education
seven liberal arts
professors
theologians
Issue Year: 2008
Publisher: Universytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego w Kilcach
Citation: Mozhovy, I. Akademia kijovska jaka pomost miedzy Zachodem I Wschodem [Text] / I. Mozgovyi, I. Mozgova // Studia artystyczne Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiegoю – T. 5. Educacja muzyczna wobec wyzwan XXI wieku. – Kielce : Uniwersytetu Humanistyczno - Przyrodniczego Jana Kochanowskiego, 2008. – S. 33-41.
Abstract: Києво-Могилянська Академія відіграла значну роль в історії України. У філософській думці це був перехідний етап від схоластики до сучасної філософії, від примирення старого і нового задля спрямування увагу до західної, в тому числі польської культури. Значна роль в діяльності Академії належить Лазарю Барановичу (1620-1693), Інокентію Гізелю (1600-1683), і Феофану Прокоповичу (1681-1736) - ученим, чиї філософські погляди характеризують різні богословські підходи до проблеми освіти. Ці вчені цінували в людині розум, а не релігійні переконання і соціальне походження, що стало можливим великою мірою завдяки їх знайомству з думками та ідеями провідних мислителів Західної Європи. Вони сприяли формуванню української нації як складової Європейського співтовариства.
The Kiev-Mogilany Academy played a significant role in the history of Ukraine. In philosophical thought it was a transitional stage from scholasticism to modern philosophy, from the reconciliation of the old and the new in philosophical thought to directing attention to Western culture, including Polish culture. A significant role in the Academy was played by Lazar Baranowytch (1620–1693), Innocent Gizel (1600–1683), and Feofan Prokopovytch (1681–1736) – scholars, whose philosophical opinions are characterized by a distinct theological focus. These scholars valued reason in man, and not religious beliefs and family background, which became possible in great measure thanks to the acquaintance with the thought and leading ideas of Western Europe. They promoted the membership of the Ukrainian nation to the European community.
URI: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/50952
Type: Article
Appears in Collections:Наукові видання (ІФСК)

Views
Other9
Canada1
Germany2
France2
United Kingdom1
Ukraine7
United States6
Downloads
Germany2
Italy1
Poland1


Files in This Item:
File Description SizeFormatDownloads 
Mozghovyi_Kiev_Academy.pdf2.98 MBAdobe PDF4Download


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.